Droga do lotniska w Pyrzowicach gotowa
W piątek, 16 czerwca, zostanie oddana do użytku DW 913 do lotniska w Pyrzowicach. Wartość inwestycji to 16,7 mln zł. Finansowanie pochodziło z budżetu województwa śląskiego.
Inwestycja jest na terenie Gminy Ożarowice w miejscowości Pyrzowice. W trakcie robót został zmieniony przebieg DW 913, powstały dwie nowe jezdnie drogi wojewódzkiej nr 913 pod torami kolejowymi zakończone rondem północnym przy wjeździe na lotnisko. Przed przebudową droga posiadała jedną jezdnię o nawierzchni bitumicznej. Droga krzyżowała się z torami kolejowymi w poziomie szyn.
W związku z planowaną realizacją inwestycji w sierpniu 2019 r. zostało zawarte porozumienie ramowe pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a Województwem Śląskim w sprawie współpracy przy budowie bezkolizyjnego skrzyżowania – wiaduktu kolejowego w ciągu linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie z drogą wojewódzką nr 913 na terenie gminy Ożarowice – dojazd do Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach.
W sierpniu 2019 r. podpisano umowę z biurem INTEGRAL Sp. z o.o. na opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy drogi wojewódzkiej nr 913 w Pyrzowicach.
W styczniu 2022 roku uzyskano decyzję Wojewody Śląskiego nr 2/2022 o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w zakresie przebudowy drogi wojewódzkiej nr 913 w Pyrzowicach.
Do realizacji zadania została wybrana oferta firmy STRABAG INFRASTRUKTURA POŁUDNIE SP. Z O.O. Zakres obejmował przebudowę drogi wojewódzkiej nr 913 o długości ok. 0,3 km i polegał na rozbudowie układu drogowego wraz z budową nowego ronda i przebudową istniejącej infrastruktury – tj. sieci wodociągowej, gazowej, kanalizacyjnej, telekomunikacyjnej, elektroenergetycznej i oświetlenia ulicznego.
Zakres inwestycji obejmował m.in.:
- budowę dwóch jezdni szer. 7,00 m z pasem dzielącym z dopuszczeniem ruchu pojazdów o nacisku pojedynczej osi 11.5 tony,
- budowę ronda północnego,
- budowę ścieżek rowerowych z dopuszczeniem ruchu pieszych,
- zabezpieczenie murem oporowym skarpy,
- wykonanie elementów odwodnienia pasa drogowego,
- budowę podziemnego zbiornika retencyjnego wraz z przepompownią wód deszczowych,
- zabezpieczenie i przebudowę wszystkich kolizji z urządzeniami obcymi – sieciami uzbrojenia terenu,
- budowę kanału technologicznego,
- budowę oświetlenia ulicznego.
W związku z trwającą rozbudową Międzynarodowego Portu Lotniczego KATOWICE w Pyrzowicach swoją inwestycję realizowało również Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA. W ramach swojej części Port Lotniczy w Pyrzowicach wykonał ściśle powiązane z inwestycją ZDW w Katowicach dojazdy do nowobudowanego ronda północnego od strony wschodniej i zachodniej.
Nowa droga do lotniska. Zdjęcia
W wyniku przebudowy odcinka drogi wojewódzkiej nr 913 uzyskano:
- poprawę jakości komunikacji w rejonie Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach,
- dostosowanie parametrów technicznych drogi do prognozowanego ruchu,
- poprawę bezpieczeństwa użytkowników ruchu poprzez separację ruchu pojazdów od ruchu rowerzystów i pieszych oraz poprzez budowę ronda północnego i montaż elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wszystkie przebudowywane i budowane drogi wojewódzkie w województwie śląskim są dostosowane do maksymalnego nacisku osi 11,5 tony. ZDW w Katowicach stosuje przy tym najnowsze rozwiązania techniczne biorąc pod uwagę tzw. „koszt życia drogi” (Life Cycle Cost). To sprawia, że przewidywana trwałość dróg (Perpetual Pavement) przebudowywanych i budowanych przez ZDW w Katowicach wynosi aż 50 lat. Oznacza to, że w tym czasie nie będzie konieczności ich gruntownej przebudowy. Jest to kolejna ważna inwestycja zrealizowana i zakończona w obecnej kadencji samorządu. Łączna wielkość środków przeznaczonych na drogi wojewódzkie w bieżącej kadencji wyniosła 2,243 mld zł. Na tej podstawie można stwierdzić, że zakres realizowanych i przygotowywanych w woj. śląskim inwestycji infrastrukturalnych jest imponujący.