Wiadomość dnia

Pyrzowice idą na rekord! Statystyki za pierwszy kwartał 2019 znowu na plus!

Znowu lepiej, niż w poprzednich miesiącach. Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice Airport w Pyrzowicach znowu notuje same wzrosty. Więcej pasażerów, więcej towarów, więcej połączeń. Rok 2019 ma być rekordowy pod każdym względem, a 1. kwartał tego roku pokazuje, że tak może właśnie się stać.

 

Strajk nauczycieli: MATURA w tym roku ZAGROŻONA? TOP 5 Silesia Flesz

W pierwszym kwartale 2019 roku w ruchu ogółem w Katowice Airport obsłużono 712 tys. podróżnych, to tyle samo, co w tym samym okresie ubiegłego roku. Liczba pasażerów w ruchu ogółem w poszczególnych miesiącach kształtowała się następująco. W styczniu obsłużono 234,9 tys. pasażerów, wzrost o 1,3 tys. (+0,6%) w porównaniu do pierwszego miesiąca minionego roku, w lutym 227,3 tys. podróżnych, wzrost o 3 tys. (+1,3%) w porównaniu do lutego 2018 roku. W marcu obsłużono 250,1 tys. pasażerów, spadek o 4,4 tys. (-1,7%) w porównaniu do trzeciego miesiąca ubiegłego roku.

W trakcie trzech pierwszych miesięcy 2019 roku z siatki połączeń regularnych Katowice Airport skorzystało 569 tys. osób, to jest o 16,8 tys. mniej (-2,9%) w porównaniu z okresem od stycznia do końca marca ubiegłego roku. W ruchu czarterowym w Pyrzowicach obsłużono 140,8 tys. pasażerów, to jest o 17,4 więcej (+14,1%) niż w pierwszym kwartale minionego roku.

Powiązane artykuły

 

Pierwszy kwartał br. zakończył się w Katowice Airport rekordowym wynikiem w segmencie przewozów cargo. Na trasach z i do Pyrzowic przewieziono 4 912 ton frachtu, to jest o 180 ton więcej (+3,8) w porównaniu z trzema pierwszymi miesiącami ubiegłego roku.

-Zgodnie z prognozami pierwszy kwartał bieżącego roku stał pod znakiem stabilizacji ruchu pasażerskiego ogółem. Wynik za pierwsze trzy miesiące potwierdza, że Pyrzowice są krajowym liderem w segmencie obsługi ruchu czarterowego. Warto podkreślić, że według najnowszych danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w minionym roku, Katowice Airport umocniły się na tej pozycji. Na 5,46 mln pasażerów obsłużonych na czternastu polskich lotniskach w ruchu czarterowym, aż 36% podróżowało z naszego. Cieszy nas 4% wzrost przewozów cargo, szczególnie, że w tym segmencie, począwszy od listopada 2018 r. ACI Europe, co miesiąc notuje ujemną wartość wskaźnika dynamiki ruchu cargo na Starym Kontynencie – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego Katowice Airport.

 

Dodaje, że: -W drugim i trzecim kwartale br. spodziewamy się wzrostu ruchu pasażerskiego ogółem, jego siłą napędową będzie ruch czarterowych. Ponadto w związku z planowanym otwarciem przez linię lotniczą Ryanaira, pod koniec października, bazy operacyjnej w Pyrzowicach, w ostatnich dwóch miesiącach bieżącego roku, prognozujemy również znaczący wzrost ruchu w przewozach regularnych. Przypomnę, że na przełomie października i listopada Ryanair uruchomi z Katowice Airport aż dwanaście nowych tras: Bolonię, Brindisi, Cork, Dortmund, Göteborg, Katanię, Kijów, Kolonię/Bonn, Manchester, Odessę, Oslo-Torp i Pafos. Dzięki rozwojowi ruchu regularnego i czarterowego, po znakomitym 2018 roku, w którym odnotowaliśmy rekordowy przyrost liczby pasażerów na poziomie 945 tys., w bieżącym roku, pierwszy raz w historii lotniska, z jego siatki połączeń skorzysta ponad 5 mln pasażerów w roku kalendarzowym. Optymistyczne informacje płyną także z rynku cargo. W ciągu najbliższych kilku tygodniu, wystartuje piąte, regularne połączenie towarowe z pyrzowickiego lotniska, co znacząco wpłynie na wzrost przewozów w tym obszarze.

Od końca marca 2019 roku w Katowice Airport obowiązuje letni rozkład lotów. W jego ramach z Katowice Airport dostępne jest 111 tras regularnych i czarterowych do 99 lotnisk w 29 państwach na 3 kontynentach – w Europie, Azji i Afryce. W siatce połączeń regularnych w rozkładzie lato 2019 z Katowice Airport dostępne są cztery nowości, wszystkie oferowane przez linię lotniczą Wizz Air. Wśród nich są trzy trasy sezonowe: Fuerteventura (od 25 kwietnia br.), Santander (od 15 czerwca br.) i Valencia/Castellón (od 17 czerwca br.). Na 13 września br. Wizz Air zaplanował inaugurację całorocznego połączenia do Alesund.

 

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2018 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo.

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA od ponad dekady nieustannie realizuje w Katowice Airport proces inwestycyjny. W listopadzie 2018 roku zakończył się pierwszy etap rozbudowy płyty postojowej samolotów (pps) cargo. Do użytku oddano cztery nowe stanowiska postojowe dla samolotów wielkości Airbusa A320/Boeinga 737. Drugi etap rozbudowy płyty postojowej cargo wystartował w grudniu ubiegłego roku i zakończy się w czwartym kwartale 2019 roku. W jego ramach płyta postojowa jest powiększana na wschód o cztery stanowiska postojowe dla samolotów typu Airbus A320/Boeing737.

Znowu lepiej, niż w poprzednich miesiącach. Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice Airport w Pyrzowicach znowu notuje same wzrosty (fot.Katowice Airport)

Znowu lepiej, niż w poprzednich miesiącach. Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice Airport w Pyrzowicach znowu notuje same wzrosty (fot.Katowice Airport)

We wrześniu 2018 roku rozpoczęła się rozbudowa parkingu nr 1, który zlokalizowany jest przed terminalami pasażerskimi. Celem projektu jest powiększenie parkingu o ponad 600 nowych miejsc postojowych, budowa dodatkowych dróg wewnętrznych oraz stworzenie nowego układu wyjazdowego z systemem sześciu bramek. W drugim kwartale 2019 roku rozpocznie się budowa płyty postojowej samolotów, która połączy znajdującą się w zachodniej części portu pps 1 ze wschodnią pps 3. W ramach tej inwestycji powstanie 9 nowych stanowisk postojowych dla samolotów kodu C (np. Airbus A320/Boeing 737).

 

Po zakończeniu tego projektu w KTW jednocześnie będzie mogło parkować 45 samolotów kodu C. Budowa płyty to także pierwszy etap przedsięwzięcia związanego z rozbudową bazy do obsługi technicznej. Grunty znajdujących się przed nową płytą przeznaczone są pod dwa, nowe hangary. Ponadto w trzecim kwartale bieżącego roku wystartuje przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B. W 2019 roku zakończy się przygotowanie koncepcji zagospodarowania centralnej części portu, która pozwoli określić wielkość i lokalizację nowego, centralnego terminalu pasażerskiego wraz z powiązanymi z nim – nowym systemem dróg wewnętrznych, parkingów (w tym wielopoziomowego) oraz drugim hotelem i biurowcem.

Przeprowadzone analizy pozwolą podjąć decyzję o skali kolejnych inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej i parkingowej. Ponadto GTL SA chce w najbliższych latach zrealizować takie projekty jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, rozbudowa bazy do obsługi technicznej samolotów, centralna wartownia, baza paliwowa, nowa baza działu eksploatacji lotniska, rozbudowa terminalu cargo. Nadal zwiększana będzie liczba stanowisk postojowych samolotów.

Znowu lepiej, niż w poprzednich miesiącach. Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice Airport w Pyrzowicach znowu notuje same wzrosty (fot.Katowice Airport)
Znowu lepiej, niż w poprzednich miesiącach. Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice Airport w Pyrzowicach znowu notuje same wzrosty (fot.Katowice Airport)

Na terenie portu inwestują partnerzy GTL SA. We wrześniu 2018 roku uruchomiony został Hotel Moxy (marka sieci Marriott). Inwestorem i zarządzającym obiektem jest Chopin Airport Development. Ponadto dwa projekty w Pyrzowicach prowadzi Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Trwa wyposażanie w niezbędne urządzenia nowej wieży kontroli lotniska. Razem z GTL SA Agencja realizuje też przedsięwzięcie „uzbrojenia” podejścia do pasa 09 drogi startowej Katowice Airport w system ILS CAT I. Realizacja tego zadania sprawi, że pyrzowickie lotnisko będzie pierwszym portem w kraju z systemem ILS na obydwu kierunkach drogi startowej.

źródło: Katowice Airport/Piotr Adamczyk

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button