Lecisz na wakacje w biurem podróży? Jest coś co musisz wiedzieć!
Każdy przedsiębiorca powinien posiadać wpis do Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, prowadzony przez marszałka województwa. Rejestry tworzą Centralną Ewidencję Organizatorów Turystyki Pośredników Turystycznych prowadzoną przez Ministra Sportu i Turystyki.
Dane dotyczące organizatorów turystyki zawarte w ewidencji są jawne i każdy klient ma możliwość sprawdzić, czy dany organizator turystyki działa zgodnie z prawem oraz czy wpis do rejestru jest aktualny: turystyka.gov.pl
Warto przeczytać zapisy ewidencji:
Zawierają one takie informacje, które można porównać z ofertą biura podróży. Należą do nich: zasięg terytorialny prowadzenia działalności, terminy i wysokości przedpłat. W przypadku stwierdzenia różnic tych zapisów z przedstawioną ofertą warto poszukać innego organizatora, a wątpliwości zgłosić do Wydziału Turystyki i Sportu Urzędu Marszałkowskiego.
W ewidencji można sprawdzić, czy wszczęto wobec firmy turystycznej postępowanie o wykreślenie z rejestru lub czy nie jest ono objęte zakazem prowadzenia działalności. W takiej sytuacji zaleca się rezygnację z podpisania umowy.
Zabezpieczenie finansowe biura:
W ewidencji znajduje się informacja o wysokości zabezpieczenia finansowego, jakie składa biuro turystyczne u ubezpieczyciela. Tą kwotą zabezpieczenia dysponuje marszałek, organizując powrót turystów w wypadku zgłoszenia przez biuro niewypłacalności. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, akcja sprowadzania klientów jest realizowana do wysokości środków w ramach zabezpieczenia finansowego organizatora turystyki.
Po odliczeniu z zabezpieczenia finansowego kosztów powrotu klientów do kraju pozostałe pieniądze są wypłacane przez ubezpieczyciela poszkodowanym klientom. Dotyczy to zarówno turystów, którym skrócono wakacje, jak i tych, którym odwołano wyjazd z powodu ogłoszenia przez biuro niewypłacalności.