RegionWiadomość dnia

Przygraniczne przyspieszenie. Z Rybnika do Czech pociągiem. Będzie szybciej i wygodniej [Wizualizacje]

ZOBACZ WIZUALIZACJE TRASY

 

Z Wodzisławia Śląskiego od niedawna znów można bezpośrednio dostać się choćby do Katowic, mimo to lata świetności to miejsce dawno ma za sobą. – W stosunku do poprzedniego ustroju jest nieporównanie gorzej. Natomiast w stosunku do tego co było dwa lata temu, kiedy Koleje Śląskie przejęły przejazdy, jest lepiej – mówi Jan Psota, Towarzystwo Entuzjastów Kolei.

 

Może być jeszcze lepiej. Wszystko dzięki podpisanej dziś umowie o rewitalizacji linii z Rybnika do leżących na polsko-czeskiej granicy Chałupek. – W momencie, kiedy będziemy przekazywać linię zamawiającemu, nie poznacie państwo tej linii – zapewnia Stefan Assanowicz, Rubau, wykonawca prac.

 

Zawrotna w stosunku do obecnie panujących tu standardów prędkość 80 kilometrów na godzinę, ma dać szansę na pokonanie liczącej 32 kilometry trasy w 40 minut. Zmienić ma się dosłownie wszystko: od torów, po elementy trakcji i urządzenia bezpieczeństwa ruchu.

 

Nie tylko zarządca, czyli PKP PLK, ale i lokalne władze liczą, że warta 160 milionów złotych inwestycja zachęci choćby Koleje Śląskie do powrotu na tory w tym regionie województwa śląskiego. – Nie wyobrażam sobie, żeby ten odcinek i ta możliwość bezpośredniego sąsiedztwa z Bochuminem, Ostravą nie mogła się doczekać połączenia i realizacji tej inwestycji końcowej – mówi Tadeusz Skatuła, starosta powiatu wodzisławskiego.

 

Planowany koniec prac, pomimo ich ogromu, to październik 2015 roku. Na tym jednak kolejowych metamorfoz w Wodzisławiu nie koniec. Na ostatniej prostej są trwające już przeszło 8 lat starania urzędników o przejęcie od PKP nieczynnego budynku dworca. – Nam bardzo zależy, aby zostać właścicielem dworca już w tym roku z uwagi na to, że chcemy w przyszłym roku przystąpić do projektu. Bez tego budynku ten projekt nie będzie już w takiej formie, jaką planujemy – zaznacza Barbara Chrobok, UM Wodzisław Śląski. Ma tu powstać nowoczesne centrum przesiadkowego, prawdziwa wizytówka miasta.

 

Przyciągać do kolei mają nie tylko tanie bilety i szybkie pociągi, ale przede wszystkim nowoczesna infrastruktura. – To dotyczy nie tylko pociągu, czystości pociągu, bezpieczeństwa, ale również to, o czym wspominaliśmy dzisiaj, czyli poprawy warunków na dworcach, peronach tak, żeby nawet oczekiwanie na pociąg odbywało się w warunkach bardzo dobrych – podkreśla Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP PLK.

 

Tylko w tym roku na kolej rząd zdecydował się przeznaczyć około 7 miliardów złotych. W przyszłym roku na modernizację zamierza wydać już ponad 10 miliardów. Na Śląsku PKP remontuje obecnie 500 km torów. Wartość projektów inwestycyjnych to blisko 4 mld złotych. – Oczywiście kolej wystartowała z dużym opóźnieniem. Wiele było powodów, które do tego się przyczyniły. Natomiast teraz widać, pod tym zarządem, który aktualnie jest zarówno w grupie PKP, jak i w samej "Peelce", że te zaległości są nadganiane – mówi Adam Zdziebło, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

 

Choć na razie zdecydowanie za wcześnie, by popadać w hura optymizm, to przynajmniej w Wodzisławiu powoli zmienia się na lepsze. Dworzec, który od lat świecił pustkami, już wkrótce znowu ożyje.

Tagi
Pokaż więcej

Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

×

Szanowni Państwo, w związku z obowiązywaniem przepisów RODO informujemy, iż jako podmiot przetwarzający dane osobowe realizujemy swoje obowiązki zgodnie z nowymi standardami. Prosimy o zapoznanie się kliknij by zapoznać

Close