REKLAMA
Silesia Flesz najnowsze informacje

Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia. Jak idą prace?

W maju rozpoczęto układanie nawierzchni bitumicznej, a wykonane prace umożliwiły przełożenie ruchu drogowego z DK78 na nowy odcinek na początku zadania w Siewierzu.

 

 

  • Wykonanie rzeczowe obwodnicy Poręby i Zawiercia zbliża się już do 30 proc.
  • Roboty mostowe osiągnęły zaawansowanie około 50 proc., a drogowe dochodzą do 20 proc.
  • Zaawansowanie wykonania wykopów i nasypów to już prawie 50 proc.

Warunki atmosferyczne i dobra organizacja pracy wykonawcy, umożliwiły na zabudowanie w maju prawie 13 tys. ton mieszanek mineralno – asfaltowych na dwóch odcinkach o łącznej długości 1,2 km. Przełożenie ruchu na nowo wykonaną nawierzchnię uwolniło fronty robót związane z kontynuowaniem budowy przejścia dla zwierząt nad istniejącą DK78. Ruch samochodowy odbywa po się po warstwie wiążącej. Warstwa ścieralna zostanie ułożona na ostatnim etapie budowy, przed oddaniem drogi do użytkowania. 

Największe zaawansowanie prac oraz zarys kształtu przyszłego węzła drogowego są już doskonale widoczne z lotu ptaka na węźle Kromołów, na którym kończy się zakres I odcinka dwujezdniowej obwodnicy Poręby i Zawiercia. 

Powiązane artykuły

Postęp robót widać również przy obiektach służących zapewnieniu migracji zwierząt małych pod obwodnicą. Łącznie na długości budowanej obwodnicy zostanie wykonanych aż 27 przepustów ekologicznych oraz zostanie wykonanych osiem zbiorników zastępczych dla płazów.

Najbliższa przyszłość

Już w czerwcu br. zostanie wykonany tymczasowy by-pass na drodze wojewódzkiej nr 796 na ul. Obrońców Poczty Gdańskiej (węzeł Kuźnica), który umożliwi rozpoczęcie kolejnego etapu robót na budowanym w tym miejscu wiadukcie drogowym. W kolejnych miesiącach kontynuowana będzie budowa nasypów w obrębie węzłów Kuźnica i Kromołów, a także realizacja podpór i ustrojów nośnych kolejnych obiektów inżynierskich.

Umowa

Przypominamy, że umowę z konsorcjum firm: Kobylarnia (lider) i Mirbud, o wartości prawie 414 mln złotych, podpisano 23 grudnia 2019 r. z pierwotnym terminem zakończania umowy przypadającym na 23 kwietnia 2023 r. Po trzech latach od zawarcia umowy, 23 grudnia 2022 roku podpisano aneks, wydłużając czas na ukończenie inwestycji o 358 dni, czyli do 30 lipca 2024 roku. Podpisanie aneksu jest następstwem częściowego uznania przez zamawiającego roszczenia ostatecznego wykonawcy w związku z wydłużającą się procedurą uzyskania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej.

Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia jest dofinansowana ze środków funduszy europejskich, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, kwotą około 215,8 mln zł.

Zakres i cel inwestycji

Kontrakt obejmuje wykonanie nowego odcinka DK78 o długości ok. 16,7 km, sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 793 w Siewierzu oraz dwóch węzłów drogowych. Węzeł Kuźnica – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 796 wykonany zostanie w postaci węzła typu karo, a węzeł Kromołów na skrzyżowaniu z drogą wojewódzkiej nr 791 w postaci węzła typu trąbka. Wjazd na oba węzły będzie możliwy przez skrzyżowanie o ruchu okrężnym (rondo) usytuowane na drodze wojewódzkiej. Na tym odcinku powstanie siedem wiaduktów i cztery mosty zintegrowane z przejściami dla zwierząt oraz jedno duże przejście dla zwierząt górą. Zlokalizowane jest ono na początku obwodnicy w Siewierzu i przeznaczone jest dla zwierząt dużych, w tym łosia, którego populacja we wschodniej części województw śląskiego – na styku z województwami małopolskim i świętokrzyskim przekracza 200 sztuk. Ograniczenie wpływu ruchu drogowego na środowisko osiągnięte zostanie również poprzez budowę przejść dla zwierząt, przepustów ekologicznych wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, zbiorników zastępczych dla płazów, nasadzenia zieleni.  

Na poprawę klimatu akustycznego wpłynie montaż ekranów akustycznych pochłaniających o długości prawie 2 km. Podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego osiągnięte zostanie dzięki budowie urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, wygrodzenia ochronnego drogi krajowej i oświetlenia drogowego. To ostatnie, aby ograniczyć zużycie energii, wykonane zostanie w technologii LED. Powstaną także ciągi pieszo-rowerowe oraz chodniki o łącznej długość około 400 m.

W przygotowaniu kolejny odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia

Trwa procedura uzyskiwania decyzji ZRID dla II odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia o długości 7,5 km, który swój początek będzie miał na budowanym węźle Kromołów, a zakończy się rondem w Żerkowicach. Odcinek ten będzie również posiadał przekrój dwujezdniowy. Inwestycja obejmuje także budowę czterech obiektów inżynierskich. Uzyskanie decyzji ZRID dla zadania oraz ogłoszenie postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy robót planuje się w II połowie br. Pozwoli to na podpisanie umowy na realizację inwestycji pod koniec I półrocza 2024 roku z planowanym terminem oddania drogi do użytkowania w 2026 roku.

To nie jedyne inwestycje na wschodnim odcinku DK78 w województwie śląskim

DK78 w województwie śląskim liczy ponad 166 km, z czego w administracji katowickiego oddziału GDDKiA znajduje się ponad 134 km. Jej wschodni odcinek od Mierzęcic do granicy województw w Goleniowach ma ponad 75 km długości. Na tym odcinku GDDKiA przygotowuje do realizacji kolejne trzy obwodnice: Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów oraz prawie 6-kilometrowy odcinek PradłaIrządze, zlokalizowany pomiędzy dwiema planowanymi obwodnicami: Pradeł oraz Szczekocin i Goleniów. Szacunkowa łączna długość tych trzech obwodnic to 24,5 km, z czego 9,1 to długość obwodnicy Kroczyc, 2,3 km obwodnicy Pradeł, a 13,1 km Szczekocin i Goleniów.

Prace przygotowawcze dla obwodnic rozpoczęły się już wiele lat temu, w związku z czym są one już częściowo przygotowane do realizacji i posiadają decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach. Dzięki ujęciu zadań w Programie budowy 100 Obwodnic zostały zawarte umowy na dalsze prace polegające na wykonaniu kompleksowej dokumentacji projektowej. Dla obwodnicy Kroczyc i Pradeł 30 września 2022 r. złożono wniosek o wydanie decyzji ZRID do Wojewody Śląskiego. Szacuje się, że ogłoszenie przetargu dla realizacji inwestycji w formule tradycyjnej powinno nastąpić w IV kw. 2023 r. Natomiast dla obwodnicy Szczekocin i Goleniów, pomimo że wniosek o wydanie decyzji ZRID również złożono 30 września 2022 r., GDDKiA przewiduje, że do ogłoszenia postępowania przetargowego powinno dojść w III kw. 2024 r. 

Natomiast 12 maja br. podpisano umowę z Wrocławskim Biurem Projektów Drosystem dla rozbudowy odcinka Pradła – Irządze. Realizacja projektu budowalnego powinna potrwać do 18 miesięcy od daty podpisania umowy, czyli do listopada 2024 r. Umowa obejmuje także wsparcie zamawiającego na etapie przetargu na roboty budowlane wraz z udzielaniem wyjaśnień i odpowiedzi oferentom (8 miesięcy). Wykonawca będzie też odpowiedzialny za pełnienie nadzoru autorskiego w czasie realizacji robót, wykonywanych na podstawie sporządzonej dokumentacji projektowej (82 miesiące). Termin realizacji wszystkich zadań przewidzianych umową wyniesie 109 miesięcy. Inwestycję zaplanowano do realizacji w latach 2025-2027 r. 

Do 2027 r. GDDKiA przebuduje lub wybuduje w nowym śladzie prawie 55 km DK78 we wschodniej części województwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button