Cztery velostrady powstaną w metropolii
Plan budowy sieci szybkich dróg rowerowych w metropolii staje się coraz bardziej realny. Przez Będzin kiedyś przebiegała linia kolejowa w kierunku Czeladzi i Sosnowca, a w przyszłości mają jeździć rowerzyści. Ten przejazd miał zostać zasypany.
• Nadawał się do rozbiórki. W miejscu byłego obiektu mieliśmy tylko odtworzyć nawierzchnię jezdni, ale ponieważ były ogólne plany budowy ścieżek rowerowych w okolicy Będzina i Czeladzi, postanowiliśmy uwzględnić w projekcie przejazd rowerowy – mówi Krzysztof Błach, Powiatowy Zarząd Dróg w Będzinie.
Takich miejsc, gdzie nieużywane grunty można wykorzystać na rowerowe połączenie gmin, jest więcej. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła przetarg na koncepcję techniczną czterech velostrad. Jedna z nich umożliwi szybki przejazd z Katowic do Sosnowca.
• Mówimy tutaj o przebiegu, który idzie praktycznie równolegle drogi ekspresowej 86. Przypomnijmy, 120 tys. pojazdów dziennie, najbardziej wypadkowa droga w Polsce, zdarzenia drogowe niemal codziennie, codzienny korek. A odległość pomiędzy centrum Katowic i centrum Sosnowca to jest zaledwie 7 km – mówi Marcin Dworak, pełnomocnik ds. nowej mobilności, GZM.
Koncepcja techniczna to dopiero pierwszy krok do budowy dróg. Trzeba najpierw sprawdzić, którędy dokładnie będzie można połączyć miasta.
„Dokumentacja techniczna ma nam powiedzieć o własnościach, o możliwościach wykupu” – dodaje Dworak.
To, że metropolia chce poprowadzić velostradę na przykład tędy, nie oznacza jeszcze, że to się uda. Miasto będzie musiało dogadać się z właścicielem gruntu, który w dzielnicy Katowic Burowcu chce budować mieszkania, co spotyka się ze sprzeciwem mieszkańców.
• Dopiero kiedy ta koncepcja zostanie przygotowana, będziemy mogli rozpatrywać koncepcję dostępności gruntów terenów w ramach tego, co ta koncepcja zakładała. Na ten moment trudno jest mówić o jakimś konkretnym przebiegu – mówi Michał Mendala, UM Katowice.
W przetargu są jeszcze dwa odcinki, Katowice-Mysłowice i Katowice-Tychy. Pod koniec tego roku okaże się jak będą mogły zostać poprowadzone metropolitalne velostrady.
Autor: Łukasz Kądziołka