Było rekordowo pod każdym względem! VIII Europejski Kongres Gospodarczy podsumowany [ZDJĘCIA, WIDEO]
– Rekordowa liczba ośmiu tysięcy uczestników, z których 94 proc. deklaruje udział w kolejnej edycji, obecność tysięcy młodych ludzi i prezentacje innowacyjnych pomysłów na biznes, zaangażowanie studentów w organizację wydarzenia – Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach (European Economic Congress – EEC), któremu w tym roku towarzyszyła dedykowana młodemu biznesowi konferencja European Start-up Days, a także organizowany po raz drugi projekt Liderzy Przyszłości, zyskuje nową energię oraz rozmach. Grupa PTWP podsumowała ósmą edycję największego biznesowego wydarzenia Europy Centralnej.
– Po raz kolejny sprawiliśmy, że do Katowic przyjechała rekordowa liczba gości. VIII Europejski Kongres Gospodarczy był wyraźnie większy od poprzednich edycji, a jednocześnie dzięki projektowi European Start-up Days, zaprezentował swoje nowe oblicze – mówi Wojciech Kuśpik, inicjator EEC, prezes Grupy PTWP. – Kongres daje impuls nowym projektom gospodarczym i jednocześnie dla działających w regionie przedsiębiorców stanowi jeden z najgorętszych i najbardziej zapracowanych okresów w roku – dodaje Wojciech Kuśpik.
Słuchacze, paneliści i partnerzy ocenili swoje zadowolenie z uczestnictwa w wydarzeniu w badaniach satysfakcji uczestników Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2016 przeprowadzonych na reprezentatywnych próbach badawczych przez instytut badawczy BCMM. Aż 94 proc. słuchaczy oraz 89 proc. panelistów zadeklarowało swój udział w kolejnej edycji kongresu w roku 2017. Uczestnicy docenili przestrzeń, w jakiej odbywa się Europejski Kongres Gospodarczy, uznając za największy atut organizacyjny lokalizację wydarzenia w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach oraz Spodku. Jako silne strony organizacji Kongresu uznano także komunikację z uczestnikami (przed i w trakcie wydarzenia), system internetowy oraz standard sal konferencyjnych.
– Z satysfakcją przyznaję, że od osób z zagranicy, które uczestniczą w wielu imprezach o podobnym charakterze otrzymuję sygnały, że Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach to impreza na najwyższym poziomie organizacyjnym. Kongres to dla Katowic wydarzenie kluczowe, które – co potwierdzają sami uczestnicy – jest skutecznym narzędziem transformacji wizerunku miasta – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Tegoroczna edycja Kongresu objęła ponad 120 debat, a wśród wiodących tematów i zagadnień największej biznesowej konferencji w Europie Centralnej znalazły się: problemy i przyszłość Unii Europejskiej w skomplikowanej sytuacji geopolitycznej, zależności między energetyką, polityką ochrony klimatu i rozwojem nowoczesnego przemysłu, digitalizacja gospodarki oraz innowacje i nowe technologie.
– Europejski Kongres Gospodarczy już na stałe wpisał się w kalendarz wydarzeń ArcelorMittal Poland. Uczestniczymy w tym wydarzeniu już kilka lat z rzędu, przede wszystkim dlatego, że porusza kwestie ważne dla szeroko rozumianego przemysłu, a także naszej branży. Zawsze z uwagą śledzimy tematy związane z wolnym handlem, polityką klimatyczną, a także przyszłością polskiego i europejskiego hutnictwa. Należy też podkreślić, że to właśnie dzięki Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu Katowice każdej wiosny stają się networkingowym hubem Polski – podsumowuje Sanjay Samaddar, prezes zarządu ArcelorMittal Poland.
– Europejski Kongres Gospodarczy to platforma wymiany doświadczeń, idei i pomysłów.
W niełatwych czasach dla rynku energetycznego w Polsce, dyskusje podczas EKG były świetną okazją do skonfrontowania wizji funkcjonowania tego sektora, eksperckiej rozmowy o zagrożeniach i polityce inwestycyjnej w zmieniającej się rzeczywistości prawnej. W Kongresie cenne jest również to, że stanowi forum nieskrępowanej wymiany myśli i poglądów między przedstawicielami świata gospodarki i świata polityki, których harmonijna komunikacja jest przecież warunkiem stabilnego rozwoju – uzupełnia Remigiusz Nowakowski, prezes Tauron Polska.
– Europejski Kongres Gospodarczy z roku na rok zyskuje coraz większą popularność, zarówno wśród ludzi ze świata biznesu, jak i przedstawicieli administracji publicznej. To doskonała okazja, by te dwa światy mogły się spotkać, porozmawiać, wymienić się wiedzą i opiniami na temat bieżącej sytuacji gospodarczej, społecznej i politycznej w Polsce. I właśnie to cenię w Kongresie najbardziej – tę możliwość rozmowy i dzielenia się spostrzeżeniami w nieco mniej formalnych okolicznościach niż na co dzień – podsumowuje Beata Stelmach, prezes GE w Polsce i krajach bałtyckich.
W opinii uczestników uzyskanie wiedzy na temat trendów i zjawisk gospodarczych oraz możliwość nawiązania kontaktów biznesowych to najważniejsze korzyści płynące z uczestnictwa w Kongresie. Aż 79 proc. słuchaczy oraz 82 proc. panelistów odbyło w trakcie tegorocznego Kongresu spotkanie o charakterze biznesowym. – Z roku na rok ranga Europejskiego Kongresu Gospodarczego ewidentnie wzrasta – dzisiaj to bez wątpienia najważniejsza tego typu impreza biznesowa w Polsce i jedna z najważniejszych w Europie Środkowo-Wschodniej. Cieszymy się, że po raz kolejny mieliśmy okazję w niej uczestniczyć.
Z biznesowego punktu widzenia takie spotkania są ogromnie ważne – stanowią bowiem doskonałą okazję do nawiązania nowych kontaktów. Dla mnie ma to szczególne znaczenie, ponieważ wierzę, że biznes to ludzie, a każde spotkanie i dyskusja mogą przerodzić się w ciekawą współpracę lub projekt – mówi Marek Cywiński, dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services.
Europejski Kongres Gospodarczy doceniają przedstawiciele władz samorządowych, którzy znajdują przestrzeń dla rozmów i dialogu z przedstawicielami różnych grup społecznych. Ważnym uzupełnieniem oficjalnych debat Kongresu są nieformalne spotkania i rozmowy, które dopełniają wydarzenia i wpływają na unikalną atmosferę i jej odbiór przez uczestników. – Europejski Kongres Gospodarczy to fascynujące spotkanie. Mało jest w Polsce miejsc, w których tak wielu przedsiębiorców, samorządowców i polityków znajduje przestrzeń nie tylko do dialogu gospodarczego, ale też do kuluarowych rozmów. To naturalne, że spotykam się z ministrem lub przedsiębiorcą w oficjalnym otoczeniu i w ciągu roku robię to bardzo często. Ale tego typu spotkania, na pewno mają inną formułę i dziękuję Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu za to, że możemy po raz kolejny skorzystać z tej okazji. Dla nas, dla samorządowców, to na pewno bardzo ważne i trzymam kciuki za Katowice i za ten kongres – podsumowuje Robert Biedroń, prezydent Słupska.
Zupełnie nowe oblicze Europejski Kongres Gospodarczy zyskał dzięki European Start-up Days, wydarzeniu towarzyszącym tegorocznej edycji EEC. Prezentacje 100 najlepszych start-upów, debaty z udziałem 50 panelistów i dwa dni rozmów skoncentrowanych na możliwościach rozwoju młodego biznesu, dobrych praktykach dla początkujących, o możliwych źródłach finansowania, o tym jak rozmawiać z inwestorem i jaką skalę przedsięwzięcia obrać – lokalną, krajową czy międzynarodową – swoim doświadczeniem podczas debat i wystąpień dzielili się czołowi biznesmeni i właściciele start-upów, które odniosły sukces.
– Z jednej strony mamy korporacje, które szukają innowacji, a z drugiej start-upy, które szukają skali. Żeby te światy mogły ze sobą współpracować, musimy tworzyć platformy do tej współpracy. Taka właśnie jest idea European Start-up Days. Z jednej strony największy kongres gospodarczy, w którym udział wzięło 8 tysięcy uczestników, a z drugiej po raz pierwszy European Start-up Days z 2 tysiącami uczestników. Wspólnie stanowi to największy tego typu event łączący start-upy i korporacje w tej części Europy, a może i nawet w całej Europie – podsumowuje Dariusz Żuk, prezes Business Link Poland.
Co trzeci uczestnik Europejskiego Kongresu Gospodarczego odwiedził European Start-up Days. Oznacza to, że w wydarzeniu skierowanym do start-upów i korporacji udział wzięło blisko 2,5 tys. przedstawicieli świata biznesu i polityki, pierwotnie zarejestrowanych jako uczestnicy Kongresu. – Europejski Kongres Gospodarczy po raz kolejny pokazał, że województwo śląskie wyznacza najwyższe standardy dyskusji o nowoczesnej gospodarce w Polsce i Europie. Jestem przekonany, że w naszym regionie powstają produkty i usługi unikatowe na skalę światową, że jesteśmy w technologicznej i kreatywnej awangardzie Europy. Ważnym wydarzeniem był dzień start-upów, podczas którego młodzi wynalazcy mieli okazję zaprezentować się i spotkać z przedsiębiorcami. To właśnie nowy biznes jest naturalnym partnerem dla świata innowacji, który jest ogromnym potencjałem naszego województwa. Pamiętajmy jednak, że w trakcie Kongresu powinniśmy rozmawiać także o problemach, które w naszym województwie są jak niezabliźnione rany – jak chociażby społeczne skutki restrukturyzacji w przemyśle, czy problemy związane z ekologią. Europejski Kongres Gospodarczy to przestrzeń, w której jest miejsca na dyskusję o każdej ważnej dla naszego regionu kwestii – mówi Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.
Europejski Kongres Gospodarczy 2016 i European Start Up Days za pośrednictwem telewizji, prasy, radia i portali internetowych relacjonowało ponad pięciuset pięćdziesięciu dziennikarzy reprezentujących niemal 200 redakcji. W efekcie w polskich mediach powstało blisko 6 tysięcy publikacji dotyczących lub wzmiankujących to wydarzenie. Dodatkowo ponad 4 tysiące razy wspominano o katowickiej imprezie w mediach społecznościowych. Ekwiwalent reklamowy, czyli kwota, jaką należałoby przeznaczyć na reklamy o tej samej powierzchni i czasie antenowym, oszacowana na dzień 15 czerwca br. przekroczyła już 28 milionów złotych w przypadku Europejskiego Kongresu Gospodarczego i 3 miliony złotych dla European Start-up Days.
– Po raz kolejny udowadniamy, że Europejski Kongres Gospodarczy organizowany w Katowicach to kluczowe miejsce spotkań przedstawicieli biznesu i polityki. Liczne publikacje w mediach wzmiankujące o lokalizacji Kongresu, pomagają budować wizerunek nowoczesnego miasta i całego regionu. Aktywnie przyczyniamy się do kształtowania wizerunku naszego regionu, który wyrasta na lidera przemysłu spotkań biznesowych w Polsce – informuje Wojciech Kuśpik.
– To wydarzenie wpisało się już na stałe w kalendarz europejskich, jak nie światowych wydarzeń społeczno-gospodarczych. To bardzo ważne, że właśnie w tym regionie, bardzo różnorodnym, możemy dyskutować o rozwoju Polski, o rozwoju województwa i o rozwoju Europy – mówi Jarosław Wieczorek, wojewoda śląski.
Na sukces Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach każdego roku pracuje łącznie około trzech tysięcy osób. Wydarzenie ma także wpływ na rozwój usług, turystyki biznesowej i konferencyjnej. – Od lat jesteśmy partnerem Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Zarówno lokalizacja wydarzenia, jak i biznesowy profil imprezy, idealnie wpisują się w strategię sieci Hoteli Diament. Z owocnej współpracy cieszymy się tym bardziej, bowiem z roku na rok, Europejski Kongres Gospodarczy wpływa na podnoszenie biznesowej atrakcyjności Hoteli Diament. Tegoroczna edycja tej największej debaty gospodarczej Europy Centralnej po raz kolejny pozwoliła na uzyskanie stuprocentowego obłożenia naszych hoteli w Katowicach, Zabrzu, Chorzowie i Siemianowicach Śląskich – mówi Rafał Bakalarski, prezes spółki Hotele Diament.