BiznesSilesia Flesz najnowsze informacjeTechnologie

Przesunęli 2 tys. ton betonu. Niesamowity film timelapse

Niesamowite wideo pokazuje, jak Strabag dosłownie wepchnął ważący 2 tys. ton most pod nasyp kolejowy. To była najbardziej skomplikowana część budowy przedłużenia Korfantego w Częstochowie. Zobaczcie.

To wideo firmy Strabag, która w Częstochowie buduje przedłużenie ulicy Korfantego. Jednym z najbardziej skomplikowanych elementów tej inwestycji był przejazd pod nasypem kolejowym na trasie Częstochowa – Kielce. Zobaczcie na filmie timelapse z Częstochowy. Widać na nim, jak drogowcy przesunęli 2000 ton betonu. W filmie zajęło to 100 sekund. W rzeczywistości obiekt mostowy, który trzeba było „wcisnąć” pod linię kolejową, przesuwał się z prędkością zaledwie 1,5 metra na godzinę. Cała operacja trwała więc niemal dwie doby! Ostatecznie obiekt został umieszczony na swoim miejscu w nocy. Na filmie timelapse, czyli w przyśpieszonym tempie, wydaje się, że most jest leciutki i gładko wjeżdża pod nasyp. 

ważący 2 tys. ton most w Częstochowie
Fot. ZDM/Strabag

Wsunęli ważący 2 tys. ton most pod nasyp kolejowy

Trzeba było wstrzymać ruch pociągów i „przeciąć” nasyp. A po tym, jak Strabag wsunął most, znów go odbudować. Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie wyjaśnia: W przeciągu kilkudziesięciu  godzin ważący niespełna 2 tys. ton kolos przebył 68-metrową podróż. W takiej właśnie odległości od nasypu powstała konstrukcja obiektu na specjalnie przygotowanym do tego celu stanowisku prefabrykacji. Konstrukcja oporowa została zamontowana na torze ślizgowym wraz z zestawem hydraulicznym. Siła pchająca została przekazana na konstrukcję betonową wiaduktu za pomocą specjalnie wykonanych odbojów, które mają za zadanie rozproszenie sił na większą powierzchnię konstrukcji. 

Przypomnijmy.  Budowa połączenia ul. Korfantego z ul. Bugajską w Częstochowie zakończy się w 2024 roku. Bardzo możliwe, że przed terminem, który zaplanowano na wrzesień, i to sporo. Nowa droga lepiej skomunikuje miasto z DK 46 w kierunku wschodnim i z gminami jurajskimi. Będzie tu też infrastruktura rowerowa. Korfantego odciąży również aleję Pokoju i poprawi obsługę terenów inwestycyjnych. Inwestycja kosztuje 59 mln zł, z czego 30 mln zł to dofinansowanie z Funduszu Inwestycyjnego Polskiego Ładu, a pozostała kwota pochodzi ze środków własnych miasta.

Zakres prac przy budowie przedłużenia Korfantego do Bugajskiej w Częstochowie obejmuje:

  • wykonanie konstrukcji jezdni, poboczy, ciągów pieszo rowerowych, chodników, zatok autobusowych nowej drogi oraz przebudowywanych dróg towarzyszących w tym niezbędnych łączników i łącznic
  • budowę obiektu kolejowego relacji Częstochowa – Kielce
  • obiektu drogowego w ciągu jednej z łącznic nad ciągiem pieszo – rowerowym
  • budowę odwonienia
  • przebudowę sieci: wodociągowej, gazowej itp.
  • budowę pełnego oświetlenia drogowego
  • przebudowę kanalizacji kablowej
  • budowę kanału technologicznego
  • infrastrukturę przystankową
  • zagospodarowanie zieleni

To niektóre z prac, jakie trzeba wykonać przy budowie przedłużenia Korfantego w Częstochowie.

Jak wygląda montaż wiaduktu?

Montowali go nocą. Zobacz, jak powstaje wiadukt kolejowy nad A1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button