RegionZdrowie

Indeks glikemiczny ważniejszy niż kalorie. Jak odstawić cukier?

Lato zbliża się wielkimi krokami, a Ty marzysz o tym, żeby pokazać się na plaży w bikini? Katujesz się dietami, jednak nie dostrzegasz większych rezultatów? Zastanawiasz się dlaczego, pomimo spożywania w Twoim odczuciu zdrowych produktów, zbędnych kilogramów wciąż nie ubywa? Te pytania zadajemy sobie niezwykle często. Jednym z powodów może być fakt, że  wybierasz produkty o wysokim indeksie glikemicznym. O tym na co warto zwracać uwagę przy komponowaniu zdrowych i zbilansowanych posiłków oraz jak ograniczyć produkty zawierające cukier, przeczytasz w poniższym artykule.

Czym jest indeks glikemiczny (IG)?

Indeks glikemiczny, w skrócie IG, jest wskaźnikiem, który informuje nas o tym ile, po zjedzeniu danego produktu, wzrośnie nam poziom cukru we krwi. Jest to ważne z tego względu, że utrzymanie stałego poziomu stężenia glukozy we krwi, zapewnia prawidłową pracę trzustki, mózgu a także odpowiedni poziom energii. Gwałtowne skoki poziomu cukru powodują duży wyrzut insuliny przez trzustkę, która usuwa glukozę z krwiobiegu. W efekcie odczuwamy zmiany nastroju, zmęczenie, a także chęć na zjedzenie czegoś słodkiego. To wszystko przyczynia się do magazynowania glukozy w postaci tłuszczu, co powoduje przyrost wagi.

Produkty spożywcze podzielono na 3 kategorie:

  • produkty o niskim indeksie glikemicznym, gdzie IG wynosi < 55 (np. pomidor, jabłko, kasza gryczana),
  • produkty o średnim indeksie glikemicznym, gdzie IG wynosi 56 – 69 (np. ananas, zielony groszek konserwowy, chleb żytni pełnoziarnisty),
  • produkty o wysokim indeksie glikemicznym, gdzie IG wynosi > 70 ( ,suszone daktyle, płatki kukurydziane, gotowane ziemniaki).

Więcej informacji znajdziesz w artykule: Dlaczego warto stosować produkty o niskim indeksie glikemicznym?

Czym kierować się podczas odchudzania?

Pomimo, że sugerowanie się doborem produktów o niskim IG jest szczególnie wskazane dla osób chorujących m.in.  na cukrzycę, to także jest to polecane osobom, które nie mają większych problemów ze zdrowiem. Taki dobór składników pozwoli nam nie tyko uniknąć zachorowania na rożnego rodzaju choroby takie jak: choroba niedokrwienna serca, cukrzyca, czy rak jelita grubego  ale przyczyni się także do utrzymania dobrego samopoczucia oraz odpowiedniej masy ciała. Dbając więc o zdrowie, powinniśmy unikać produktów bogatych w cukier – do tej grupy należą wszelkie słodycze, słodzone i sgazowane napoje oraz dżemy i konfitury, a także wypieki z białej mąki (w szczególności chleb, makarony, placki czy kluski). Jednak nie oznacza to, że mamy rezygnować z produktów które lubimy – wystarczy zamienić je na te produkowane z mąki pełnoziarnistej.

O czym jeszcze należy pamiętać pamiętać

Zbilansowana dieta powinna również zawierać odpowiednią ilość białka, a także sporą porcję warzyw. Warzywa o niskim IG to przede wszystkim rzodkiewka, sałata, seler naciowy, cukinia, cebula, pomidor, a także pieczarki i papryka. Pamiętać należy, że owoce, chociaż posiadają dużo witamin, są także bogate w cukier. Np. arbuz – choć niepozorny owoc posiada IG na poziomie 70. Jak więc obniżyć poziom cukru we krwi? Możemy wspomagać się suplementami diety. W tym celu wystarczy otworzyć komputer i w wyszukiwarce wpisać frazę Leki i suplementy – wapteka.pl, a link przeniesie nas na stronę internetowej apteki, w której znajdziemy  produkty wspomagające normalizację poziomu cukru we krwi, zawierające naturalny ekstrakty m.in. z liści morwy białej, chrom oraz selen.

Czym zastąpić tradycyjny cukier?

Należy podkreślić, że cukier jest bardzo uzależniającą substancją i chęć jego odstawienia, powoduje efekty podobnie z jakimi mamy do czynienia  po odstawieniu papierosów. Stajemy się niespokojni, boli nas głowa – to objaw tego, że nasz organizm zdążył się bardzo przyzwyczaić  do wysokiego stężenia glukozy we krwi. Należy również podkreślić, że oprócz tego, że nadmierna ilość spożywanego przez nas cukru przyczynia się do zwiększenia masy ciała, wpływa także negatywnie na stan naszego uzębienia, powodując próchnicę. Warto więc pomyśleć już dzisiaj o wyborze zdrowszych alternatyw. Do nich zaliczamy fruktozę (polecana przez dietetyków z powodu niskiego IG – 20), stewię (o zerowym IG) oraz ksylitol, czyli cukier z kory brzozy o IG równym 8. Pamiętajmy jednak, że przede wszystkim najlepszym sposobem na zachowanie zdrowia jest regularne spożywanie właściwie zblilansowanych posiłków, a także odpowiednie nawodnienie organizmu (minumum 2 litry wody dziennie).

 

źródło: artykuł partnera
Tagi
Pokaż więcej

Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

×

Szanowni Państwo, w związku z obowiązywaniem przepisów RODO informujemy, iż jako podmiot przetwarzający dane osobowe realizujemy swoje obowiązki zgodnie z nowymi standardami. Prosimy o zapoznanie się kliknij by zapoznać

Close