Podsumowanie Industriady 2015: Zardzewiałe zabytki zwiedzało ponad 80 tys. ludzi
Tegoroczną edycję podsumowano w zabrzańskim Zespole Szybu „Maciej”. W tym roku święto Szlaku Zabytków Techniki odbywało się w 42 obiektach zlokalizowanych w 27 miastach, a w przygotowanie programu zaangażowanych było blisko 4 tys. osób.
W trakcie spotkania podsumowującego Industriadę 2015 przedstawiono wyniki badań, które przeprowadzono w trakcie imprezy w wybranych obiektach. Wynika z nich, że Industriada zdążyła sobie wyrobić solidną markę. W tym roku znajomością nazwy wykazało się 93 proc. badanych, o dwa punkty procentowe więcej niż rok temu i aż o czternaście punktów procentowych więcej niż dwa lata temu. Rosnącej świadomości marki towarzyszą też przychylne recenzje. Z badań wynika, że 93 proc. z nich dobrze i bardzo dobrze ocenia tę edycję imprezy, a aż 98 proc. chwali jej znakomitą atmosferę. Te odsetki też zwiększają się z roku na rok.
85 proc. uczestników festiwalu pozytywnie ocenia pomysł przedłużenia imprezy, czyli tzw. rozruchu maszyn, który po raz pierwszy odbywał się dzień przed finałem imprezy. To odpowiedź na głosy tych, którzy domagali się wydłużenia industrialnych wrażeń. W efekcie sam rozruch przyciągnął do sześciu obiektów 3 tys. uczestników. Byłoby ich więcej, gdyby nie ograniczenia niektórych obiektów. Na przykład na Industrial Rave w katowickiej Walcowni Cynku dostało się tylko pół tysiąca uczestników, a chętnych było znacznie więcej.
Dużym zainteresowaniem cieszył się także darmowy transport. Ci, którzy wybrali ofertę transportu Kolejami Śląskimi, pokonali łącznie odległość równą pięciu podróżom dookoła świata. Między zabytkami podróżować można było także bezpłatnym transportem zorganizowanym przez Górnośląski Związek Metropolitalny.
Ale Industriada to nie tylko wydatki, które w tym roku zamknęły się w kwocie ok. 3,5 mln zł, na którą składają się środki samorządu województwa – ponad 1,7 mln oraz właścicieli i zarządców obiektów zaangażowanych w projekt – ponad 1,6 mln zł. Zadowoleni uczestnicy hojniej wydawali też swoje pieniądze, zostawiając w industrialnych obiektach prawie 3 mln zł. W tym roku święto Szlaku Zabytków Techniki cieszyło się też większym zainteresowaniem mediów. W prasie, telewizji, radiu i na portalach internetowych ukazało się blisko 900 publikacji poświęconych temu wydarzeniu, w mediach społecznościowych pojawiło się ponad 3 tys. postów. Całkowity ekwiwalent reklamowy wygenerowany przez publikacje prasowe, internetowe, radiowe i telewizyjne to 2,75 mln zł. <.>