Kopalnia Historii: pancerne pięści w Powstaniach Śląskich
KOPALNIA HISTORII NASZA DROGA DO NIEPODLEGŁEJ – wraca w nowej odsłonie!
W każdy piątek, o godzinie 17:15 będziemy analizować wydarzenia, które doprowadziły do tego, że Górny Śląsk stał się ważną częścią Polski. Bezpośredni wysiłek dziesiątek tysięcy ludzi i wsparcie kolejnych setek tysięcy osób sprawiły, że 100 lat temu III Powstanie Śląskie zakończyło się sukcesem.
W nowej serii programu przygotowaliśmy dużo ciekawostek dotyczących powstań śląskich, będziemy także analizować zdjęcia z tamtego okresu, przypomnimy najważniejsze wydarzenia i nietuzinkowe postacie.
W pierwszym odcinku, „Kopalnia Historii” wraca do okresu bezpośrednio poprzedzającego III Powstanie Śląskie. Okazuje się, że do ostatniej chwili nie był przesądzony jego wybuch. Zastanawiano się, czy działania zbrojne maja szansę powodzenia. Nie wiadomo było, jak zareaguje na nie społeczność międzynarodowa i czy wsparcie polskiego rządu będzie na tyle silne, by utrzymać ewentualne zdobycze terytorialne. O tym rozmawiać będziemy z prof. Zygmuntem Woźniczką.
Będzie tez o żelaznej pięści, powstańczej konstrukcji i produkcji, która w postaci 16 pociągów pancernych poruszała się po górnośląskich torach.
Czy wiecie, że po torach na Górnym Śląsku regularne kursują pociągi Powstaniec Śląski i Wojciech Korfanty, a 100 lat temu pomimo wybuchu III Powstania Śląskiego pociągi kursowały praktycznie nieprzerwanie?
Codzienne życie mieszkańców Górnego Śląska, podczas powstań ulegało dużym zmianom. Co ciekawe podczas III Powstania Śląskiego, na terenie zajętym przez powstańców, regularnie kursowały pociągi osobowe, którymi mieszkańcy mogli przemieszczać się w drodze do pracy. Po akcji mosty i na wskutek późniejszych działań powstańczych zerwane zostały połączenia kolejowe z resztą Niemiec. Obie strony konfliktu w czasie powstań wykorzystywały, pociągi pancerne i sanitarne. Te pierwsze składały się z reguły z lokomotywy parowej, która znajdowała się w środku składu. Była ona oczywiście odbudowana blachami pancernymi. Z przodu znajdowała się platforma wagonowa z zapasowymi szynami i podkładami. Wykorzystywano ją, gdy okazywało się, że torowisko jest uszkodzone. Z obu stron pancernej lokomotywy znajdowały się pancerne wagony bojowe.
Uzbrojenie pociągów pancernych, to głownie ciężka broń maszynowa, czasem nawet działa. W 1921 powstańcy dysponowali 16 pociągami pancernymi. Były to głównie lokomotywy i wagony wykorzystywane na co dzień do transportu ludzi i materiałów. Po dodaniu blach pancernych i broni maszynowej stawały się składami bojowymi. Przykładem jest tu pociąg pancerny ,,Kabicz” dowodzony przez Edmunda Kabicza. Ten skład wąskotorowy, patrolował sieć kolejek przemysłowych w regionie. Drugą pięścią pancerną powstańców, były samochody pancerne, ale o tym już w kolejnych odcinkach Kopalni Historii w Telewizji TVS