PKP Intercity inwestuje w nowoczesne piętrowe pociągi – największe zamówienie w historii
PKP Intercity realizuje swoje ambitne plany rozwoju, ogłaszając największe w swojej historii zamówienie na 42 piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne do obsługi tras krajowych. Złożono również opcję na dodatkowe 30 piętrowych pociągów, co podnosi wartość kontraktu do niemal 17 miliardów złotych brutto. Wartość zamówienia podstawowego wynosi prawie 10 miliardów złotych, co czyni je jednym z największych na polskim rynku kolejowym.
Potencjalni wykonawcy zamówienia
W ramach ogłoszonego w październiku 2024 roku postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego, PKP Intercity otrzymało wnioski od trzech renomowanych producentów:
- Stadler Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Siedlcach,
- Konsorcjum, w którego skład wchodzą Siemens Mobility Sp. z o.o. (lider) z Warszawy oraz Siemens Mobility GmbH z Monachium,
- Alstom Polska S.A. z Warszawy.
Dlaczego piętrowe pociągi?
Rosnące zainteresowanie podróżami dalekobieżnymi wymusza na przewoźnikach inwestycje w tabor, który sprosta wymaganiom pasażerów i zwiększy konkurencyjność kolei. Nowe piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne PKP Intercity będą pierwszymi tego typu pojazdami w parku taborowym przewoźnika.
Pociągi będą mogły pomieścić co najmniej 500 pasażerów i osiągać prędkość do 200 km/h, zapewniając szybkie i komfortowe podróże. Ich eksploatacja będzie bezpieczna dzięki zastosowaniu zaawansowanych systemów, takich jak europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, system diagnostyki pokładowej oraz GPS.
Komfort podróży na pokładzie „piętrusów”
Nowoczesne pociągi piętrowe PKP Intercity zostaną wyposażone w liczne udogodnienia:
- Wygodne, wysuwane fotele,
- WiFi, gniazdka elektryczne i porty USB,
- Klimatyzację oraz strefy ciszy,
- Przestrzenie dla dzieci, miejsca na rowery i duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia,
- Maszyny vendingowe oraz przestrzenie do spożywania posiłków.
Podróżni będą mieli do wyboru bilety w klasie 1 oraz 2. Pociągi będą obsługiwać najpopularniejsze krajowe trasy, takie jak Warszawa – Gdańsk, Łódź – Kraków, czy Wrocław – Białystok.
Wyzwania i harmonogram
PKP Intercity zakłada odbiór wszystkich pojazdów z zamówienia podstawowego w terminie 77 miesięcy od podpisania umowy. Każdy pociąg będzie zgodny z europejskimi specyfikacjami technicznymi, takimi jak TSI Loc&Pas oraz TSI PRM, które gwarantują dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością.
Perspektywy dla polskiej kolei
Zakup nowoczesnych piętrowych pociągów wpisuje się w strategię PKP Intercity, która zakłada zwiększenie liczby pasażerów i podniesienie standardu usług. To inwestycja w przyszłość polskiej kolei, która nie tylko poprawi komfort podróżowania, ale także zwiększy konkurencyjność transportu szynowego w Polsce.