Katowice: Cztery przystanki kolejowe powstaną w Kostuchnie, na Podlesiu, w Ochojcu i na Murckach
Na podróżujących pociągami z południowych dzielnic Katowic czekają duże udogodnienia. Jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa czterech przystanków kolejowych. Te mają powstać w Kostuchnie, na Podlesiu, w Ochojcu i na Murckach.
Perony wraz z pełną infrastrukturą powstaną wzdłuż linii kolejowej 142. PKP PLK ogłosiło przetarg na ich projekt oraz budowę. Oferty można składać do 10 sierpnia, by jesienią móc podpisać umowę z przyszłym wykonawcą.
– Jest to linia kolejowa, na której te przystanki powstaną numer 142, czyli Katowice Ligota – Katowice Murcki – Tychy. Ona jest aktualnie wykorzystywana w ruchu towarowym i stanowi istotny element kolejowej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Natomiast w czasie dużej przebudowy, która jest planowana od Będzina do Katowic Piotrowic, ta linia będzie mogła być wykorzystywana także w przewozach pasażerskich i dzięki temu zapewni dojazd mieszkańcom Katowic do centrum Katowic czy też do Tychów i w południowe rejony województwa śląskiego – mówi Katarzyna Głowacka, rzecznik prasowy PKP PLK.
Inwestycja będzie realizowana w ramach „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, który w całym województwie zakłada budowę i modernizację aż trzynastu jednokrawędziowych peronów kolejowych. Na tym jednak nie poprzestają kolejowe inwestycje, ponieważ warto przypomnieć, że kilka miesięcy temu GZM otrzymała również rządowe dofinansowanie na rozbudowę tej samej linii kolejowej w ramach programu Kolej Plus. Ruch pasażerski na linii 142 zostanie przywrócony po trzydziestu latach.
– Prace przez nas realizowane będą zakończone do 2028 roku. W tym momencie czekamy na zakończenie tej inwestycji z budową przystanków kolejowych, następnie przejdziemy do tych prac infrastrukturalnych. Zakres tych prac będzie polegał na zwiększeniu parametrów torów, dzięki czemu pociągi pasażerskie będą mogły jeździć szybciej. I co ważne, teraz układ torowy jest układem kolizyjnym z ruchem samochodowym. Tzn. są punkty, gdzie tory biegną w jezdni, co powoduje utrudnienia w uchu zarówno dla pociągów, jak i dla kierowców, dla ruchu kołowego – mówi Kamila Rożnowska, Metropolia GZM.
Docelowo więc układ przejazdów kolejowych ma zostać przebudowany tak, by bezpiecznie mogły jeździć zarówno pociągi osobowe, jak i samochody. Obydwa programy rządowe mają służyć jednak przede wszystkim pasażerom i zapobiegać wykluczeniom komunikacyjnym.
– Są to ważne inwestycje, których celem jest odbudowa polskiej kolei, których celem jest poprawa warunków ruchu, których celem jest przybliżenie kolei pasażerom. I każda z tych inwestycji zakłada poprawę przepustowości, zakłada modernizację infrastruktury pasażerskiej, zakłada podnoszenie prędkości technicznej, zakłada również możliwości lepsze obsługi pociągów towarowych. Co nie jest bez znaczenia w dzisiejszych czasach. Te wszystkie inwestycje charakteryzuje poprawa bezpieczeństwa i ich ekologiczny zielony charakter – mówi Andrzej Bittel, Sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Budowa czterech nowych przystanków kolejowych w Katowicach ma zakończyć się w 2023 roku, a całkowity koszt inwestycji to ponad 9 mln złotych. Dzięki realizacji programu możliwe, że pasażerowie chętniej i częściej zaczną wybierać pociągi, jako środek codziennej lokomocji, zamiast samochodu.
Autor: