Utwór kompozytora ze Śląska na otwarciu Notre-Dame
W minioną sobotę w Paryż świętował otwarcie Katedry Notre Dame. Do stolicy Francji przyjechały osobistości z całego świata. Wielkiemu otwarciu katedry towarzyszyło dzieło Henryka Mikołaja Góreckiego „Totus Tuss”, skomponowane w Katowicach.
Po pożarze, do którego doszło 5 lat temu, otwarto wrota katedry Notre-Dame w Paryżu, uważanej za symbol europejskiego chrześcijaństwa, kultury, a przede wszystkim symbol cywilizacji.
Podczas otwarcia Katedry Notre Dame w Paryżu wybrzmiała kompozycja profesora Henryka Mikołaja Góreckiego, rektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Muzyka, którą można było usłyszeć w Katedrze Notre-Dame w Paryżu już po raz drugi towarzyszyła historycznemu wydarzeniu. W 1987 roku, liturgiści i muzycy z Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie, odpowiedzialni za oprawę muzyczną trzeciej pielgrzymki papieskiej, poprosili Góreckiego o skomponowanie motetu inspirowanego hasłem „Totus Tuus”, które Jan Paweł II umieścił w swoim herbie.
Henryk Mikołaj Górecki
Kompozytor i pedagog, urodził się 6 grudnia 1933 roku w Czernicy koło Rybnika. Regularną naukę muzyki rozpoczął w 1952 roku w Średniej Szkole Muzycznej w Rybniku, a następnie studiował kompozycję u Bolesława Szabelskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach.
Z ponad 80 opusów największą popularność zyskała III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych”, która podzieliła środowisko muzyczne na zwolenników i przeciwników nowej estetyki, a nagranie utworu odniosło sukces niespotykany w dziedzinie muzyki klasycznej.
Na szczególną uwagę zasługuje psalm Beatus vir na baryton, chór i orkiestrę, dzieło dedykowane ojcu świętemu Janowi Pawłowi II, a z późniejszych utworów trio na klarnet, wiolonczelę i fortepian Recitativa e ariosa „Lerchenmusik” oraz dwa kwartety smyczkowe – „Już się zmierzcha” i „Quasi una fantasia”.
Powszechnie znane są Trzy utwory w dawnym stylu i coraz częściej wykonywany Koncert na klawesyn i orkiestrę, czy też pochodzące z lat 90-tych i przełomu wieków kompozycje: Małe requiem dla pewnej Polki na fortepian i 13 instrumentów, Przybądź Duchu Święty. na chór mieszany a cappella, III Kwartet smyczkowy „Pieśni śpiewają” czy Salve Sidus Polonorum – kantata o św. Wojciechu.
Źródło: Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach