reklama
BiznesPodróżeSilesia Flesz najnowsze informacje

Pociągi mogą już tędy jechać 160 km/h. Koniec modernizacji

reklama

Budimex zakończył modernizację węzła kolejowego Czechowice – Dziedzice. Inwestor – PKP Polskie Linie kolejowe – przeprowadził bezusterkowy odbiór końcowy odcinka kolejowego Most Wisła  Czechowice – Dziedzice – Zabrzeg.

Węzeł kolejowy Czechowice – Dziedzice już po modernizacji. Spółka poinformowała o tym we wtorek 30 stycznia 2024. W ramach kontraktu Budimex wykonał lub przebudował m.in. 23 obiekty inżynieryjne, w tym 8 wiaduktów i 4 mosty. Wymienił też ok. 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Modernizacji zostały poddane 3 przejazdy kolejowo-drogowe oraz perony na stacjach Czechowice-Dziedzice, Goczałkowice Zdrój oraz Zabrzeg. W ramach trwającego 4 lata kontraktu o wartość 1,5 mld zł powstało nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania (LCS). Wszystkie prace były prowadzone pod czynnym ruchem kolejowym.

Budynek dworcowy w Goczałkowicach-Zdrój z widokiem na staw Maciek_Rafał Rokowski
Budynek dworcowy w Goczałkowicach-Zdrój z widokiem na staw Maciek_ Fot. Rafał Rokowski/Budimex mat. prasowe

Pociąg pasażerski: 160 km/h, towarowy – do 120 km

– Modernizacja tego węzła znacząco zwiększy komfort pasażerów podróżujących na trasie z Katowic do Zebrzydowic, Cieszyna oraz Beskidów. Poprawa przepustowości odcinka zwiększy także konkurencyjność transportu towarów niskoemisyjnym środkiem lokomocji, jakiem jest kolej – mówi Maciej Olek, Członek Zarządu, Budimex SA.

reklama

 

 

Składy pasażerskie będą mogły teraz osiągać tu prędkość do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Generalny wykonawca wybudował cztery tory główne, cztery dodatkowe oraz osiem bocznicowych, a wymiana 119 rozjazdów zapewnia płynny przejazd pociągów przez znajdujące się na odcinku stacje i przystanki. Budimex wykonał przebudowę 23 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów, przepustów, przejść pod torami oraz przejazdów kolejowo-drogowych. Szczególnym wyróżnikiem tej inwestycji są dwa nowe obiekty mostowe nad Wisłą – dodaje Maciej Olek.

Most Kolejowy nad rzeką Wisłą w ciągu linii LK139_Piotr Krasucki
Most Kolejowy nad rzeką Wisłą w ciągu linii LK139 F. Piotr Krasucki/Mat. prasowe Budimex

Węzeł kolejowy Czechowice – Dziedzice. Nowa stacja

W ramach kontaktu Budimex przeprowadził m.in. modernizację stacji w Czechowicach-Dziedzicach. Zyskała ona nowe zadaszone perony z wyposażeniem takim jak ławki, czytelne oznakowania oraz oświetlenie, przy zachowaniu odrestaurowanej zabytkowej wiaty przeniesionej na koniec jednego z peronów. Nowe przejście podziemne oraz windy pozwalają na łatwe i bezpieczne dotarcie na peron. Zadbano także o estetykę miejsca. Przejścia pod torami pokryły murale nawiązujące do historii kolei oraz miasta.

– Ukończenie w wyznaczonym terminie dużej, obejmującej wykonanie tak wielu prac inwestycji, jest dla nas prawdziwym powodem do dumy. Udało nam dotrzymać terminu. Podczas realizacji projektu musieliśmy niespodziewanie zmagać się z niedogodnościami spowodowanymi epidemią COVID-19, a także tymi, jakie wyniknęły w następstwie wybuchu konfliktu zbrojnego za naszą wschodnią granicą, czyli ogromnymi trudnościami na rynku pracy – mówi Wojciech Głuc, Dyrektor Kontraktu, Budimex.

 – Szczególnym wyzwaniem prowadzonych prac była woda. Wzmocniliśmy cały teren pod przyległymi szlakami oraz obszar węzła kolejowego wraz z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym. W tym celu zabudowaliśmy 670 km długości pali wzmacniających teren i zabezpieczających przed osiadaniem – dodaje Wojciech Głuc.

Przystanek osobowy Zabrzeg
Przystanek osobowy Zabrzeg. Fot. Budimex

Rail Baltica i Warszawa Zachodnia

Przypomnijmy. Spółka Budimex podpisała właśnie umowę na budowę linii kolejowej Rail Baltica na Łotwie. W ramach wartego 3,7 mld euro kontraktu zwycięskie konsorcjum ERB RAIL, w skład którego wchodzą: francuski Eiffage Génie Civil, polski Budimex i włoski Rizzani de Eccher, zbuduje 230-kilometrową kolej dużych prędkości. Celem zadania jest włączenie krajów bałtyckich do europejskiej sieci kolejowej poprzez stworzenie połączenia między Tallinem a Warszawą. Prace rozpoczną się w 2024 roku i potrwają 8 lat.

 

Innym, dużym projektem realizowanym przez Budimex, jest przebudowa stacji Warszawa Zachodnia – obecnie jednego z największych placów budowy na terenie nie tylko stolicy, ale i całej Polski. Po ukończeniu budowy Warszawa Zachodnia będzie największą stacją kolejową w kraju, przez którą będzie przejeżdżać ok. 1 200 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych dziennie. Największa inwestycja PKP PLK o wartości niemal 2 mld złotych jest niemal ukończona. Oprócz tego Budimex realizuje obecnie dla PKP PLK inwestycje kolejowe w Porcie Gdynia, na stacji Ełk, oraz na liniach: Nowy Targ – Rabka i Pszczyna-Żory.

 

Na kolei 

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button