Nowy terminal C na lotnisku w Pyrzowicach gotowy [WIDEO I ZDJĘCIA]. Jeszcze w czerwcu obsłuży pasażerów
Krócej niż zakładano trwała budowa nowego przylotowego terminalu "C" Katowice Airport, który dla pierwszych pasażerów otwarty zostanie już za tydzień. Dziś pośród braw i błysków fleszy, w towarzystwie polityków i lotniczych ekspertów, po raz pierwszy pokazano ukończony budynek. – Może z wyglądu bardzo, bardzo duży, ale też mamy pewną specyfikę, dziennie obsługujemy 17 tysięcy pasażerów – zaznacza Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego. W najbliższych, urlopowych miesiącach lotnisko obsłuży ich ponad 400 tysięcy. Tej liczbie sprostać ma ponad 7 tysięcy metrów kwadratowych, w których mieści się nowy terminal. Jest on jedną z kilku części modernizacji katowickiego portu. Ostatnio do użytku oddano nową, mierzącą 3200 metrów, drogę startową. Ranga tych inwestycji, jest tak duża, że nawet ich oficjalne części, odbyły się poza politycznymi podziałami. – To, że ktoś dzisiaj grzeje się przy okazji takiej uroczystości, to jest rzecz wtórna. Najbardziej zadowoleni z tego na lata będą pasażerowie – podkreśla Jerzy Polaczek, były minister transportu, Prawo i Sprawiedliwość.
Pasażerów ma stale przybywać. W 2014 roku obsłużono tu rekordowe 2 miliony 700 tysięcy pasażerów. Według prognoz, wraz z końcem 2015, lotnisko ponownie rekord pobije. I choć w gusta pytanych przez nas pasażerów, pyrzowicki port wstrzelił się idealnie, dostrzegają pewne niedociągnięcia i porównują go do konkurencji. – Parking może mógłby być troszeczkę większy, bo w Krakowie jest wybudowany piętrowy parking bardzo duży i nie ma problemu żadnego z parkowaniem – mówi Tomasz Tchoń, mieszkaniec Tarnowa. Tu jednak, według zapewnień takiego problemu już niebawem nie będzie, bo powiększenie części dla pasażerów, wiązało się też z powiększeniem tej dla kierowców. – Na parkingu numer 1, czyli na tym, który znajduje się przed terminalami pasażerskimi liczba miejsc parkingowych po rozbudowie wzrosła o 300 – informuje Piotr Adamczyk, Port Lotniczy Katowice – Pyrzowice.
To w sumie daje ponad 1200 miejsc parkingowych. I choć do pyrzowickiego portu prowadzą autostrada i droga ekspresowa, nadal – jako jedynemu tych rozmiarów lotnisku – brakuje połączenia kolejowego. – Trzeba mieć naprawdę dużo cierpliwości, żeby rozmawiać tutaj z ludźmi, żeby to co zamierzamy, co ma być dźwignią rozwojową naszego regionu, było uzgodnione z lokalną społecznością. I kilka lat temu to nawaliło, to nie zagrało – opowiada Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego. I prace stanęły. Mimo to, port stał się nie tylko największym regionalnym lotniskiem czarterowym, ale i wiodącym w zakresie obsługi towarów. – Bardzo charakterystyczne jest to znaczenie cargo, tych przewozów cargo. Rzeczywiście tutaj jest pewna wyjątkowość tego lotniska, więc ja jestem naprawdę przekonana, że co jak co, ale są to słusznie wydane pieniądze – podsumowała Maria Wasiak, Minister Infrastruktury i Rozwoju.
Pieniądze w dodatku nie małe. Koszt budowy nowego terminala to ponad 50 milionów złotych. Na tym jednak inwestycji nie koniec. Jeszcze w tym roku ruszy przebudowa terminali "A" i "B". W przyszłym, gotowa będzie nowa, wyższa wieża kontroli lotów. <.>