Silesia Flesz najnowsze informacje

Centrum przesiadkowe w Gliwicach prawie gotowe. Kiedy otwarcie?

Priorytetowa inwestycja – i przyszłościowo kolejna wizytówka Gliwic – jest coraz bliższa finału. Nowoczesny kompleks po północnej stronie dworca PKP, łączący transport koleją (w tym uruchamianą w perspektywie kilku lat Koleją Metropolitalną) z systemem stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych oraz infrastrukturą rowerową, ma być oddany do użytku już w grudniu tego roku.

 

Najbardziej charakterystyczny element Centrum Przesiadkowego, czyli pokryte niemal tysiącem paneli fotowoltaicznych zadaszenie główne jest gotowe do październikowych odbiorów przez Państwową Inspekcję Sanitarną i Państwową Straż Pożarną. W ostatnim czasie na słupach zadaszeń zamontowano urządzenia do gaszenia pożaru. Poza tym wszystkie roboty budowlane i instalacyjne zostały zakończone, a przed kilkunastoma dniami na peronach pod zadaszeniem przeprowadzono także testy przejazdów autobusów komunikacji miejskiej.

budynku głównym CP – znajdującym się pod największą „falą” zadaszeń – zamknięto już wszystkie prace budowlane i instalacyjne, w tym montaż wyposażenia pomieszczeń sanitarnych oraz pomieszczeń dozoru, a także montaż mebli w pomieszczeniach gastronomicznych. Przeprowadzono próby działania instalacji systemów sygnalizacji pożaru, kontroli dostępu oraz monitoringu. Podobnie jak zadaszenie, obiekt jest przygotowany do październikowych odbiorów przez Państwową Inspekcje Sanitarną i Państwową Straż Pożarną. Na tę samą procedurę oczekuje też gotowy, przeszklony budynek pomocniczy z pomieszczeniami przeznaczonymi pod wynajem oraz nowy tunel podziemny z trawelatorem – ruchomym chodnikiem w wyjściu nr 2.

Przy murach oporowych okalających teren Centrum Przesiadkowego dobiegł końca montaż drewnianych okładzin. Jednocześnie zamontowano ostatnie płyty betonowe i ledowe listwy oświetleniowe.  

Wokół górującej nad kompleksem Centrum Przesiadkowego gruntownie odnowionej, zabytkowej wieży ciśnień układane są warstwy nawierzchni z płyt betonowych. Jednocześnie prowadzone są roboty związane z połączeniem dla pieszych i rowerzystów Centrum Przesiadkowego z ul. Kolberga. Na pochylni zlokalizowanej od strony północnej, wzdłuż muru oporowego ułożono m.in. nawierzchnię z płyt betonowych oraz wykonano podbudowę pod ścieżkę rowerową. Roboty na wieży ciśnień – tak jak na pozostałych obiektach – zostały zakończone, a obiekt jest przygotowany do odbioru przez PSP i Sanepid.

Najbardziej widoczne są obecnie postępy prac przy wewnętrznym układzie drogowym

Na całym obszarze Centrum Przesiadkowego zainstalowano już lampy oświetleniowe. Układane są ścieżki rowerowe oraz chodniki od strony północnej i zachodniej. Asfaltowane są trakty drogowe – zarówno w wewnętrznym układzie Centrum Przesiadkowego, jak i na drogach dojazdowych (m.in. do ul. Toszeckiej). Zamontowano także nowe pompy na sieci kanalizacji deszczowej zlokalizowanej m.in. przy istniejącym tunelu. Na parkingach dla samochodów osobowych trwa układanie ostatnich obszarów nawierzchni. Systematycznie przygotowywane są miejsca pod liczne nasadzenia

Inwestycję realizuje konsorcjum firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA. Koszt prac to około 200 mln zł. Na ten cel ze środków unijnych Gliwice pozyskały 129,5 mln zł. Planowany termin uruchomienia CP to grudzień tego roku.

Intensywne prace związane z powstaniem Centrum Przesiadkowego toczą się również po południowej stronie dworca kolejowego

Na niemal gotowej ulicy Zwycięstwa ustawiono donice pod przyszłe nasadzenia – glediczje trójcierniowe odmiany „Sunburst” o złotożółtej, ażurowej koronie, w otoczeniu jałowców płożących „Wiltonii” z szaro-niebieskimi igłami nabierającymi zimą lekko fioletowej barwy, a także róż odmiany „Short Truck” o różowych kwiatach.

Niezmiennie trwają prace na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, związane z przekładką uzbrojenia podziemnego oraz budową nowych sieci. Robót budowlanych nie ułatwia fakt, że prowadzone są przy utrzymanym (choć spowolnionym) ruchu samochodów i autobusów miejskiej komunikacji. Na placu Piastów trwa układanie posadzek na wyspie, a wykopy na odcinku ul. Jagiellońskiej objęły drugi pas jezdni.

Aktualny termin zakończenia wszystkich robót po południowej stronie dworca PKP przez wykonawcę – Eurovię Polska S.A. – to lipiec 2023 roku. Na przesunięcie pierwotnie wyznaczonej daty finału inwestycji (koniec 2022 roku) złożyły się m.in. długotrwałe prace związane z systematyczną wymianą przestarzałej lub kolidującej ze sobą infrastruktury, wchodzącej w skład gęstej sieci uzbrojenia podziemnego.

Podczas wykopów terenowych często ujawniano niezinwentaryzowane i nieujawnione w dokumentacji obiekty, wymagające uzyskania od właściwego gestora sieci dodatkowych zgód i pozwoleń. Także pandemia koronawirusa i wojna na Ukrainie miały ogromny wpływ na ceny i terminowość prac i dostaw koniecznych materiałów budowlanych. Wskutek tych wszystkich okoliczności koszt inwestycji finansowanej w całości z budżetu miasta sięga obecnie ok. 46 mln zł.

Źródło: UM Gliwice

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button