Oto nowy dworzec w Raciborzu. Już można korzystać
Oficjalnego otwarcia jeszcze nie było, ale z nowego budynku dworca kolejowego w Raciborzu mogą już korzystać pasażerowie. Bryła dworca, który wybudowano w latach 70. ubiegłego wieku, przeszła dużą metamorfozę.
Gdy mieszkańcom zadaje się pytanie jak wyglądał poprzedni dworzec w Raciborzu, odpowiedź jest podobna.
– To strasznie wyglądało, ale jakoś się jeździło – mówi Sylwia, mieszkanka Raciborza.
Teraz nie jest już jakoś, tylko wygodniej, bo budynek dworca zupełnie się zmienił.
– W sumie bez zmian jeżeli chodzi o perony, a to fajnie, że nam się zmieniło – mówi Beata, mieszkanka Raciborza.
– Z zewnątrz ładny, nie powiem. Ale szczerze mówiąc, to ten stary dworzec, jeszcze jak się po schodkach wchodziło, ten był ładny. Trzeba było tamten zostawić, a nie robić takie klocki – mówi Mirosława, mieszkanka Raciborza.
– Trochę dziwna modernizacja, no bo mi się wydaje, że jeżeli się robiło dworzec, to perony jak najbardziej też powinny być już zrobione – mówi Krzysztof, mieszkaniec Kędzierzyna-Koźla.
Dworzec ma być wygodniejszy dla pasażerów
Elewacja nowego budynku zyskała nieco industrialny wygląd. W fasadzie zamontowano duże przeszklenia, zamontowano też zegar i podświetlany napis z nazwą kolejowej spółki i miasta. Oprócz tego, że jest ładniej, ma też być wygodniej dla pasażerów.
– Dużym ułatwieniem dla podróżnych są m.in. windy, pochylnie, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących czy odpowiednio zaaranżowane toalety. Poza ogrzewaną i klimatyzowaną poczekalnią podróżni i inni użytkownicy dworca mają do dyspozycji letnią poczekalnię, będącą jednocześnie tarasem widokowym – mówi Michał Stilger, PKP S.A.
Dworzec będzie nie tylko miejscem dla podróżnych. 700 metrów kwadratowych przestrzeni wynajęło tu miasto Racibórz. Znajdą się tu Urban Lab i Stacja Młodych.
– Stacja młodych to będzie miejsce, gdzie młodzież będzie mogła rozwijać swoje umiejętności biznesowe, relacje międzynarodowe, uczyć się partycypacji społecznej. Będzie to również idealna przestrzeń do spędzania czasu w oczekiwaniu na autobus lub pociąg – mówi Klaudia Kordek, Urząd Miasta Racibórz.
Inwestycja w Raciborzu kosztowała ponad 30 milionów złotych.
Autor: Paweł Jędrusik