Silesia Flesz najnowsze informacjeśrodowiskoTygodnik TVSWiadomość dnia

Będziecie w szoku! 1,7 mln aut mniej wjechało do Katowic!

Wygląda na to, że założenia pomysłodawców Strefy Płatnego Parkowania w Katowicach się sprawdzają. Ruch samochodowy według ich przewidywań miał się zmniejszyć – i tak się stało. Podsumowano pierwszy rok działalności SPP i okazało się, że do miasta wjechało 1,7 mln aut mniej!

 

Strefa Płatnego Parkowania w Katowicach ma już rok. Miasto podliczyło efekty jej działalności. Podstawowy to mniejszy ruch w śródmieściu. Swoje robią na pewno rozpoczęte przez kolej remonty wiaduktów, mocno ograniczające możliwości wjazdu do centrum. Ale dość wysokie opłaty za postój i wszech obecne parkomaty też robią swoje.

Jak wynika z wyliczeń Urzędu Miasta Katowice, w okresie od marca do listopada 2024 roku, blisko 1,7 mln pojazdów mniej wjechało do śródmieścia Katowic. Porównanie dotyczy analogicznego okresu 2023 roku. Jak mówią w Katowicach – zamierzony efekt Strefa Płatnego Parkowania pomogła osiągnąć.

– Wprowadzając nową polityką parkingową zależało nam na zwiększeniu rotacji parkujących w centrum miasta pojazdów, ograniczeniu napływu aut z miast ościennych oraz ochronie mieszkanek i mieszkańców Katowic. Po roku funkcjonowania zmian możemy powiedzieć, że te założenia udało się osiągnąć. Dziś łatwiej jest w Katowicach zaparkować, a statystyki pokazują, że do śródmieścia wjeżdża mniej pojazdów – mówi Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.

Strefa Płatnego Parkowania w Katowicach rozszerzona

Od momentu wprowadzenia nowej polityki transportowej widoczny jest spadek liczby pojazdów wjeżdżających do centrum Katowic. Katowicki Inteligentny System Monitoringu i Analiz zlicza auta wjeżdżające do miasta. Bramy ustawione są m.in. w kilku punktach na alei Korfantego, alei Roździeńskiego czy ul. Mikołowskiej. Dla samochodów pojawiających się na wjazdowych punktach pomiarowych sprawdzane jest czy w ciągu 10 następnych minut samochód pojawia się na jednym z wyjazdowych punktów pomiarowych. Jeżeli samochód w ciągu 10 minut pojawi się na punkcie wyjazdowym, to jest traktowany jako „przejazd tranzytowy”, a jeśli się nie pojawi, uznaje się, że „wjechał do Śródmieścia”. O ile ruch tranzytowy praktycznie się nie zmienił (od marca do listopada 2023 r. przejechało przez Katowice blisko 7,2 mln pojazdów, a od marca do listopada 2024 r. – 7 mln), to w przypadku liczby pojazdów wjeżdżających do centrum Katowic widać różnicę. Od marca do listopada 2023 r. do centrum wjechało 24,7 mln pojazdów, podczas gdy w analogicznym okresie roku 2024 było to mniej niż 23 mln – co oznacza spadek o blisko 1,7 mln samochodów.

Okazuje się, że o ile Strefa Płatnego Parkowania w Katowicach ograniczyła ruch samochodowy – o tyle przysporzyła mieszkańców stolicy województwa. Po wprowadzeniu rozwiązań związanych z rozszerzeniem obowiązywania strefy płatnego parkowania odnotowano bowiem zwiększenie liczby osób zameldowań w Katowicach. W 2022 roku w Katowicach zameldowało się prawie 17 tys. osób. W 2023 roku było ich już ponad 19 tys. W 2024 roku – do końca listopada – złożono prawie 16,7 tys. wniosków o meldunek.

– Mamy sygnały od mieszkańców z niektórych miejsc znajdujących się tuż przy strefie płatnego parkowania, mówiące że konieczne jest rozszerzenie strefy. Wnioskuje o to Rada Dzielnicy Koszutka. Rozszerzenie strefy wymaga przeprowadzania stosownych badań i przeprowadzania konsultacji społecznych, więc jest procesem złożonym. Nie mówimy jednak, że obecny kształt strefy jest jej kształtem finalnym – tłumaczy Roman Buła, naczelnik wydziału budynków i dróg.

W coraz popularniejszych centrach przesiadkowych obserwowane jest większe zainteresowanie parkowaniem w dni robocze, podczas gdy w weekendy ruch jest wyraźnie mniejszy.

– Od grudnia 2023 roku do 30 listopada 2024 w centrach przesiadkowych parkowanych było średnio 17 256 pojazdów miesięcznie – 8 589 na Centrum Przesiadkowym Brynów i 8 667 na Centrum Przesiadkowym Zawodzie. Te dane potwierdzają, że obiekty te spełniają swoją funkcję, ułatwiając mieszkańcom oraz osobom dojeżdżającym do Katowic korzystanie z komunikacji publicznej – podkreśla Piotr Handwerker, dyrektor MZUiM.

Strefa Płatnego Parkowania w Katowicach: Statystyki pęcznieją

Aktualnie w systemie znajduje się ponad 11 tys. czynnych Parkingowych Kart Mieszkańca, 557 abonamentów (przysługują mieszkańcom pozostałych dzielnic, nieobjętych strefą) oraz 5 Parkingowych Kart Przedsiębiorcy. W związku z głosami płynącymi od mieszkańców system został uzupełniony o funkcję przypomnienia o zbliżającym się końcu terminu ważności danego abonamentu/karty.

W ramach nowej polityki parkingowej zmienił się także system weryfikacji czy kierowca wniósł opłatę za parkowanie. Od 1 grudnia 2023 roku do 1 listopada 2024 roku skontrolowano ponad 1,5 mln pojazdów. W tym samym czasie wystawiono 68 235 opłat dodatkowych, wynikających z nieopłacenia parkowania. Ponadto kierowcy dokonali płatności za parkowanie 2,329 mln razy, realizując je poprzez parkomaty, aplikacje i abonamenty. Warto jednak pamiętać, że zgodnie z ustawą o drogach publicznych środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w centrum miasta w strefie płatnego parkowania gmina przeznacza wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button