Autoprezentacja to umiejętność, której należy się uczyć!
Autoprezentacja to nic innego, jak sposób w jaki komunikujemy się z naszym otoczeniem. Jeżeli robimy to świadomie, możemy liczyć na wywołanie pożądanego efektu. Autoprezentacja jest należy do grupy tzw. kompetencji miękkich takich, które można i trzeba doskonalić.
- Poznaj obszary autoprezentacji, w których w możemy się doskonalić.
- Właściwa autoprezentacja, to także opanowanie technik zwiększających zainteresowanie słuchaczy
- Elementy skutecznej autoprezentacji – czyli jak pracować nad wiarygodnością i wzbudzać zaufanie
Od czego zacząć – trening autoprezentacji
Na to pytanie od czego zacząć – nie ma jednoznacznej odpowiedzi, to zależy od tego, co już na swój temat wiemy. Ułatwić diagnozę może kontakt z profesjonalnym trenerem, który wskaże w jakim kierunku powinniśmy się rozwijać.
Na początkowym etapie, należy zwrócić uwagę na obszary autoprezentacji, w których w możemy się doskonalić.
-
opanowanie własnego ciała – czyli tzw. mowa niewerbalna.
Warto przed lustrem sprawdzić to, jak wygląda nasza postawa, jak gestykulujemy podczas rozmowy, nasz wyraz twarzy, dotyk czy ruchy oczu. Teoria, która często jest jednak poddawana krytyce zakłada, że skuteczny przekaz składa się:
- 10% z tego co mówimy
- 30% z tego jak mówimy
- 60 % z tego co „mówi” w tym czasie nasze ciało
-
opanowanie budowy odpowiedniej konstrukcji wypowiedzi.
Warto pamiętać, że posługujemy się na co dzień kilkoma językami. Innych sformułowań używamy, gdy piszemy oficjalne pisma, gdy kontaktujemy się ze współpracownikami, piszemy coś w Internecie czy po prostu opowiadamy komuś jakąś historię. Te światy nie powinny się przenikać, bo może się okazać, że gdy to nastąpi nie spotkamy się ze zrozumieniem odbiorcy. Równie istotnym elementem w komunikacji jest to, jak formułujemy naszą wypowiedź. Zwłaszcza, czy robimy to w sposób przystępny.
-
właściwa autoprezentacja, to także opanowanie technik zwiększających zainteresowanie słuchaczy.
Nasza wypowiedź składa się często z trzech elementów: wstępu, właściwej treści-czyli tego co chcemy przekazać i podsumowania. Innymi słowy – zdobycia uwagi słuchacza, komunikatu i podsumowania rozmowy. Każdy z tych elementów jest ważny i bez każdego z tych elementów narażamy się na co najmniej bycie niezrozumianym. Obierając odpowiednią strategię możemy znacząco podnieść jakość swojej komunikacji.
Budowanie skutecznej autoprezentacji – oparte powinno być o kilka elementów
1. Pracuj nad wiarygodnością. Tą dają kompetencje i pewne cechy osobiste. Pamiętaj jednak – że nie każdy mężczyzna z brodą jest mędrcem a wiarygodności nie tworzy się w oparciu o wygląd.
Oto kilka rad. Należy pamiętać o nich zwłaszcza podczas sytuacji, kiedy kogoś poznajesz.
– utrzymuj częsty kontakt wzrokowy z rozmówcą, nie „wbijaj” wzroku w ziemię
– utrzymuj tempo mówienia, mów wyraźnie i trochę głośniej niż zazwyczaj, rób krótkie przerwy
– uśmiechaj się, ale tylko wtedy gdy jest ku temu okazja. Pamiętaj uśmiech może być oznaką nieszczerości.
2. Staraj się wzbudzić sympatię rozmówcy, tu ważna jest mowa ciała.
Utrzymuj bliską (ale nie za bliską) odległość od rozmówcy, uśmiechaj się, pochylaj do przodu, sygnalizuj zainteresowanie rozmówcą, nawiązuj kontakt wzrokowy. Twój stój powinien „pasować” do okazji. Panuj nad swoim głosem.
3. Zadbaj o atrakcyjność interpersonalną – czyli wspomnianą wcześniej brodę. Atrakcyjność interpersonalna, to również niewerbalne zachowania komunikacyjne, spontaniczność w ujawnianiu emocji czy po prostu atrakcyjność fizyczna. Pamiętaj, że z reguły jest tak, iż lubimy tych, którzy mają podobne do naszych umiejętności i kompetencje, poglądy i zainteresowania. Takich ludzi cechuje też uczciwość, lojalność, uprzejmość. Nie dążcie w tym wszystkim do perfekcji, bo ludzka doskonałość nie jest pożądana, w przeciwieństwie do gaf jakie popełniają perfekcjoniści. To jednak temat na zupełnie inną opowieść.
4. Staraj się utrzymać kontrolę nad przebiegiem rozmowy – podążaj zwięzłą droga wypowiedzi do obranego celu .
Podsumowując – mamy nadzieję, że już wiesz od czego zacząć. Możemy Ci pomóc postawić kolejny krok do tego, by być bardziej przekonującym podczas wystąpień publicznych. Skorzystaj z naszych kursów – oferty Centrum Szkoleniowego Telewizji TVS.
Autor: Rafał Kulig, opracowano na podstawie Encyklopedia Zarządzania, Autoprezentacja- materiały szkoleniowe