reklama
BiznesKategoriePodróżeSilesia Flesz najnowsze informacje

Koniec opłat za A4, będą 4 pasy. Kiedy?

reklama

Autostrada A4 Katowice – Kraków będzie darmowa. „Zniesiemy opłaty za przejazd”, potwierdził minister infrastruktury. Rząd nie przedłuży koncesji, za to rozbuduje A4 

To już pewne. Autostrada A4 Katowice – Kraków będzie darmowa. Potwierdził to w Krakowie w połowie lutego 2023 minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Będzie to autostrada „rządowa”, tak jak np. odcinek A4 Katowice – Wrocław.

Uwaga, w linku na końcu tekstu znajdziecie informacje o darmowej A4 Katowice – Wrocław.

Chodzi o to, że koncesja na zarządzanie tym odcinkiem autostrady, którą ma Stalexport, wygasa w roku 2027. Już kilka razy minister Adamczyk zapowiadał, że nie zostanie ona przedłużona, będzie nią zarządzać GDDKiA. I że autostrada będzie darmowa. Teraz podkreślił: jest za późno, by ogłosić przetarg na nowego koncesjonariusza, więc po wygaśnięciu obecnej umowy ze Stalexportem w roku 2027 zarządzania autostradą z Katowic do Krakowa przejmie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

reklama

– I wtedy zniesiemy opłaty za przejazd tym odcinkiem – zapowiedział minister Adamczyk. – To  nie jest żadna obietnica wyborcza! – zastrzegł.

AKTUALIZACJA MAJ 2023

W maju obietnica wyborcza  została potwierdzona: Zniesiemy opłaty na krajowych autostradach – zapowiedział prezes PiS Jarosław Kaczyński podczas konwencji partii. Na tej samej konwencji zapowiedział 800 plus i darmowe leki.

Kiedy autostrady w Polsce będą darmowe? Rządowe – może już od 1 lipca 2023.

Rząd przyjął już w środę 17 maja 2023 projekt ustawy o zniesieniu opłat za autostrady zarządzane przez GDDKiA.

„Celem projektu jest zaniechanie poboru opłat za przejazd autostradą od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli osobowych oraz motocykli) na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad” – wskazano w projekcie.

 – Jeżeli chodzi o autostrady prywatne albo przynajmniej są w jakiejś dzierżawie, tam obiecujemy, że w ciągu kolejnego roku to załatwimy – zapowiedział prezes PiS. 

 

WCZEŚNIEJ PISALIŚMY

Rozbudowa A4. Minister obiecuje 

Co więcej, A4 ma zostać rozbudowana do… czterech pasów w każdą stronę. Zdaniem ministra, to konieczne ze względu na jej ogromne znaczenie dla połączenia Krakowa i aglomeracji śląskiej. A4 Katowice – Kraków będzie darmowa, bo zostanie potraktowana jako obwodnica aglomeracji krakowsko-katowickiej. – Dzięki poszerzeniu autostrady nie będziemy musieli budować równoległej drogi ekspresowej – mówił w Krakowie minister.

Zwolennicy zrównoważonego transportu  okrzyknęli go po tym wystąpieniu „ministrem od dróg”

Ta obietnica to nie nowość, ale wygląda na to, że sprawa jest przesądzona. Przypomnijmy: Stalexport deklarował, że rozbuduje A4 Katowice – Kraków do trzech pasów, ale pod warunkiem, że rząd przedłuży im koncesję. – Nie było zainteresowania tą propozycją – mówił mi Emil Wąsacz, prezes SAM od 2000 do lutego 2023.

A4 Katowice – Kraków to pierwsza prywatna autostrada w Polsce

Przypomnijmy. A4 Katowice – Kraków powstała na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Spółka Stalexport Autostrady uzyskała koncesję na zarządzanie A4 Katowice – Kraków w 1997 roku. Wtedy Polska była za biedna, by samodzielnie budować trasę. Pierwsze opłaty zarządca pobrał od kierowców w poniedziałek 5 kwietnia 2000 roku. Wtedy przejazd całym odcinkiem A4 kosztował 8 zł (płaciliśmy po 4 zł na bramce). W roku 2001 roku stawki wzrosły do 10 zł (2x 5 zł). W lutym 2023 płacimy 26 zł (mowa wciąż o autach osobowych), a od kwietnia 2023 cena wzrośnie do 30 zł.

NIK w 2006 uznała, że „koncesjonariusz nie zrealizował zawartych w umowie zobowiązań z zakresu jej finansowania, budowy i eksploatacji autostrady”. Koncesja została przeniesiona w 2004 roku do specjalnie w tym celu utworzonego podmiotu – Stalexport Autostrada Małopolska S.A. Od połowy 2006 roku Spółka wchodzi w skład włoskiej grupy kapitałowej Atlantia (która m.in. zarządza lotniskami). 38 proc. należy do mniejszych akcjonariuszy.

99 proc. wpływów do spółki to opłaty za przejazd. Reszta pochodzi z wynajmu pomieszczeń w budynkach przy Mickiewicza w Katowicach (wieże Stalexportu) czy z najemców MOP-ów.

Część drogi – odcinek Katowice (od węzła Murckowska) – Mysłowice (ok. 10 km) jest darmowa, za odcinek Mysłowice Brzęczkowice – Kraków Balice – trzeba płacić. W sumie to 60 km, płatne – 49 km. Autostrada na tym fragmencie ma po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Każdej doby w tym roku przejeżdża nią ponad 46 tys. pojazdów.

W 2018 roku Stalexport spłacił już Skarb Państwa, jeśli chodzi o tzw. refundację kredytu, jaki państwo zaciągnęło jeszcze przed przekazaniem koncesji. Choć kierowcy przypisują chętnie spółce Stalexport Autostrada Małopolska ogromne zyski z zarządzania drogą, pierwszą dywidendę wypłacono dopiero za rok 2016.

Darmowa autostrada A4. Sejm przyjął nowelizację ustawy

Darmowa A4 Gliwice – Wrocław. Sejm zdecydował

 

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button