Silesia Flesz najnowsze informacjeTVS VIDEOZdrowie

Dwa miliony połączeń pod numer 112. 42% to zgłoszenia bezzasadne

Centrum Powiadomienia Ratunkowego w Katowicach świętującego w tym roku 10 lat istnienia. Przy okazji, podsumowało rok 2022. Operatorzy systemu 112 odebrali tu około 2 mln połączeń, z których 42% to zgłoszenia bezzasadne.

To są najczęściej połączenia np. od dzieci, które bawią się telefonami, które otrzymały od rodziców. Rodzice myśląc, że wyciągną kartę SIM z takiego telefonu dziecko się nigdzie nie połączy – połączy się z naszym numerem 112 i tym samym blokuje linię alarmową. To są również połączenia od osób zaburzonych psychicznie. – Mariusz Knopek, kierownik Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach.

Czasem jednak telefony od dzieci mogą uratować komuś życie. Tak było w przypadku 6-latka z Gliwic, który zadzwonił na numer alarmowy, kiedy jego matka straciła przytomność.

Na miejsce pojechała karetka, a dziecko wpuściło ratowników do mieszkania. To pokazuje jak ważna jest edukacja, również najmłodszych. Dlatego co roku, przy okazji Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112, który przypada 11 lutego, operatorzy przypominają o zasadach, o jakich należy pamiętać dzwoniąc pod numer alarmowy.

Dla nas najbardziej istotny jest adres, także najpierw gdy osoba do nas dzwoni powinna powiedzieć nam adres, potem po krótce opisać zdarzenie, w jakiej sprawie dzwoni no i na koniec pytamy o jego dane i decydujemy o tym co dalej się z tym zdarzeniem stanie. – Maksymilian Grumek, operator numeru alarmowego.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach funkcjonuje w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim. Rozpoczęło obsługę numeru 112 w październiku 2013 roku i jest największym w Polsce, obejmującym swoim działaniem ponad 4 mln ludzi. Pracuuje w nim ponad stu operatorów.

Autor: Tomasz Koryciorz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button