Gaz w podłogę na gazie. Częstochowa miastem autobusowych hybryd [FOTO]
MPK w Częstochowie zdobyło środki na autobusy w kwocie niemal 66 milionów złotych w ramach realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska programu "zielonych" inwestycji „Gazela”. Zakup autobusów z takim napędem hybrydowym był projektem pionierskim w skali kraju. Wprawdzie same hybrydy, czyli pojazdy o więcej niż jednym systemie napędu, nie są już niczym niezwykłym, bo po polskich miastach jeżdżą np. autobusy spalinowo-elektryczne, ale Częstochowa jako pierwsza wprowadza w Polsce – na taką skalę – autobusy z napędem gazowo-elektrycznym.
Celem innowacyjnego projektu jest modernizacja miejskiego taboru oraz uzyskanie wymiernych ekologicznych i ekonomicznych efektów w systemie komunikacji miejskiej.
W rok po podpisaniu z firmą Lider Trading sp. z o.o. (producentem m.in. Solbusów) umowy na dostawę 40 hybryd, pierwsze pojazdy wyjechały już na częstochowskie trasy. 30 grudnia gazowo-elektrycznym autobusem na linii 22 przejechał się prezydent Krzysztof Matyjaszczyk w towarzystwie prezesa MPK Romana Bolczyka.
Po mieście jeździ już 8 hybryd. Można je obecnie spotkać się na liniach 10, 15, 16, 20 i 22. Kolejne autobusy będą sukcesywnie wprowadzane do eksploatacji, zastępując te najbardziej wysłużone pojazdy MPK. Ponieważ hybrydy są nieco wyższe niż standardowe autobusy, nie będą kierowane na te linie, których trasa wiedzie pod niskimi wiaduktami.
Obecnie do Częstochowy dotarło już 38 hybryd, przewoźnik czeka na dwie ostatnie.