A4 przerwa w remontach do wiosny !
Autostrada A4 Katowice-Kraków ogłasza przerwę zimową w remontach. Jak informuje biuro prasowe Stalexport Autostrada Małopolska S.A spółka jest na półmetku przygotowań do przekazania publicznemu zarządcy w 2027 roku zarządzanego odcinka autostrady A4. Planuje teraz przerwę w remontach do wiosny 2025 roku.
- Na początku grudnia 2024 zarządca odda do użytku w sumie ok. 37 km wyremontowanych jezdni. Spośród przewidzianych do remontu wiaduktów, w całości wyremontowano już 11 z nich.
- W ramach przygotowania koncesyjnego odcinka autostrady do przekazania państwu zostanie wymieniona nawierzchnia obu jezdni, czyli 59,5 km autostrady i wyremontowane 22 wiadukty. Dodatkowo zmodernizowane odwodnienie autostrady. Wszystko kosztować ma ponad 500 milionów złotych.
- Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Jest to pierwsza pełnowartościowa tego typu droga w Polsce
Kończą się remonty A4 zaplanowane na 2024 rok
Na początku grudnia 2024 zarządca odda do użytku w sumie ok. 37 km wyremontowanych jezdni. Spośród przewidzianych do remontu wiaduktów, w całości wyremontowano już 11 z nich. Na dwóch kolejnych zaawansowanie prac sięga 50%. Program planowanych remontów wynika bezpośrednio z zapisów umowy koncesyjnej, która zawiera zobowiązanie koncesjonariusza do przekazania autostrady Skarbowi Państwa w doskonałym stanie technicznym. Realizacja programu trwa od 2023 roku.
Jakie remonty zaplanowano na A4 Kraków-Katowice?
W ramach przygotowania koncesyjnego odcinka autostrady do przekazania państwu zostanie wymieniona nawierzchnia obu jezdni, czyli 59,5 km autostrady i wyremontowane 22 wiadukty. Dodatkowo zmodernizowane odwodnienie autostrady. Wszystko kosztować ma ponad 500 milionów złotych.
– Znaczące natężenie ruchu, przekraczające w okresach szczytu 50 tys. pojazdów na dobę, stanowi wyzwanie także w czasie natężenia remontów związanych ze zbliżającym się końcem koncesji. Z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia, prace zaplanowane na cztery ostatnie lata koncesji lepiej byłoby rozłożyć w czasie w bardziej zrównoważony sposób. Honorując zobowiązania umowne, prowadzimy jednak inwestycje z odpowiednią intensywnością. Właśnie kończymy prace przewidziane na ten rok. Do kolejnych zadań wrócimy dopiero na wiosnę – mówi Rafał Czechowski, rzecznik prasowy SAM SA.
Obecnie prace remontowe jezdni są prowadzone na krótkich odcinkach, z zachowaniem dwóch pasów ruchu. Jest to rozwiązanie pionierskie w skali kraju, ale też bardziej kosztowne. Jak podkreśla Stalexport Autostrada Małopolska, cały czas stara się wprowadzać rozwiązania ułatwiające życie kierowcom. Są to m.in. automatyczne metody płatności, które, przyspieszając pobór opłat, zwiększają płynność ruchu. Wyjściem naprzeciw kierowcom było też opracowanie serwisu A4info.pl, pozwalającego zaplanować podróż z uwzględnieniem aktualnych i planowanych prac oraz niespodziewanych zdarzeń na autostradzie.
Informacje o SAM S.A.
Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Jest to pierwsza pełnowartościowa tego typu droga w Polsce, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jako inwestycja typu brownfield – na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku.