Wzrost aż o 200 proc.! Nie chodzi o podwyżki, a o wakacyjne loty z Pyrzowic. Oto hitowe trasy 2021 roku
Najchętniej lataliśmy do Niemiec, Londynu, na Ukrainę, ale też do Turcji, Grecji i Egiptu. 2,32 mln pasażerów obsłużono na lotnisku w Pyrzowicach w 2021 roku. I to jest powód do radości, bo to aż o 883 tys. więcej niż w 2020, kiedy było ich 1,5 mln. Ale tylko połowa ruchu z tłustego roku 2019.Oto masa danych i lista hitowych krajów i tras.
Jak co roku w styczniu, lotnisko w Pyrzowicach podsumowuje rok miniony. I tak, w ruchu pasażerskim ogółem w 2021 roku obsłużono w Katowice Airport 2 mln 328 tys. 973 podróżnych, czyli o 883 192 więcej (+61,1 proc.) niż w 2020 roku (było ich wówczas 1,5 mln). Zeszłoroczny wynik to 48 proc. ruchu z rekordowego przedpandemicznego 2019 roku, kiedy to w Pyrzowicach odnotowano 4 mln 843 tys. 889 pasażerów. Z portu lotniczego latały w 2021 cztery linie regularne. To:
- Wizz Air
- Ryanair
- PLL LOT
- Lufthansa
Z ich oferty skorzystało 1 mln 22 tys. 24 pasażerów, o 31 tys. 37 więcej niż w 2020 roku. Wciąż nie do pokonania są loty do Londynu – skorzystało z nich najwięcej pasażerów. W sumie – ponad 110 tys. (choć w 2019 było ich trzy razy więcej!). Ale Wielka Brytania nie jest już liderem jako kraj, jak w 2019, kiedy to z Pyrzowic poleciało tam w sumie ponad 700 tys. pasażerów. Najpopularniejszymi kierunkami regularnymi w 2021 roku były:
- Dortmund (143,1 tys. pasażerów)
- Londyn-Luton (67,4 tys.)
- Londyn-Stansted (43,9 tys.)
- Warszawa (38,1 tys.)
- Kolonia-Bonn (37,5 tys.).
Do pierwszej piątki popularnych krajów wskoczyła Ukraina, a także Grecja. Wypadły – Norwegia i Holandia. Oczywiście w porównaniu z rokiem 2019, bo w roku 2020 w zasadzie nie ma czego porównywać. Pamiętacie, że w kwietniu 2020 było tu tylko nieco ponad 90 pasażerów?
Z kolei w gronie pięciu najpopularniejszych państw w ruchu regularnym w 2021 znalazły się:
- Niemcy- 200 tys. podróżnych
- Wielka Brytania (171,7 tys.)
- Włochy (109 tys.)
- Grecja (84,2 tys.)
- Ukraina (63,1 tys.).
Czartery w Pyrzowicach w 2021. Wzrost o 200 proc.!
W segmencie przewozów czarterowych obsłużono aż 1 mln 293 tys. 612 osób, czyli o 864 tys. 666 więcej (+201,6 proc.) niż rok wcześniej. Pasażerowie najchętniej latali z Pyrzowic na następujących trasach wakacyjnych:
- Antalya (246,7 tys. podróżnych)
- Hurghada (118,0 tys.)
- Marsa Alam (92,7 tys.)
- Rodos (69,1 tys.)
- Heraklion (63,0 tys.).
Pięć najpopularniejszych państw w ruchu czarterowym w 2021 roku to:
- Turcja (326 tys.),
- Grecja (310 tys.),
- Egipt (235 tys.),
- Hiszpania (127 tys.)
- Bułgaria (62 tys.).
W 2020 pasażerów czarterowych było w Pyrzowicach zaledwie pół miliona. Ale miniony rok potwierdził rolę przewozów czarterowych. Ten segment w Pyrzowicach odbudowywał się szybciej od przewozów rozkładowych, wykazywał też mniejszą wrażliwością na częste zmiany obostrzeń sanitarnych. W 2021 roku przewozy czarterowe osiągnęły największy w historii pyrzowickiego lotniska udział w całości liczby obsłużonych pasażerów, który wyniósł ponad 55 proc. Czartery zanotowały także lepsze średnie wypełnienie w porównaniu z przewozami regularnymi. W tym pierwszy przypadku było to średnio 160 pasażerów na lot, a w drugim 110. Tylko między Bożym Narodzeniem a świętem Trzech Króli przez lotnisko przewinęło się 150 tys. pasażerów, głównie czarterów. Było tu aż ponad 50 lotów do Egiptu.
W 2021 roku zanotowano 28 tys. 856 startów i lądowań samolotów, czyli o 6 934 więcej niż w 2020 roku.
Pandemia? W Pyrzowicach wielki tłok. 150 tys. pasażerów w 2 tygodnie. 53 loty do Egiptu
Pyrzowice – inwestycje i infrastruktura, port im. Korfantego
Najważniejszą inwestycją w 2021 roku była rozbudowa i przebudowa terminalu pasażerskiego B. Projekt rozpoczęto we wrześniu 2019 roku, pandemia nie przerwała jego realizacji. Praktycznie nowy terminal został oddany do użytku w sierpniu 2021 roku. Dzięki temu przedsięwzięciu o wartości ponad 100 milionów złotych, przepustowość infrastruktury terminalowej lotniska w Pyrzowicach, przeznaczonej do obsługi ruchu pasażerskiego, wzrosła z 6 do 8 milionów podróżnych rocznie.
Nowa baza i trzeci hangar
Ponadto w 2021 roku GTL SA kontynuowano projekt rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów, który jest podzielony na dwa zadania. Pierwsze to budowa przedhangarowej płyty postojowej o powierzchni 6,4 hektara z dziewięcioma stanowiska postojowymi dla samolotów kodu C (Airbus A320/Boeing 737). Prace budowlane praktycznie zakończyły się i nowa nawierzchnia zostanie oddana do użytku wiosną 2022 roku. Drugie zadanie, czyli budowa trzeciego hangaru o powierzchni 9.2 tys. m kw. z dwiema zatokami do serwisowania samolotów wielkości Airbusa A321neo, rozpoczęło się w pierwszym kwartale 2021 roku. Inwestycja zakończy się w połowie bieżącego roku. Najemcą hangaru będzie linia lotnicza Wizz Air.
Szpital covidowy na lotnisku wciąż działa. Ilu tam jest pacjentów?
– Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA konsekwentnie realizuje wizję budowy lotniska wielofunkcyjnego, które dysponuje infrastrukturą nie tylko do obsługi ruchu pasażerskiego, ale i cargo oraz zapleczem do serwisowania statków powietrznych. Prowadząc projekty inwestycyjne w bardzo trudnym 2021 roku potwierdziliśmy, że GTL SA jest zdrową organizacją o silnych fundamentach finansowych z potencjałem do dalszego rozwoju. Jestem przekonany, że dzięki inwestycjom, które prowadzimy, port lotniczy po zakończeniu pandemii będzie jeszcze silniejszy – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu GTL SA.