Silesia Flesz najnowsze informacjeTVS VIDEO

Jastrzębie-Zdrój pozbawione dostępu do kolei. To się zmieni WIDEO

Ważny krok w kierunku dwóch dużych kolejowych inwestycji. W Katowicach podpisano umowę na zaprojektowanie linii kolejowej do Jastrzębia Zdroju. Do około 80-tysięcznego miasta pociągi nie docierają od ponad 20 lat.

 

 

– Jastrzębie jest największym miastem bez dostępu do kolei, co nas martwi, bo jesteśmy zarządcą infrastruktury i chcemy łączyć, po to, żeby zagwarantować jak najlepszą ofertę przewozową. Do czasu uruchomienia programu Kolej Plus nie mieliśmy możliwości szukać finansowania dla tego typu zadania – mówi Arnold Bresch, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Projekt zakłada odbudowę ok. 20 km linii kolejowej. Powstaną nowe przystanki: Jastrzębie- Zdrój Szkolna, Jastrzębie Bzie, Żory Baranowice, Żory Aleja Zjednoczonej Europy, Palowice Kolonia, Orzesze Zawada. Podróż na trasie Jastrzębie – Katowice ma zajmować 72 minuty. Druga umowa dotyczy zaprojektowania przejazdów przez tory w południowych dzielnic Katowic.

„Dwa wiadukty kolejowe, jeden drogowy i mijanka. To pozwoli nie tylko zastąpić przejścia i przejazdy w poziomie szyn, ale również poprawić dostęp do kolei i połączyć rozdzielone części miejscowości” – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Chodzi o linię nr 142, która przebiega przez Podlesie, Kostuchnę, Murcki i Ochojec. Tego przejazdu na ul. Jankego już nie będzie, bo samochody pojadą dołem. Tak samo tutaj, na ul. Boya-Żeleńskiego. Już od kilku miesięcy na linii kolejowej nr 142 łączącej Katowice z Tychami trwają prace nad budową przystanków. To wszystko ma nie tylko przywrócić możliwość podróży pociągiem z i do dzielnic. Linia może być wykorzystywana jako objazdowa, gdy zacznie się zapowiadana przebudowa węzła katowickiego.

– Zadeklarowaliśmy, że będziemy chcieli mieć jak najwięcej połączeń na odcinku Tychy-Katowice z uwzględnieniem Ochojca. Jeśli będzie to możliwe pod względem finansowym, organizacyjnym i taborowym. Ale nie może być to realizowane kosztem obecnej oferty przewozowej – mówi Maciej Zaremba, Koleje Śląskie.

Obydwa projekty powinny być gotowe za około dwa lata. Szacowany koszt odbudowy połączenia Katowice-Jastrzębie to prawie pół miliarda złotych, a inwestycja w katowickich dzielnicach ma pochłonąć około 142 mln złotych.

 

Łukasz Kądziołka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button