RegionSilesia Informacje

Otwarcie DTŚ w Zabrzu 8 sierpnia. Jako pierwsi przejadą rowerzyści

Będę tędy jeździła do pracy, bo mam auto i dojeżdżam do Dębieńska, także będę miała bliżej – mówi Bogusław Koścista, mieszkanka Rudy Śląskiej. Dzięki niespełna 3-kilometrowemu odcinkowi zabrzańskiej DTŚ nie tylko droga do pracy pani Bogusławy skróci się o 60%. Jako pierwsi przetestowali go amatorzy dwóch kółek. Wieczorem na nową trasę wyjadą też kierowcy.  

 

De Gaulle'a odkorkuje się zupełnie, odmieni nam życie, to jest fajna rzecz – zaznacza Zbigniew Kuliński, mieszkaniec Zabrza. Dla Zabrza jednak rzecz bardzo kosztowna. Na oddane do użytku w tym mieście cztery odcinki DTŚ z miejskiej kasy wyłożyć trzeba było kilkadziesiąt milionów złotych. – Miasto Zabrze ze swego budżetu dołożyło ok. 43 milionów. Każdy, kto potrafi szybko liczyć wie, że to się na pewno opłaca. Tak więc, mimo że musieliśmy czasami ratować z budżetu miasta ten wielki budżet DTŚ, w Zabrzu się udało – podkreśla Małgorzata Mańka-Szulik, prezydent Zabrza.

 

Tym samym ten budowany już od 30 lat drogowy bypass dla całej aglomeracji zatrzymał się na rogatkach Gliwic. – Jestem przekonany, że ten odcinek, węzeł DTŚ z autostradą A1 będzie skończony w tym roku, a jak dobrze pójdzie to skończymy w ogóle DTŚ w przyszłym roku – zapowiada Mirosław Sekuła, marszałek województwa śląskiego. Władze Gliwic w końcu dogadały się z zarządem województwa. Na mocy zawartego porozumienia budowa DTŚ będzie kontynuowana. – Chodziło o rozłożenie współodpowiedzialności finansowej za realizację tego odcinka. Były negocjowane cztery różne formy zapisów. Skończyliśmy na takim, który dwie strony zaakceptowały – mówi Andrzej Karasiński, sekretarz miasta Gliwice.

 

Gliwice na dofinansowanie budowy dwóch ostatnich odcinków DTŚ z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju mają otrzymać ponad 470 mln złotych. Reszta to kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, niemałe środki własne i pieniądze z rezerwy subwencji ogólnej. – Będzie w niej część dla Gliwic i będzie to kwota nie mniejsza od 50 mln i nie większa od 87,5 mln. Decyzja będzie podjęta na początku przyszłego roku, ale całe te składanki dopinają finansowanie odcinka G2 – informuje Mirosław Sekuła, marszałek województwa śląskiego.

 

Droga do końcowego sukcesu marszałkowi wydaje się już prosta, ale mieszkańcy Gliwic przez ostatnie dwa lata skazani byli na bardzo uciążliwe objazdy i korki. – Jeździ się tragicznie. To jest koszmar przejechać w godzinach szczytu przez Gliwice i na pewno średnicówka i most na DK 88 jakoś mogłyby rozluźnić te wszystkie korki – mówi Aleksandra Spytek, mieszkanka Gliwic. Buldożery lada dzień wyniosą się już z Śródmieścia, Gliwicki łącznik DTŚ z autostradą A1 jest prawie gotowy. Do zrealizowania zostanie ostatni już odcinek inwestycji. Ta do tej pory pochłonęła blisko 3 miliardy złotych.

Wcześniej pisaliśmy

Z okazji oddania do użytku kolejnych odcinków Drogowej Trasy Średnicowej w Zabrzu 8 sierpnia o godzinie 17 zorganizowany zostanie Rajd Rowerowy. Rowerzyści jako pierwsi przejadą średnicówką od węzła de Gaulle’a do granicy z Gliwicami.

 

Długość odcinka wynosi 3 km. Uczestnicy przejadą nową drogą w obie strony. Zbiórkę zaplanowano od godziny 16.00 na wiadukcie na węźle de Gaulle’a. Rajd zakończy się przed halą MOSiR-u, gdzie odbędzie się piknik rowerowy.

Tagi
Pokaż więcej

Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

×

Szanowni Państwo, w związku z obowiązywaniem przepisów RODO informujemy, iż jako podmiot przetwarzający dane osobowe realizujemy swoje obowiązki zgodnie z nowymi standardami. Prosimy o zapoznanie się kliknij by zapoznać

Close