Firmy telekomunikacyjne blokują fałszywe wiadomości
W życie weszły przepisy przyjęte w ramach ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. Od poniedziałku 25 marca 2024 przedsiębiorcy telekomunikacyjni blokują wiadomości podszywające się pod podmioty publiczne. Jak to działa?
– Chronią nas kolejne przepisy, które poprawiają nasze bezpieczeństwo, ponieważ przypominam, że wszyscy możemy paść ofiarą podobnych oszustw. Skutki takich działań mogą być dotkliwe – od wyłudzenia poufnych danych po kradzież pieniędzy z naszych kont bankowych – wyjaśnia wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Firmy telekomunikacyjne od poniedziałku 25 marca 2024 blokują wiadomości SMS zawierające fałszywe nadpisy (identyfikatory wiadomości SMS), przez które oszuści podszywają się pod podmioty publiczne. Przykładem prawdziwego nadpisu jest np. „e-US” używany przez Krajową Administrację Skarbową.
„Wielokrotnie słyszeliśmy o próbach wyłudzania danych przez oszustów podających się za pracowników banku, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, zakładów ubezpieczeń czy instytucji publicznych. Dlatego od dzisiaj funkcjonuje również wykaz numerów służących wyłącznie do odbierania połączeń głosowych” – czytamy na stronie Ministerstwa Cyfryzacji.
Ten jest prowadzony przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który – na podstawie wniosków, m.in. banków czy podmiotów publicznych – dokonuje wpisu numeru służącego wyłącznie do odbierania połączeń. Rozwiązanie to ograniczy możliwość podszywania się oszustów pod numery infolinii banków, urzędów, czy innych podmiotów. Numer wpisany do wykazu nie będzie służył do inicjowania połączenia. Oszust, próbując wykorzystać numer wpisany do wykazu nie osiągnie swojego celu, ponieważ połączenie to zostanie od razu zablokowane. Rozwiązanie to zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo konsumentów.
Kolejne kroki
Kolejnym etapem wdrożenia ustawy będzie podłączenie się do systemu telegraf.cert.pl. Ten służy do przekazywania wzorca fałszywej wiadomości SMS. Na to przedsiębiorcy telekomunikacyjni świadczący usługi SMS mają czas do 16 kwietnia 2024 r. Blokowane będą wiadomości SMS, które są zgodne z wzorcem fałszywej wiadomości. Taka wiadomość nie dotrze do adresata.
We wrześniu wejdą w życie obowiązki dotyczące zwalczania fałszywych połączeń głosowych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Tyle czasu potrzeba na wdrożenie rozwiązań mających na celu identyfikację fałszywego ruchu w sieciach telekomunikacyjnych.