Duże zmiany w spółce, która zarządza płatną A4
Spółka Stalexport Autostrady S.A. ma nowego prezesa. To Andrzej Kaczmarek. Zastąpi Emila Wąsacza, który odchodzi po 22 latach. SAM, spółka zależna SA, zarządza autostradą A4 Katowice – Kraków.
Już od listopada zeszłego roku wiadomo, że Emil Wąsacz przestaje być prezesem spółki, która zarządza autostradą A4 Katowice – Kraków. Jest nowy prezes Stalexportu Autostrady i spółki Stalexport Autostrada Małopolska S.A (to spółka zależna). To Andrzej Kaczmarek, który do tej p[pory był w radzie nadzorczej spółki.
Rada Nadzorcza Spółki na posiedzeniu w dniu 31 stycznia 2023 roku podjęła uchwałę w sprawie powołania Pana Andrzeja Kaczmarka na Prezesa Zarządu Spółki z dniem 1 marca 2023 roku – czytamy w raporcie na 3 z 2023 roku spółki.
Przypomnijmy: Emil Wąsacz złożył rezygnację z pełnienia funkcji Prezesa Zarządu Spółki ze skutkiem na dzień 28 lutego 2023 roku. Prezesem był od 22 lat! W październiku 2000 został prezesem zarządu i dyrektorem generalnym spółki Stalexport Autostrady. od lutego 2011 jest też prezesem zarządu spółki zależnej – Stalexport Autostrada Małopolska. Wcześniej był m.in. ministrem. Zasłynął najbardziej ze sprawy utajnionej koncesji dla SAM. Przypomnijmy. A4 Katowice – Kraków to pierwsza prywatna autostrada w Polsce. Do kiedy nowy prezes SAM będzie pełnił swą funkcję? SAM ma koncesję na zarządzanie A4 do 2027 roku. W 2000 roku jeździło tu 17,5 tys. aut na dobę, a w 2022 było ich niemal 50 tys. na dobę.
Kim jest Andrzej Kaczmarek?
Stalexport Autostrady podaje jego szczegółowy życiorys zawodowy. Andrzej Kaczmarek, nowy prezes SAM, ukończył studia na Politechnice Warszawskiej. Ma uprawnienia do zasiadania w Radach Nadzorczych w Spółkach Skarbu Państwa, Certyfikat Agile PM Agile Project Management Foundation oraz Certyfikat MoP Foundation Certificate in Portfolio Management.
Jest menadżerem z doświadczeniem w biznesie prywatnym, spółkach Skarbu Państwa, dyplomacji ekonomicznej oraz administracji państwowej, ekspertem z zakresu energetyki, budownictwa, budowy i utrzymania infrastruktury oraz współpracy gospodarczej z zagranicą, doradcą biznesowym i negocjatorem – czytamy w komunikacie Stalexportu.
Stalexport. Nowy prezes i jego doświadczenie
Andrzej Kaczmarek jest prezesem spółki Tauron Inwestycje. W latach 2005-2007 był wiceministrem gospodarki. Był też prezesem zarządu spółki budownictwa infrastruktury energetycznej PILE Elbud S.A., a także Członkiem Rad Nadzorczych PGNIG GAZOPROJEKT S.A. oraz STALEXPORT Autostrady S.A.
Poprzednio był m.in. prezesem zarządu PSE Inwestycje S.A., CEO w PSE Centralna Jednostka Inwestycyjna, dyrektorem w KPMG Advisory (Head of KPMG China Practice in Poland). A także członkiem Rady Nadzorczej w Banku Gospodarstwa Krajowego, przewodniczącym RN w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, radcą Ambasady R.P. w Kanadzie, wiceprezesem Państwowej Agencji Inwestycji Zagranicznych PAIZ S.A. Był też dyrektorem generalnym Electronics w ITI Poland S.A – czytamy na stronie Tauron Inwestycje.
Stalexport Autostrady i koncesja na A4
Spółka Stalexport Autostrady uzyskała koncesję na zarządzanie A4 Katowice – Kraków w 1997 roku. Obowiązuje do 2027 roku. Spółka musiała też dostosować drogę do wymogów płatnej autostrady. Ale NIK w 2006 uznała, że „koncesjonariusz nie zrealizował zawartych w umowie zobowiązań z zakresu jej finansowania, budowy i eksploatacji autostrady”. Koncesja została przeniesiona w 2004 roku do specjalnie w tym celu utworzonego podmiotu – Stalexport Autostrada Małopolska S.A. Od połowy 2006 roku Spółka wchodzi w skład włoskiej grupy kapitałowej Atlantia (która m.in. zarządza lotniskami). 38 proc. należy do mniejszych akcjonariuszy.
Co po zakończeniu koncesji? – Przewiduję, że nie będziemy przedłużać koncesji dla SAM na odcinek autostrady A4 między Katowicami a Krakowem. W 2027 państwo polskie przejmie odpowiedzialność za ten odcinek – zapowiedział minister Adamczyk. Tymczasem na A4 szykują się nowe, wyższe stawki – od kwietnia 2023.
Zmiany na A4 Katowice – Kraków