Drugi pas startowy w Pyrzowicach. Jest plan
Drugi pas w Pyrzowicach. Wraca temat rozbudowy lotniska Katowice Airport i budowy drugiego pasa. Lobbuje poseł Jerzy Polaczek z PiS.
Poseł Jerzy Polaczek, wiceprzewodniczący sejmowej komisji do spraw infrastruktury, przekonuje, że lotnisko Katowice Airport musi się rozwijać i wskazuje, że potrzebny jest tu drugi pas startowy. Drugi i najnowocześniejszy w Polsce. W piątek 15 września 2023 na lotnisku w Pyrzowicach potwierdził, że to konieczne, by port się rozwijał.
Drugi pas w Pyrzowicach. Czy to ma sens?
Na tę wieść wiele osób puka się w głowę. Ale pomysł, by powstał drugi pas startowy w Pyrzowicach, wcale nie jest nowy! Co więcej, kiedyś rzeczywiście mogły stąd jednocześnie startować dwa samoloty.
W planie generalnym lotniska do roku 2034, który powstał jeszcze na początku XXI wieku, już jest mowa o drugiej, równoległej drodze startowej. „Dostępność terenów wokół lotniska pozwala na budowę nowej, niezależnej drogi startowej (…) oraz zagospodarowania terenu między obiema drogami” – czytamy w nim. Jednak – konieczne byłoby pozyskanie terenów, które we władaniu lotniska nie są.
Urząd marszałkowski uwzględnił zapisy Planu Generalnego i wprowadził zmiany do Planu Zagospodarowania przestrzennego woj. Śląskiego. W tym czasie już było wiadomo, że w Pyrzowicach powstanie nowa droga startowa. Wtedy lotnisko miało jedną drogę, blisko terminali, o długości 2800 m. W 2015 powstała nowa, o długości 3200 m (z możliwością przedłużenia do 3600 m), a starą drogę przekształcono w drogę kołowania. Stara, która działała do 2015 roku, miała aż 60 m szerokości. To pozostałość po poniemieckiej, wojskowej historii lotniska. Była tak szeroka właśnie dlatego, by mogły stąd startować jednocześnie dwa samoloty. Nowa droga startowa ma 45 m szerokości.
Władze lotniska nie są na nie. – W przyszłym roku Katowice Airport zamierza podjąć działania analityczne, które pozwolą potwierdzić zasadność realizacji tej inwestycji oraz określić parametry techniczne oraz ekonomiczne konieczne do uwzględnienia w planach strategicznych szczegółów budowy drugiej drogi startowej – komentuje Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA
Drugi pas w Katowice Airport. Lokalizacja
Planowana, uwzględniona w strategii GTL druga droga startowa miała mieć 4000 m. Miałaby powstać w północnej części lotniska. Nowa droga byłaby bardzo daleko od terminali, bo aż 1,3 km na północ. Zobaczcie plan z 2013 roku (nr 34, na górze). Plan obejmuje okres do 2034 roku.
Przepustowość lotniska w Katowicach
Drugi pas w Pyrzowicach. Jakie argumenty przemawiają za jego budową? Ten, że lotnisko już mocno się rozwija. W tym roku chce mieć 5 mln pasażerów. Z roku na rok jest ich coraz więcej. 19 lat temu, w 2004, było ich niespełna 600 tys.! W 2013 – 2,5 mln. W promieniu 100 km od lotniska w Pyrzowicach mieszka około 13 mln ludzi. A do 100 km – 10 mln. Przepustowość portu to obecnie 7-8 mln pasażerów rocznie.
– Aktualna prognoza ruchu pasażerskiego opracowana przez zespół ekspertów Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, walidowana przez zewnętrznego konsultanta, wskazuje, że w 2028 roku z siatki połączeń katowickiego lotniska skorzysta ok. 7,5 mln podróżnych – informują przedstawiciele GTL. Natomiast w okolicy 2033 roku przekroczona zostanie granica 10 mln pasażerów. Ze wzrostem liczby podróżnych wiąże się wzrost liczby startów i lądowań. W 2022 roku było ich na katowickim lotnisku ponad 40 tysięcy, podwojenia tej wartości należy spodziewać się w okolicy 2038 roku.
Oto kilka danych na temat lotniska:
- POWIERZCHNIA LOTNISKA: 530 ha
- OPERACJE: 24 h (brak ograniczeń w porze nocnej)
- DROGA STARTOWA: RWY 08/26, 3200×45 m, PCN 70
- PRZEPUSTOWOŚĆ DROGI STARTOWEJ: 32 operacje lądowania lub 15 operacji startu lub 17 operacji lądowania i startu na godzinę
Które lotnisko ma dwa pasy startowe?
W Polsce – lotnisko Okęcie. Mają 2800 i 3700 m. W Polsce dwa pasy mają też być na lotnisku CPK. Każdy ma mieć po 3800 m. Na świecie dwa pasy ma np. lotnisko w Dubaju.
Pasów może być więcej! Co najmniej trzy mają np. lotniska w Amsterdamie, Dallas, Chicago.
Nowa droga startowa w Katowice Airport
Lotnisko w Pyrzowicach ma nową drogę startową. Poznajcie RWY 08 i 26