reklama
Artykuł SponsorowanyKultura i rozrywka

Zajęcia, które studenci uwielbiają w formie online

reklama

Grywalizacja – nazywana również gamifikacją albo gryfikacją – jest zyskującą ogromną popularność metodą edukacji. W Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej warsztaty w tej formule, realizowane od kilkunastu lat, błyskawicznie i z pełnym sukcesem zostały dostosowane do formy online.

 

Są ludzie, którzy widzą szklankę pełną i Ci, którzy widzą ją do połowy pustą. Optymizm i energia oraz zaangażowanie całej społeczności naszej uczelni spowodowały, że nie tylko błyskawicznie zaadaptowaliśmy się do formy zajęć online, ale wręcz uruchomiliśmy nowe kierunki, takie jak e-MBA, które cieszą się olbrzymią popularnością – uważa dr Marcin Lis, Prorektor ds. Studenckich i Współpracy z Otoczeniem Akademii WSB.

Studenci wielu kierunków, w tym wszystkich studiów MBA w Akademii WSB, uczestniczą na jednym z pierwszych spotkań w specjalnym e-treningu interpersonalnym, gdzie istnieje możliwość bardzo twórczego i inspirującego poznania innych osób z grupy. Oddajmy głos jednej z uczestniczek tego spotkania: element grywalizacji, punktacji i zdrowej rywalizacji powodował motywację do działania i subtelne otwarcie przed grupą nieznanych sobie osób. Efektem były refleksje nad samym sobą, miejscem w grupie na zasadzie pozytywnych emocji, dużej ilości zabawy i śmiechu. W szybki i sprawny sposób mogliśmy się poznać i dowiedzieć o sobie nawzajem, naszym nastawieniu do świata, poczuciu humoru. Jak widać motywowanie i angażowanie w wersji online jest skuteczne, a przede wszystkim możliwe. Polecam serdecznie każdemu tego typu zajęcia i w mojej ocenie, swobodnie można postawić znak równości pomiędzy wersją na żywo a online – uważa Ilona Urbańska, HR manager w firmie Famur S.A.

reklama

W treningach w formule grywalizacji w odwrotny sposób ułożona jest tzw. piramida uczenia się, bazująca – w tradycyjnej formie – przede wszystkim na przekazywaniu wiedzy, uzupełnianej tylko w części ćwiczeniami, natomiast refleksja oraz aplikacja do codziennych działań ma nastąpić ewentualnie po zajęciach. W przypadku edukacji bazującej na grywalizacji, najważniejsze jest praktyczne doświadczenie, aktywne uczestnictwo w grach symulacyjnych, na których podstawie ćwiczymy szereg umiejętności i kompetencji, natomiast wiedza to niejako efekt uczenia się – jest inspiracją i zachęca do dalszego poszukiwania interesujących treści, a nie jest formą nauczania w stylu przysłowiowego: „mówił dziad do obrazu”.

SILESIA FLESZ NAJNOWSZE VIDEO

Gry menedżerskie i biznesowe wykorzystywane w Akademii WSB mają zróżnicowany charakter. Są to zarówno warsztaty interpersonalne, pozwalające wzajemnie lepiej poznać świat wartości uczestników e-warsztatów, jak i symulacje z kompetencji „twardych” – np. zarządzania finansami czy też projektami e-biznesowymi. Realizowane są one w podobnej formie jak zajęcia w sali – a stoły, przy których siedzą rywalizujące ze sobą zespoły zastąpione są kolorowymi pokojami w aplikacjach Zoom lub MS Teams. Uczestnicy w wirtualnych pokojach współdzielą ekran, podejmują na żywo decyzje na specjalnych arkuszach – jedynie zamiast ołówków czy też długopisów używają klawiatur swoich komputerów. Zwycięskie zespoły oczywiście otrzymują nagrody – zamiast książek czy też słodyczy są to ciekawe e-booki, do wykorzystania w codziennej pracy, ale i w życiu.

W opinii Sebastiana Groneta, kierownika biura marketingu Filharmonii Śląskiej i absolwenta studiów MBA w Akademii WSB, aktywności, które mają wymiar praktyczny (nie teoretyczny) zawsze angażują, budzą zainteresowanie i dają więcej odbiorcom. Ma to spore znaczenie szczególnie na studiach podyplomowych i MBA, a także kontekście zajęć online, gdzie o poziom skupienia trudniej. Warsztaty prowadzone w formie gier symulacyjnych naturalnie spowodowały w naszej grupie wzrost zaangażowania, dotąd na zajęciach niespotykany – bo któż nie lubi gier
i rywalizacji? 

Niezależnie od sytuacji pandemicznej, zajęcia w formie grywalizacji realizowanej na odległość pozostaną w Akademii WSB już na zawsze, pozwalając na aktywną formę spotkań z pokonaniem wielu barier przestrzennych i czasowych. Ogromna popularność studiów realizowanej w formie aktywnych e-warsztatów spowodowała, że w tej jednej z najlepszej uczelni niepublicznych w Polsce, zaczęli pojawiać się na studiach studenci nie tylko z odległych od Śląska i Zagłębia miast (na przykład z Olsztyna, Warszawy, Lublina okolic Szczecina i wielu innych), ale także Polacy mieszkający zagranicą (np. w Niemczech, Austrii, ale także np. w Portugalii). Zdobywanie nowych umiejętności w Akademii WSB na odległość zapewnia równie wysoką jakość jak zajęcia stacjonarne, a często potrafi uczyć również zupełnie nowych umiejętności – współpracy w zespołach wirtualnych, pracy w zespołach wielokulturowych czy też efektywności w komunikacji na odległość. Sama grywalizacja pozwala nie tylko ucząc bawić, ale – jak wskazują wyniki egzaminów – często sprzyjać szybszemu i efektywniejszemu przyswajaniu wiedzy, zgodnej z ideą Konfucjusza: to co usłyszysz – zobaczysz, to co zobaczysz – częściowo zapamiętasz, dopiero to co przeżyjesz – naprawę zrozumiesz.

Michał Dziekoński
Michał Dziekoński

 

 

 

 

 

 

 Michał Dziekoński

Wykładowca na studiach MBA i podyplomowych w Akademii WSB,

Pełnomocnik Rektora AWSB ds. Klubu MBA

 

źródło: artykuł partnera

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button