Dworzec PKP w Raciborzu oddany do użytku
Funkcjonalnie zaprojektowana przestrzeń, kubistyczna bryła i ogród wertykalny na elewacji – to tylko niektóre z cech dworca w Raciborzu po przebudowie. PKP S.A. udostępniła dworzec podróżnym.
Nie do poznania
Budynek dworca w Raciborzu składa się z trzech funkcjonalnie połączonych ze sobą segmentów. Bryła dworca, który wybudowano w latach 70. XX wieku, przeszła olbrzymią metamorfozę. Elewacja zyskała nowoczesny i nieco industrialny wygląd. W fasadzie zamontowano wielkopowierzchniowe przeszklenia mające na celu doświetlenie wnętrza budynku. W szczycie części centralnej znajduje się zegar oraz podświetlany napis z nazwą dworca kolejowego. Poza fasadą wyjątkowo interesująco prezentuje się południowa część budynku z „zieloną ścianą” o powierzchni 60 mkw., na której rośnie prawie pięćset roślin. Elewacja dworca zyskała także nową iluminację.
Dla każdego
W centralnej części dworca, na parterze, znajduje się poczekalnia dla podróżnych z ławkami, gablotami na rozkłady jazdy oraz elektronicznymi tablicami przyjazdów i odjazdów pociągów. Na piętrze środkowej części budynku jest poczekalnia letnia, będącą jednocześnie tarasem widokowym – to otwarta przestrzeń, przykryta dachem z naświetlem w części centralnej, z zielenią i małą architekturą. Dostaniemy się do niej z peronu lub windą z parteru dworca. Dzięki przebudowie, skrzydła budynku uzyskały całkowicie nowe funkcje. W części północnej na parterze znajduje się przestrzeń dla gminy Racibórz, a na piętrze biura dla spółek kolejowych. W skrzydle południowym na poziomie ulicy są lokale handlowo-usługowe, a na piętrze strefa kultury prowadzona przez samorząd. Po południowej stronie dworca powstał niewielki parking samochodowy, a wzdłuż budynku wyremontowane zostały chodniki. Przy dworcu znajduje się także parking rowerowy oraz stacja naprawy rowerów.
Z myślą o niepełnosprawnych
Budynek dworca Racibórz jest przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zlikwidowane zostały bariery architektoniczne oraz pojawiły się linie prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, windy i pochylnie. Na dworcu wdrożono szereg rozwiązań ekologicznych. Wśród nich są: energooszczędne oświetlenie, odzysk wody deszczowej i użycie jej jako wody szarej, wentylacja z odzyskiem ciepła oraz panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”. Dzięki nowoczesnemu monitoringowi i systemowi bezpieczeństwa przeciwpożarowego poprawi się także bezpieczeństwo na dworcu i w jego otoczeniu.
Inwestycja w Raciborzu to koszt ponad 30 mln złotych brutto. Została dofinansowana z budżetu państwa. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac był Texom sp. z o.o. z Krakowa, a dokumentację projektową opracowała pracownia GPVT S.C. z Poznania.