Silesia Flesz najnowsze informacjeStyl życia

Black Friday i święta. Jakie chwyty stosują sprzedawcy?

Black Friday i okres przedświąteczny to okres wyprzedaży i promocji w sklepach. Jakie chwyty marketingowe stosują sprzedawcy, żeby nakłonić nas do kupna produktu?

 

– Sklepy w tym okresie korzystają z osłabionego u konsumentów krytycyzmu w ocenie. Klienci często przestają zwracać uwagę na relacje między wartością użytkową a ceną. Ulegają sugestii, że duża ilość innych klientów w sklepie wynika z faktu, że jest tam wiele ciekawych ofert. Zresztą sklepy też o tym przekonują w reklamach. Kuszą wielkością obniżek, które zwykle wynoszą od 30 do 50 proc. Obiecują otrzymanie gratisów lub zakup unikalnych wyjątkowych ofert, które są dostępne tylko teraz. Także przestrzeń sklepowa jest pełna bodźców, które współtworzą atmosferę sprzyjającą zakupom – mówi dr hab. Małgorzata Kieżel, profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Bo żeby nakłonić nas do sprzedaży sklepy dbają o wyjątkowość okresu zbliżających się świąt. Trudno przecież oprzeć się hasłom o „magii świąt”, podczas gdy wszędzie widzimy akcenty z nimi związane i słyszymy świąteczną muzykę.

– Świąteczna muzyka, odpowiednia ekspozycja produktów na półce, rozpylany zapach cytrusów lub pierników, kolory tradycyjnie kojarzące się ze świętami to tylko przykłady świadomego oddziaływania na zmysły konsumentów. Poza tym jest też jeszcze ekspozycja produktów przy kasach, stosowanie cen z niepełnymi końcówkami itp.dodaje dr hab. Małgorzata Kieżel.

Powiązane artykuły

Wśród najbardziej popularnych metod są między innymi:

tylko teraz – ograniczona ilość produktu albo krótki termin promocji – konsument ma wrażenie uciekającej okazji

Oferta dnia – swego rodzaju „kalendarz adwentowy” z codziennie innym produktem w ofercie – czasami niespodzianką w bardzo niskiej cenie – zachęca do częstego odwiedzania sklepu

Promocja cenowa w określonych godzinach, która mobilizuje klientów, czekających często w kolejkach; dodatkowo zwiększa ruch w sklepie

Atrakcyjne wizualnie foldery, które pomagają zapoznać się z ofertą tematyczną i np. znaleźć prezent albo po prostu zacząć myśleć o pokazanych tam markach

Kody rabatowe na zakup określonego asortymentu

„Darmowe” prezenty dla klientów, którzy dokonali odpowiednio dużych zakupów

Obniżki ceny w przypadku kupowaniu określonych zestawów

Bezpłatna przesyłka – powszechnie stosowana przez sklepy internetowe, najczęściej wiąże się ona ze zrobieniem zakupów za określoną kwotę

E-mail marketing i wykorzystywanie baz klientów, którzy otrzymują informacje o wcześniejszych promocjach, odnosząc wrażenie wyjątkowego traktowania i uzyskiwania bonifikat cenowych przeznaczonych tylko dla wybranych

Zapowiadana obniżka np. do 70% dotycząca tylko pojedynczych produktów.

Oferty typu „3 w cenie 2”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button