DTŚ połączy się z A4
Ogłoszono przetarg na budowę odcinka trasy N-S od ul. Bielszowickiej do węzła autostradowego. Przy tej okazji wykonawca przebuduje też fragment ul. 1 Maja. Na realizację zadania wykonawca będzie miał 28 miesięcy, nie licząc okresu zimowego.
Na tę inwestycję władze Rudy Śląskiej pozyskały ponad 200 mln zł unijnego dofinansowania. Dzięki budowie tego odcinka w całości domknięte zostanie połączenie pomiędzy Drogową Trasą Średnicową a autostradą A4.
– To ważny moment w historii budowy trasy N-S w naszym mieście. Powstanie tego odcinka umożliwi bezkolizyjny przejazd pomiędzy dwiema najważniejszymi arteriami w tej części regionu, czyli Drogową Trasą Średnicową i autostradą A4 – podkreśla prezydent Michał Pierończyk.
Połączenie istniejącego węzła przy ul. Bielszowickiej z węzłem autostradowym
W ramach budowanego połączenia drogowego powstanie dwujezdniowa trasa, łącząca istniejący węzeł przy ul. Bielszowickiej z węzłem autostradowym. Wybudowany zostanie wiadukt nad linią kolejową oraz cmentarzem w rejonie ul. 1 Maja o długości ponad 150 m. Tym samym będzie to najdłuższy tego typu obiekt na całej długości budowanej trasy N-S. W rejonie ul. Mostowej powstanie także kładka pieszo-rowerowa. Ponadto przebudowana zostanie ul. 1 Maja od przejazdu kolejowego do autostrady A4. W sąsiedztwie szkoły podstawowej i cmentarza powstanie także parking na ok. 70 samochodów osobowych.
Unijne dofinansowanie inwestycji
Termin realizacji zadania przewidziano na 28 miesięcy od momentu podpisania umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą. Okres ten nie obejmuje miesięcy zimowych – od 15 grudnia do 15 marca. Inwestycja objęta jest dofinansowaniem unijnym. – Pierwotnie miała być to kwota ponad 140 mln zł, jednak dzięki zwiększeniu alokacji przez Urząd Marszałkowski wsparcie będzie zdecydowanie większe i wyniesie ponad 200 mln zł, czyli tyle, ile wskazywaliśmy w złożonym wniosku o dofinansowanie – wylicza prezydent Michał Pierończyk.
Infrastruktura towarzysząca
Z kolei od roku trwa już budowa pierwszego odcinka trasy N-S na północ – od węzła z Drogową Trasą Średnicową do ulicy Magazynowej. Zaawansowanie prac wynosi już ok. 70%. Inwestycja ta oprócz wykonania blisko 600 m trasy obejmuje budowę ronda turbinowego przy ul. Magazynowej oraz przebudowę tej ulicy na odcinku ok. 350 m. W ramach zadania wybudowane ma zostać 2,5 km kanalizacji, 1 km gazociągu oraz ponad 0,5 km ciepłociągu. Powstaną też nowe chodniki, ścieżka rowerowa oraz oświetlenie. Wybudowane zostaną także dwa zbiorniki retencyjne.
Koszt robót budowlanych prowadzonych na odcinku od DTŚ do ul. Magazynowej wyniesie ok. 60,5 mln zł. Inwestycja jest możliwa dzięki pozyskaniu przez magistrat 57,4 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład (edycja druga).
Budowa trasy N-S. Dalsze plany
Przypomnijmy, że projekt trasy N-S od DTŚ do granicy z Bytomiem składa się z czterech odcinków: od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli. Miasto ogłosiło już przetarg na budowę drugiego i trzeciego odcinka trasy na północ – od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej, na co jesienią 2023 r. otrzymało dofinansowanie w ramach siódmej edycji Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Chodzi tu o kwotę 250 mln zł. Obecnie trwają jeszcze procedury przetargowe związane z wyłonieniem wykonawcy.
To nie koniec planów władz Rudy Śląskiej dotyczących budowy trasy N-S. – Chcemy kontynuować ją w kierunku południowym, do granicy z Mikołowem. Na tym odcinku droga ta będzie stanowić obwodnicę Halemby. Jeszcze w tym roku ogłosimy postępowanie przetargowe na wykonanie dokumentacji – zapowiada prezydent Rudy Śląskiej.