Obwodnica Woźnik nareszcie otwarta! Droga prowadzi do węzła autostrady A1
Czterokilometrowy odcinek oddanej do użytku drogi prowadzić będzie do węzła autostrady A1 i uwolni od ruchu tranzytowego centrum Woźnik.
Będziemy płacili kaucję za plastikowe butelki? Odpowiedź w TOP 5 SILESIA FLESZ
„To dobry dzień dla mieszkańców województwa. Tu krzyżują się kluczowe drogi w regionie, dlatego cieszę się, że oddajemy tę inwestycję kierowcom. Skorzystają z niej wszyscy, bo wyprowadzamy ciężki ruch z miasta i jego mieszkańcy nie będą mieli tylu samochodów pod oknami i będą mogli oddychać czystszym powietrzem” – tłumaczył członek Zarządu Województwa Śląskiego Michał Woś.
Potrzeba budowy obwodnicy Woźnik wynikała z konieczności wyprowadzenia ruchu tranzytowego z centrum miasta Woźniki i połączenia węzła, realizowanej obecnie, autostrady A1 z drogą wojewódzką nr 789.
Obwodnica składa się z dwóch odcinków. Pierwszy, równoległy do autostrady A1 ma 1,2 km długości i przebiega od ronda na skrzyżowaniu ul. Kolejowej i ul. Dworcowej (DW-789) do drogi stanowiącej część węzła autostradowego. Drugi ma 2,9 km i stanowi połączenie zjazdu z autostrady i DW 789 (ul. Koziegłowska).
„Jednym z priorytetów jest dla nas rozwój infrastruktury drogowej. Sprawna komunikacja jest atutem województwa śląskiego. Obwodnica Woźnik to inwestycja oczekiwana przez społeczność lokalną, przedsiębiorców oraz inwestorów z pobliskiej Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Dzięki tej drodze, umożliwiającej wygodne połączenie z autostradą A1, wzrasta konkurencyjność i atrakcyjność regionu” – dodaje marszałek Jakub Chełstowski.
Obwodnica Woźnik jest drogą jednojezdniową o długości 4 km, po której mogą się poruszać samochody ciężarowe o maksymalnym nacisku osi 11,5 tony. W ramach inwestycji zrealizowano cztery ronda łączące obwodnicę z istniejącym układem drogowym oraz drogi serwisowe wzdłuż obwodnicy, zapewniające dojazd do pól.
Zadanie obejmowało również przebudowę sieci uzbrojenia terenu np.: gazociągi, wodociągi, sieci teletechniczne oraz elektroenergetyczne. Dokonano przebudowy urządzeń melioracyjnych i budowy oświetlenia, przepustów drogowych, budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu (bariery) i ochrony środowiska (ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjne, przejścia dla dzikich zwierząt).
Inwestycja kosztowała ok. 41 mln zł, większość środków to dofinansowanie z Unii Europejskiej (79 procent).
Źródło: materiały prasowe