Silesia Flesz najnowsze informacje

Priorytet dla tramwaju. Ma to skrócić czas przejazdu

Tramwaj stoi, a samochody jadą. Brak priorytetu dla tramwaju to nie wyjątek od reguły, tylko duży problem w całej metropolii. Na jego rozwiązanie w kliku miejscach pieniądze dostał Bytom.

• Wchodzą w pewną kolizję z ulicami, z drogami. Kwestia włączania do ruchu jest dzisiaj dużym problemem. Nie zawsze da się to zrobić elektronicznie, czyli zmieniając system. Często wymaga to przebudowy i między innymi temu ma to służyć. W Bytomiu jest dużo linii tramwajowych, dużo skrzyżowań z udziałem tramwaju – mówi Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.

Jest też dużo świateł, na których te tramwaje się zatrzymują. Po to, żeby tak nie było Górnośląsko- Zagłębiowska Metropolia przedstawiła propozycje zmian.

„Linie, dla których została przygotowana koncepcja to linia numer 6, 7 i 15” – Karolina Mucha-Kuś, dyrektor Departamentu Projektów i Inwestycji w GZM. Na wprowadzenie zmian, które mają przyspieszyć jazdę tramwajów, Bytom dostał prawie 2 mln zł. Jako drugi pieniądze ma otrzymać Sosnowiec.

• Rozpoczęliśmy w tej chwili od skupienia się na tych przypadkach, gdzie możemy włożyć najmniejszą ilość pieniędzy i osiągnąć najlepszy rezultat. Efektem jest złożenie przez miasto Bytom kilku wniosków, które dzisiaj były głosowane na sesji zgromadzenia. Są to projekty, które będą przebudowywały nasze skrzyżowania po to, żeby te tramwaje mogły płynniej, szybciej i lepiej jeździć – mówi Karolina Mucha-Kuś, dyrektor Departamentu Projektów i Inwestycji w GZM..

Na razie do płynności przejazdu przez skrzyżowania jeszcze daleko. Same Tramwaje Śląskie stwierdzają, że gdyby było inaczej, to może chętnych do podróżowania tym środkiem transportu byłoby więcej.

• Już praktycznie wszystkie skrzyżowania posiadają detekcję. W związku z czym w jakiś sposób można poprawić przejezdność tramwaju i dać mu w jakimś stopniu priorytet. Oczywiście, to zawsze kwestia pomiędzy ruchem szynowym, a komunikacją samochodową, która jednak mocno korkuje nam miasta – mówi Jacek Kaminiorz, dyrektor ds. techniczno-eksploatycyjny, Tramwaje Ślaskie.

Z analizy wynika, że przy wprowadzeniu różnego rodzaju zmian w rozkładach jazdy i infrastrukturze czas przejazdu tramwaju na linii nr 6 pomiędzy centrum Katowic i centrum Bytomia mógłby się skrócić od 6,5 do około 8,5 minuty.

Autor: Łukasz Kądziołka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button