Kopalnia Historii: Jak powstawały pierwsze polskie parowozy?
W trzecim odcinku Kopalni Historii, w ramach cyklu, kartka z historycznego kalendarza. Zobaczcie, jak powstawały pierwsze polskie parowozy.
Ważna data dla miłośników kolei to 7 kwietnia 1922 roku
Wtedy wyprodukowana została pierwsza polska lokomotywa parowa Tr21-19. Odbiorcą były Polskie Koleje Państwowe a producentem pierwsza fabryka lokomotyw w Polsce „FABLOK” w Chrzanowie. Spółkę w 1919 roku założyła grupa inżynierów, rok później podpisała ona umowę na dostawę w ciągu następnych 10 lat – 1200 lokomotyw dla PKP.
Pierwsza polska lokomotywa powstała przy współpracy z austriackim biurem konstrukcyjnym, a kotły dla parowozów dostarczała fabryka z Sosnowca. Parowozy TR21-19 produkowane były w Polsce, ale również w Austrii i Belgii. TR 21 powstał z myślą o prowadzeniu ciężkich pociągów towarowych, m.in. na trasie ze Śląska do bałtyckich portów. Największa dopuszczalna prędkość konstrukcyjna parowozu to 60 km/h. Ostatnie parowozy tego typu eksploatowane były przez PKP jeszcze w 1974 roku.
W XX-leciu międzywojennym w Chrzanowie powstał także całkowicie rodzimy projekt parowozu Pt31, wykorzystywany w prowadzeniu pociągów dalekobieżnych w przyspieszonej relacji. Skład prowadzony przez Pt31 mógł pędzić już z zawrotną prędkością 110 km/godzinę.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
Kopalnia Historii to projekt, który powstał z inicjatywy Jakuba Chełstowskiego – Marszałka Województwa Śląskiego. Tworzony jest we współpracy z Muzeum Śląskim w Katowicach.
Kolejny odcinek Kopalni Historii w piątek, 8 kwietnia o godz. 17:15. Powtórka programu w każdą środę o godz. 17:20 na antenie telewizji TVS.







![Po 20 latach spędzonych w areszcie, "Krakowiak" wyszedł na wolność w 2019 r. [fot. archiwum]](https://tvs.pl/wp-content/uploads/2019/04/2504_krakowiak-1-390x220.jpeg)

![Sprzedaż drzewek choinkowych w grudniu 1940 r. w Krakowie. [fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe]](https://tvs.pl/wp-content/uploads/2021/12/5e00d81f987d8_o_large-390x220.jpg)
