KrajRegionZdrowie

Czemu nie chudniesz? DIETA ODCHUDZAJĄCA – 7 najczęstszych błędów

Dieta odchudzająca towarzyszy ci od długiego czasu, ale nie widzisz jej efektów? Sprawdź, czy nie popełniasz któregoś z 7 wymienionych błędów!

 

Dieta odchudzająca może być łatwa i przyjemna, jednak wielu z nas tygodniami (a nawet miesiącami!) traktuje się katorżniczo, nie widząc przy tym żadnych efektów. Dlaczego nie chudniemy, choć się odchudzamy? Co powoduje, że kolejne próby kończą się fiaskiem, a my wracamy do starych przyzwyczajeń?

Jesteś pewien, że twoja dieta odchudzająca jest idealnie skomponowana? Może nawet nie wiesz, że popełniasz któryś z najczęstszych błędów? Przekonaj się sam!

Do lekarza marsz!

Na sam początek warto podkreślić, że zanim rozpoczniemy jakąkolwiek dietę (nieważne, czy odchudzającą czy nie), musimy udać się do lekarza. Po wykonaniu pakietu podstawowych badań i skonsultowaniu ich z lekarzem – dopiero wtedy możemy myśleć o zmianie żywienia. Przyznaj się, kiedy ostatnio robiłeś badania krwi? Może trudności w odchudzaniu nie wynikają z twoich błędów – a z choroby, o której nie zdajesz sobie sprawy?

Jesz za dużo

Podstawową zasadą, na której oparta jest dieta odchudzająca (redukcyjna), jest przestrzeganie ilości spożywanych kalorii. Jeśli jesz mniej, niż określa twoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne – chudniesz; jeśli jesz więcej – tyjesz. Jeśli jesz mniej więcej tyle, ile wynosi twoje zapotrzebowanie (twój bilans jest zerowy) – waga stoi. Upewnij się, że jesz mniej, niż wymaga twoje zapotrzebowanie.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

ZDROWA DIETA – obalamy 10 najpopularniejszych MITÓW!

Zbyt dużo od siebie wymagasz

Jeśli całe życie odżywiałeś się niedbale, nie przestrzegając zasad zdrowego żywienia – nie oszukuj się, że w tydzień zmienisz swoje życie. Nie wymagaj od siebie, że od razu nauczysz się jeść odpowiednie porcje owoców i warzyw, pić 3 litry wody dziennie i ćwiczyć na siłowni pięć razy w tygodniu. Każda zmiana jest stresogenna dla naszego organizmu (nawet ta, która w dłuższej perspektywie przyniesie mu korzystne skutki), dlatego wprowadzaj je powoli.

Na co dzień jadłeś trzy razy dziennie słodycze? Postaraj się co tydzień ograniczać tę liczbę – w pierwszym tygodniu jedz je dwa razy, w kolejnym raz, a w następnym postaraj się zamienić przetworzone słodkości na domowe odpowiedniki. Zmiany wprowadzone stopniowo, z rozwagą, pozwolą ci się dostosować do nowej rzeczywistości i nie polec po kilku tygodniach.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

ZDROWE DESERY – Co jeść zamiast słodyczy? Dietetyk radzi!

Bez planu nie ma kołaczy

Skuteczna dieta odchudzająca powinna opierać się na planie – określ, ile chcesz schudnąć, w jakim czasie, jakie jest twoje zapotrzebowanie energetyczne i w jakim tempie planujesz ucinać kalorie. Dokumentuj swój progres, zapisując wagę, wymiary i robiąc zdjęcia sylwetki – one dadzą ci najlepszy ogląd na postęp. Działając chaotycznie i bez planu szybko się zniechęcisz. Rób plany na obiady na cały tydzień i przygotowuj posiłki wcześniej. Staraj się mieć zawsze w lodówce coś zdrowego, co możesz zjeść – unikniesz sytuacji, gdy oszalały z głodu sięgniesz po przetworzoną przekąskę, będącą bombą kaloryczną.

Zbyt łatwo się zniechęcasz

Pamiętaj, że nadmiaru tłuszczu nie zgromadziłeś w ciągu tygodnia czy dwóch. Tak samo jest z jego redukcją. Dieta odchudzająca powinna być procesem – maratonem, nie sprintem, jeśli chcesz, aby efekty były długotrwałe. Nie spodziewaj się spektakularnych efektów po tygodniu czy dwóch.

Za dużo jesz, pijąc

Czy na pewno wiesz, ile kalorii dostarczasz organizmowi, pijąc? Przetworzone napoje gazowane, słodzone soczki i poranne kawy z mlekiem czy śmietanką również mają swoją wartość energetyczną. Twój organizm podziękuje ci, gdy przerzucisz się na wodę, czarną kawę, herbaty oraz domowe soki owocowe bez dodatkowego cukru, gdyż owoce same go w sobie zawierają w wystarczającej ilości.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

Pij i chudnij! Poznaj 5 napojów, dzięki którym będziesz mieć płaski brzuch

Brak motywacji

Na sam koniec najważniejszy błąd – próba zmiany bez wewnętrznej chęci. Póki sam nie wiesz, dlaczego chcesz dokonać tej zmiany, nikt ani nic ci nie pomoże w jej zrealizowaniu. Robisz to dla zdrowia? Pięknej sylwetki? Pochwał innych? Korzyści zawodowych? Odpowiedz sobie na pytanie, dlaczego chcesz dokonać zmian i schudnąć. Określ jasno swoją motywację i uczep się tej myśli. Wiedząc, co chcesz zrobić i dlaczego, o wiele łatwiej będzie ci realizować zamierzone cele.

(Marlena Borczyk)

Tagi
Pokaż więcej

Zobacz również

3 thoughts on “Czemu nie chudniesz? DIETA ODCHUDZAJĄCA – 7 najczęstszych błędów”

  1. Najczęstszą przyczyną jest nieodpowiednia dieta, która jest źle zbilansowana lub ma złą kaloryczność. W ułożeniu poprawnej diety może pomóc doświadczony dietetyk. Sama się o tym przekonałam, zanim się udałam do gabinetu sama próbowałam diet, odchudzania, niestety bez większych efektów. Obecnie jestem kilka miesięcy po skończonej kuracji w Projekcie Zdrowie, efekty są super, a waga nie wraca. Teraz wiem jak się odżywiać, co mogę jeść i kiedy

  2. Bardzo spodobał mi się ten artykuł ponieważ pokazuje najprawdziwszą prawdę związaną z odchudzaniem. Sama też przeszłam przez porażki odchudzając się po ciąży. Sama sobie układałam diety na podstawie wyczytanych wskazówek w internacie. Nic bardziej mylnego! Przede wszystkim odchudzanie powinno rozpocząć się od zrobienia podstawowych badań – chociażby badania z krwi. Lekarz może nam powiedzieć dokładniej, jakich składników, witamin i minerałów brakuje nam najbardziej. Wtedy dopiero można decydować na jakich składnikach, tj. warzywach, owocach itd powinniśmy skupić się najbardziej. Motywacja? To indywidualna sprawa każdego z nas, tego jak być zmotywowanym i uczciwym wobec siebie nie ma w żadnym najlepszym przepisie na dietę 🙂

  3. Zgadzam się z podtytułem „Zbyt łatwo się zniechęcasz”. Moim zdaniem w odchudzaniu kluczowy jest właśnie aspekt psychologiczny. Diety, których się podejmujemy są zbyt restrykcyjne i nie jesteśmy w stanie się ich trzymać przed dłużej niż kilka tygodni. W rezultacie się poddajemy i wracamy do punktu wyjścia. Ludzie pamiętajcie każda dieta, której się podejmujecie powinna być dla was komfortowa pod względem psychologicznym!!!

    Pozdrawiam i życzę powodzenia w odchudzaniu!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

×

Szanowni Państwo, w związku z obowiązywaniem przepisów RODO informujemy, iż jako podmiot przetwarzający dane osobowe realizujemy swoje obowiązki zgodnie z nowymi standardami. Prosimy o zapoznanie się kliknij by zapoznać

Close