Centrum przesiadkowe w Gliwicach. Zobaczcie jak będzie wyglądało! [WIZUALIZACJE]
Zadaszenie peronów zaprojektowano jako jednolitą formę przykrywającą cały obszar obydwu dworców, wraz z budynkiem obsługi pasażerów, gwarantującą użytkownikom maksymalną ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Budowla ma kształt podłużnej kopuły utworzonej na planie elipsy. Konstrukcja wykonana jest z dźwigarów z drewna klejonego w układzie rusztów kratowych. Główne elementy nośne, zlokalizowane wzdłuż wielkiej osi i w poprzek niej, zbiegają się w punktach podparcia rozmieszczonych po obwodzie.
Technologia wykonania dźwigarów z drewna klejonego, w połączeniu z owalną geometrią, ma zapewnić odpowiednią sztywność konstrukcji przy jednoczesnym braku podparć pośrednich i zabudowy peronów dodatkowymi słupami. To rozwiązanie zapewni maksymalną funkcjonalność dworców.
By odpowiednio doświetlić dworzec zastosowano przykrycie z tafli szklanych uzupełnionych segmentami z blachy. Kształt obrysu poszczególnych płaszczyzn dopasowano do obłej formy całości. Odpowiedni wykrój w płaszczyźnie kopuły tworzy owalne prześwity przy drogach manewrowych i ciągach pieszo-jezdnych, gwarantując swobodny przejazd pojazdów i napływ powietrza pod zadaszenie.
Powierzchnia zadaszenia dworców: 17386 m2
Obszar opracowania dla całego projektu Centrum Przesiadkowego: 6,9 ha