reklama
Artykuł SponsorowanyDzieje sięKategorieKrajWiadomość dnia

Gigantyczna inwestycja kolejowa w Czechowicach-Dziedzicach na dobrych torach

reklama

Przebudowa stacji w Czechowicach-Dziedzicach, przystanków w Zabrzegu i Goczałkowicach-Zdroju, budowa nowego mostu na Wiśle, a także otwarcie lokalnego centrum sterowania. Z kamerą programu „Nasze Strony” zaglądamy w rejon Czechowic-Dziedzic, gdzie trwa przebudowa węzła kolejowego. Inwestycja opiewa na 1,4 mld złotych netto. Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe SA, a projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z instrumentu pod nazwą „Łącząc Europę”.

 

Umowa PKP PLK z wykonawcą została podpisana jesienią 2019. Inwestycję, która osiągnęła właśnie półmetek realizuje Budimex SA. Według zapowiedzi wykonawcy inwestycja ma szansę zostać zakończona nawet pół roku przed terminem, pierwotnie wyznaczonym na jesień 2023 r. Co ciekawe, na terminowość prac nie wpłynęła sytuacja związana z pandemią.

Inwestycja obejmuje także 56 km sieci trakcyjnej, 119 rozjazdów, 23 obiekty inżynieryjne, trzy przejazdy kolejowo-drogowe. Wykonano 670 km pali wzmacniających, by utwardzić 240 tys. m kw. podłoża. Sporym wyzwaniem dla wykonawcy było właśnie wzmocnienie gruntu.

reklama

Dyrektor odpowiedzialny za realizację kontraktu Wojciech Głuc z ramienia Budimex SA podkreśla, że inwestycja jest wielobranżowa, co wymaga zręcznej koordynacji prac. Największym wyzwaniem przy kontynuacji prac jest ich prowadzenie przy jednoczesnym utrzymywaniu ruchu kolejowego. Niestandardowym rozwiązaniem przy realizacji inwestycji było przygotowanie tymczasowych dróg technologicznych, łącznie z przeprawą nad lokalną rzeką.

SILESIA FLESZ NAJNOWSZE VIDEO
Postęp prac na budowie kolejowej Czechowice Dziedzice, spotkanie prasowe (fot.: TVS)
Postęp prac na budowie kolejowej Czechowice Dziedzice, spotkanie prasowe (fot.: TVS)

Warto też dodać, że w realizację projektu zaangażowanych jest około 300-tu lokalnych firm.

Efektem inwestycji będą sprawniejsze podróże na trasie z Katowic do Zebrzydowic i w Beskid Śląski. Linie kolejowe będą dostosowane do wymogów transeuropejskiej sieci transportowej. Projekt ma zapewnić wzrost konkurencyjności kolei względem innych środków transportu. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km na godz., a składy towarowe do 120 km na godzinę.

ZOBACZ ODCINEK PROGRAMU NASZE STRONY:

Nasze Strony: Gigantyczna inwestycja kolejowa w Czechowicach-Dziedzicach na dobrych torach!

Postęp prac na budowie kolejowej Czechowice Dziedzice

Na wiosnę br. na budowie zakończono jeden z najważniejszych etapów tj. przywrócono ruch pociągów na zamkniętej wcześniej dwutorowo linii nr 93. Powyższy fakt otworzył nowe fronty i pozwolił na rozpoczęcie prac z wyprzedzeniem po południowej stronie stacji Czechowice – Dziedzice oraz umożliwił przystąpienie do prac na liniach 150 (dwutorowo)  i 139 (jednotorowo). Aktualnie wielobranżowo prowadzone są roboty na wszystkich dostępnych frontach.

W obrębie stacji Czechowice-Dziedzice trwa wielobranżowa przebudowa układu torowego części „południowej” oraz „północnej” stacji, w tym budowa przejścia pod torami PPT-1 które obsłuży nowe perony oraz budowa przejścia pod torami PPT 2 przy ul. Kolejowej. Trwa budowa peronu dwukrawędziowego nr 1.

Na liniach kolejowych nr 139 oraz 150, tj. od Goczałkowic- Zdrój do Zabrzegu trwają prace związane z budową mostów MK-3 nad rzeką Wisłą oraz MK-4 nad rzeką Iłownica, wiaduktów kolejowych WK5, WK-6, WK-8. Obecnie przystąpiono również do budowy peronów jednokrawędziowych na p.o. Goczałkowice Zdrój wraz z przejściem podziemnym. Realizowana jest dalszy etap budowy przejścia podziemnego w miejscowości Zabrzeg.

We wszystkich lokalizacjach trwają roboty podtorowe w zakresie wzmocnienia wgłębnego podłoża, budowy nasypów oraz wykonania warstwy transmisyjnej. Równolegle prowadzone są intensywne prace związane z przebudową sieci elektroenergetycznych, sanitarnych, kanalizacyjnych, sieci trakcyjnej oraz gazowych. Nieustannie zabudowywane są nowe kable i urządzenia branży SRK i teletechniki. Postępują prace z zakresie budowy obiektów kubaturowych w postaci ekranów akustycznych, nowych wiat peronowych, nowego zaplecza administracyjno- warsztatowego Sekcji Eksploatacji. Zakończono roboty budowalane z zakresie budowy nowej nastawni.

Inwestycja w liczbach:

  • 47 km torów
  • 56 km sieci trakcyjnej
  • 119 rozjazdy, 2 skrzyżowania torów
  • 23 obiekty inżynieryjne
  • 3 przejazdy kolejowo-drogowe
  • 670 kilometrów pali wzmacniających teren
  • 240 tysięcy m2 wzmocnionego podtorza
  • Podpisanie umowy: październik 2019 r.
  • Zakończenie prac: wrzesień 2023 r.
  • Wartość kontraktu: 1 399 752 354,70 zł netto

Obiekty, które powstaną w ramach inwestycji:

  • Nowy układ torowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą
  • Nowe mosty, wiadukty, przepusty i przejścia, w tym most na Wiśle
  • Nowe perony w Czechowicach- Dziedzicach, Zabrzegu, Goczałkowicach Zdrój wraz z bezpiecznymi przejściami podziemnymi dostosowanymi do poruszania się przez osoby o organicznych możliwościach przemieszczenia się
  • Nowe zaplecze techniczne na terenie Sekcji Eksploatacji – Czechowice-Dziedzice
  • Nowe Lokalne Centrum Sterowania
  • Nowe systemy SRK

Od początku budowy przy realizacji robót zaangażowano już 320 podmiotów, w tym codziennie średnio na budowie pracuje ok 450 osób oraz około 300 jednostek sprzętowych.

Projekt na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice realizuje firma Budimex, zespół Dyrekcji Budownictwa Kolejowego, Rejon 2. Prace kubaturowe w zakresie budowy nowego budynku nastawni LCS oraz zaplecza techniczno – administracyjnego ISE realizuje Dyrekcja Budownictwa Ogólnego, Oddział Południowy, Rejon 8.

 

źródło: materiały prasowe Budimex SA oraz materiały TVS

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button