Silesia Flesz najnowsze informacjeTVS VIDEO

CPK chce udziału w projekcie „Kolej+”? Mieszkańcy Mikołowa protestują

Mieszkańcy Mikołowa obawiają się udziału spółki CPK w projekcie Kolej+. W minionym tygodniu, jak przekazał burmistrz, do urzędu gminy będącej partnerem Kolei+, wpłynęło pismo z żądaniem dopisania spółki CPK, jako współinwestora w ramach inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego – Kolei Dużych Prędkości.

 

Mikołowska społeczność, po raz kolejny, wyszła na ulicę by wyrazić temu sprzeciw, ponieważ ma świadomość, jakie konsekwencje mogłaby nieść taka decyzja. Tym bardziej, że Kolej+ jest obecnie procedowana

To wspólnie koleje plus metropolia plus Mikołów procedujemy. No i tu się wystraszyliśmy, bo nagle do procedowanego pomysłu i projektu chce się ni stąd, ni zowąd dopisać CPK o niczym nie informując, o niczym nie rozmawiając. Niedawno w Mikołowie koleje pięknie wyremontowały wiadukt, my zrobiliśmy całe centrum przesiadkowe wokół. Na wiadukcie rzeczywiście jest jedna linia dodatkowa zapewniona, ale to są trzy linie kolejowe, a nie cztery linie, tak jak chce CPK. Przez Mikołów nie ma możliwości puścić czterech linii kolejowych – mówi Stanisław Piechula, burmistrz Mikołowa.

Bo skutkowałoby to wyburzeniem ośmiu bloków znajdujących się nieopodal linii i całego terenu przemysłowego z halami produkcyjnymi. W konsekwencji wysiedlonych zostałoby 900 mieszkańców Mikołowa. Władze gminy stanowczo podkreślają, że na dołączenie CPK do projektu Kolej+ nie ma zgody. Objęcie spółki tytułem współinwestora miałoby dotyczyć odcinka Katowice-Orzesze – Jaśkowice.

Powiązane artykuły

– To wiązałoby się z szeregiem reperkusji, na które ma wpływ przyjęta nie tak dawno specustawa o przyspieszeniu procesu inwestycyjnego CPK. To mogłoby się również wiązać z tym, że po pierwsze – że najprawdopodobniej CPK chciałoby procedować i realizować inwestycję Kolei Dużych Prędkości przez Mikołów tzw. linią granatową. A to oznacza, że ona szłaby przez środek miasta. M. in. przez Osiedle Mickiewicza, Osiedle Stolarską – mówi Tomasz Orłowski, Stowarzyszenie „Tak dla naszej przyszłości”.

Aby wyjaśnić, czego konkretnie oczekuje spółka CPK i czy faktycznie chce zostać współinwestorem w projekcie Kolej+, skontaktowaliśmy się z jej przedstawicielami. Ten przekazał nam, że w ramach intensywnie trwających i zaawansowanych przygotowań planistycznych, przedprojektowych odcinka Katowice – Ostrawa jego część mogłaby pokrywać się z projektem Kolei+.

– Nasza propozycja jest taka i ona jest oczywista i zdroworozsądkowa, żeby te dwie inwestycje na tym odcinku, gdzie mogą się pokrywać, po prostu uzgodnić ze sobą, nałożyć je na siebie tak, żeby nie dublować infrastruktury. I to jest bardzo dobra wiadomość dla pasażerów, bo to jest zwiększenie efektywności i optymalizacja, jak też dla mieszkańców bo wtedy dla przeprowadzenia linii kolejowych potrzebujemy mniejszy teren – mówi Konrad Majszczyk, rzecznik prasowy CPK.

I jak tłumaczy rzecznik, z czterech torów CPK dwa mogłyby być udostępnione na potrzeby Kolei+, co pozwoliłoby zaoszczędzić nie tylko teren, ale i pieniądze. CPK poinformowała również, że ich prace są obecnie w studium wykonalności tuż przed wyborem wariantu inwestorskiego, a pod uwagę brane są obecnie cztery przebiegi linii. Dziś jeszcze spółka nie może mówić, który finalnie zostanie wybrany. Jednak każdy budzi sprzeciw mieszkańców całego regionu.

Osobiście słyszałem pana ministra Horałę, który powiedział, że jeśli ktoś ma dom z lat sześćdziesiątych to dostanie wypłacone jak za dom z lat sześćdziesiątych. Przepraszam, czy to ja chcę sprzedać dom panu Horale czy on przychodzi po mój dom i w tym momencie nie liczy się zupełnie z naszymi interesami? Tak nie może być. Jeżeli pełnomocnik rządu mówi, że zaoszczędził 30 mld dla budżetu, to jak on zaoszczędził 30 mld dla budżetu, to te 30 mld wyjął z kieszeni ludzi, którzy będą wywłaszczani – mówi Grzegorz Wolnik, pełnomocnik burmistrza Czerwionki-Leszczyn.

We wtorkowy poranek mieszkańcy Mikołowa i okolicznych gmin protestowali już po raz trzynasty w tym roku. Swoje manifestacje zapowiadają do skutku.

Autor:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button