Elektryczne autobusy wkrótce wyruszą na drogi
Jeszcze w tym roku w trasę ma wyjechać 8 przegubowych autobusów o napędzie elektrycznym, które niedawno trafiły do PKM-u Gliwice. Takie same autobusy stoją już od kilku miesięcy w zajezdni PKM Katowice, jednak wciąż czekają na swój pierwszy przejazd. Łącznie Metropolia kupiła 32 pojazdy, które zasilają tabor czterech PKM-ów.
Po 10 latach w zawodzie pan Marcin musiał przejść specjalny kurs obsługi „elektryków”. Teraz jest już gotowy, żeby wyjechać nim w trasę.
„Przyjemniejesze, gdyż ten autobus na drodze płynie. Tam nie ma żadnej zmiany redukcji biegów. Hamulec też działa płynnie, więc wg mnie tymi autobusami jeździ się lepiej. Jedyny powiedzmy mankament, skomplikowanie to jest właśnie kwestia ładowania” – mówi Marcin Baranowski, kierowca PKM Gliwice
Bo o ile na pełnym doładowaniu autobus jest wstanie przejechać około 150 kilometrów, to ten dystans może się zmniejszyć, w zależności od warunków pogodowych. Jednak Gliwice mają być przygotowane na szybkie doładownie.
„10 Volv już jeździ, 8 lada moment wyjedzie, ładowarki gotowe. Co najistotniejsze to połączymy wszystkie najważniejsze osiedla w Gliwicach, bo i Sośnice i Łabędy i osiedle Waryńskiego, Żerniki, Trynek. Tam są ładowarki pantografowe, a jak państwo widzicie tu są ładowarki stacjonarne.” – mówi Henryk Szary, prezes PKM Gliwice
Do gliwickiego taboru trafiło 7 autobusów 12-metrowych i jeden 18-metrowy. Ich zakup był możliwy dzięki dofinansowaniu, m.in. z Unii Europejskiej. Koszty autobusów elektrycznych różnią się znacznie od tych napędzanych olejem napędowym. Te kosztują pierwsze 1.2 mln złotych, 12-metrowy elektryk to koszt 2.5 mln złotych.
„Tutaj w ramach tego projektu otrzymaliśmy 85% dofinansowania, a to jest połączone dofinansowanie zarówno fanduszy unijnych i środki z narodowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Kolejny projekt to jest transport publiczny, który jest finansowany w 100% z funduszy krajowych. Planujemy zakup 20 paru pojazdów.” – mówi Grzegorz Kwitek, Górnośląsko- Zagłębiowska Metropolia
Metropolia zakupiła łącznie 32 pojazdy elektryczne. I mimo że część z nich trafiła do PKM w Katowicach już w czerwcu, to pojazdy wciąż nie wyjechały na ulice.
„Muszą zostać zarejestrowane, a rejestracją zajmował się GZM, jako ich właściciel. Wiemy już, że zostały zarejestrowane i obecnie czekamy na tablice rejestracyjne. Jak one do nas dotrą, to sprawdzimy autobusy pod względem technicznym, to będą mogły wyjechać na ulice.” – mówi Malwina Kaczor, Katowicka Agencja Wydawnicza w imieniu PKM Katowice
Nie wiadomo, kiedy to nastąpi. Te w Gliwicach mają wyjechać na ulice już w przyszłym tygodniu. Ma to zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego.
„Dobry rozkład linii, który jest modyfikowany również na życzenia pasażerów, centrum przesiadkowe oddane rok temu, to wszystko sprawia, że coraz więcej osób korzysta z transportu publicznego. A właśnie te nowoczesne autobusy, wyposażone w szereg udogodnień, takich jak ładowarki do telefonów komórkowych, no myślę, że zachęcają gliwickich pasażerów do korzystania.” – mówi Adam Neumann, prezydent Gliwic
Zakup 32 autobusów i infrastruktury do ładowania kosztował łącznie 107 mln zł.
Autor: Karolina Komada