Mamy nowe dane o A4 Katowice – Kraków. Ile zarobili na opłatach?
Stalexport: Zyski na A4 Katowice – Kraków w górę, chociaż ruch nieco spadł. 50 mln dla Skarbu Państwa z opłat od kierowców. Wyniki grupy kapitałowej Stalexport Autostrady za trzy kwartały 2023.
Spółka, która zarządza autostradą A4 z Katowic do Krakowa, Stalexport, przedstawiła najnowsze wyniki finansowe. Chodzi o trzy kwartały 2023 roku. Są w nich ciekawe dane. Na przykład takie, że ruch spadł. Taka sytuacja miała miejsce wcześniej tylko podczas pandemii. Tym razem chodzi o wojnę w Ukrainie. W zeszłym roku A4 Katowice – Kraków jeździło mnóstwo konwojów, w tym już ich jest mniej. Ruch ciężarówek spadł, a ruch samochodów osobowych wzrósł. Czytajcie, jakie zyski na A4 Katowice – Kraków zanotował Stalexport.
- Przychody Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady zwiększyły się w analizowanym okresie o ok. 24 proc. w porównaniu do tego samego okresu 2022 roku i wyniosły 380,9 mln zł.
- Zysk netto wzrósł o ponad 116 proc. do wartości 126,8 mln zł
- EBIDTA wyniosła blisko 216 mln zł
- była o 49 proc. wyższa od tej zanotowanej po dziewięciu miesiącach 2022 roku.
W porównaniu do trzech kwartałów 2022 r., w 2023 wzrosły koszty ogólnego zarządu, do poziomu 115,5 mln zł. To wzrost o 165 proc. W 2023 r. w tej pozycji ujęto 51,1 mln zł (netto) płatności na rzecz Skarbu Państwa, która nie występowała w trzech kwartałach 2022 roku.
Co to za płatności? Wszystkie płatności z tytułu koncesji, a więc refundacja na rzecz Skarbu Państwa kredytu zaciągniętego w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju na modernizację i remont nawierzchni autostrady zrealizowany jeszcze przed jej przekazaniem do rozbudowy i eksploatacji koncesjonariuszowi, zostały już zrealizowane kilka lat temu. Ale Skarb Państwa wciąż ma prawo do części dochodów z opłat od kierowców.
Wytyczne co do nich zawarte są w słynnej umowie koncesyjnej. W skrócie: Skarb Państwa jest również beneficjentem dochodów z poboru opłat na A4 na odcinku Katowice – Kraków, czyli tym zarządzanym przez prywatnego koncesjonariusza. – Te płatności realizowane są, gdy wystąpią konkretne okoliczności – mówi Rafał Czechowski, rzecznik SAM.
Ile aut jest na A4 Katowice – Kraków?
Autostrada A4 Katowice – Kraków jest nietypowa w Polsce. Po pierwsze, bo łączy dwie duże aglomeracje na południu kraju. A pod drugie, bo jeździ nią więcej aut osobowych, niż ciężarowych. I tak, w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku:
- o 3 proc. wzrosło średnie natężenie ruchu na koncesyjnym odcinku autostrady A4 Katowice-Kraków
- wyniosło 48,9 tys. pojazdów na dobę.
- Wzrost dotyczy tylko pojazdów osobowych (3,7 proc.),
- w przypadku ciężarowych odnotowano spadek o ok. -0,5 proc.
Przychody z tytułu poboru opłat wyniosły 376,9 mln zł. To o 24 proc. więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku. O 25,9 proc. wzrosły przychody z opłat za przejazd pojazdami osobowymi, o 20,8 proc. – pojazdami ciężarowymi.
Dynamika wzrostu natężenia ruchu na autostradzie A4 Katowice – Kraków w trzech kwartałach 2023 r. była znacząco niższa niż w poprzednim roku. Wynika to z faktu, że w drugim kwartale 2022 r., w związku z wybuchem wojny w Ukrainie, autostradą A4 przybyły do Polski setki tysięcy uchodźców, którzy do 31 maja 2022 r. mogli korzystać z bezpłatnych przejazdów tą autostradą. Obecnie zwolnieniu z opłat podlegają pojazdy lub grupy pojazdów zgłoszone przez polskie organizacje pozarządowe oraz przez zagraniczne organizacje i osoby jako niosące pomoc obywatelom Ukrainy.
Remonty na A4 Katowice – Kraków
Rok 2023 to ciągłe remonty na autostradzie A4 Katowice-Kraków. Wynikają one z konieczności przekazania drogi stronie publicznej w 2027 r. w bardzo dobrym stanie technicznym. Przypomnijmy, że w 2027 wygasa koncesja, więc koncesjonariusz musi zdążyć z pracami do tego czasu. Modernizacji poddano obiekty mostowe. W tym na ważnym węźle autostradowym w Mysłowicach, czyli na skrzyżowaniu A4 z drogą ekspresową S1.
Rozpoczęła się również wymiana nawierzchni, która na obu jezdniach 61-kilometrowego koncesyjnego odcinka A4 potrwa do końca koncesji. Prace te zawsze realizowane są z zachowaniem dwóch pasów ruchu w obu kierunkach jazdy, co zdecydowanie poprawia płynność przejazdu.
W ramach dalszego upowszechniania automatycznych metod płatności, spółka prowadziła rozmowy z kolejnymi operatorami videotollingu. Organizacja ruchu na placach poboru opłat jest konsekwentnie dostosowywana do coraz większej liczby kierowców, którzy z nich korzystają.