Droga Rybnik-Racibórz powstanie z opóźnieniem? Na budowie brakuje rąk do pracy [WIDEO]
Na placu budowy drogi pomiędzy Raciborzem a Pszczyną praca wre. Niewykluczone jednak, że jej efektów doczekamy się później. Problemy inwestora zdradził na ostatniej sesji wiceprezydent Rybnika Janusz Koper.
TOP 5 SILESIA FLESZ: Arni pokazał w Katowicach kaloryfer, a urzędnicy rachunki za śmieci!
-Największe trudności polegają na braku rąk do pracy. Po prostu brakuje ludzi w firmach podwykonawczych, które tam realizowały. Schodzą, albo nie chcą pracować, albo zaczynają szantażować głównego wykonawcę. Żądają znacznych podwyżek cen za swoje usługi za wykonywane prace. Jest podpisana umowa, są stawki ustalone, w związku z powyższym dochodzi do sytuacji, że firma z dnia na dzień się zwija i schodzi nam z placu budowy, czy tam głównemu wykonawcy – mówi Janusz Koper, wiceprezydent Rybnika.
Jedną z firm, która realizowała prace podwykonawcze i wycofała się z inwestycji, jest firma Eurovia. Decyzja firmy była podyktowana tym, że główny wykonawca – firma Intercor, zaoferowała zbyt niską kwotę na realizację kolejnych etapów budowy.
Eurovia Polska S.A. wykonała w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji niewielki zakres prac podwykonawczych dla Generalnego Wykonawcy – Przedsiębiorstwa Usług Technicznych „INTERCOR” sp. z o.o. Zrealizowanie szerszego zakresu prac – w szczególności robót bitumicznych – nie było formalnie możliwe z uwagi na postanowienia Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia określone przez Zamawiającego. W trakcie realizacji naszego zakresu prac w ramach zakończonej umowy nie stwierdzono nadzwyczajnych problemów i strony nie mają wobec siebie żadnych roszczeń związanych z realizacją.
Eurovia Polska S.A.
W rybnickim Urzędzie Miasta, który jest zamawiającym twierdzą jednak, że wszystko idzie zgodnie z planem. Słowa wiceprezydenta podczas sesji, zdaniem rzeczniczki, były wypowiedziane nad wyraz. Dziś w urzędzie podkreślała, że problemy głównego wykonawcy są typowymi dla wszystkich firm budowlanych realizujących duże inwestycje w Polsce.
-Powiedziałbym w ten sposób, że panu prezydentowi zdarzyło się trochę zdradzić tajemnice alkowy. Dzieje się tak właściwie u wszystkich generalnych wykonawców na tak dużych inwestycjach. Aktualnie mamy dość trudny rynek, jeśli chodzi o realizowanie tak dużych inwestycji i bardzo wielu głównych wykonawców dużych firm spotyka się z takimi problemami jak wzrost wysokości cen za usługi, jak problemy z wykwalifikowanymi pracownikami – mówi Agnieszka Skupień, rzecznik prasowy UM Rybnik.
Czy na przykład to, że przetarg był rozstrzygany w innej sytuacji rynkowej, niż później trzeba go realizować. Budowa drogi pomiędzy Raciborzem a Pszczyną jest skomplikowana – to ponad 10 km drogi i 13 obiektów mostowych. Każdego dnia pracuje tu od 200-300-u osób. Zakończenie inwestycji planowane jest w przyszłym roku.
(Radosław Nosal)