Gigantyczny przetarg ZTM na obsługę linii
ZTM przeżywa zapaść i ogłasza gigantyczny przetarg. ZTM za 308 mln zł chce znaleźć nowych przewoźników. Obecny system nie wyrabia. Autobusy wypadają i spóźniają się. Mają być też nowe metrolinie.
Ogromny przetarg ZTM. Od wielu dni pasażerowie tkwią na przystankach zupełnie bez sensu, bo autobusy częściej nie jadą, niż jadą. Tylko 22 grudnia wypadło grubo ponad 100 kursów, a w piątek 23.12 do południa – 75. Niech ZTM skasuje się sam! złoszczą się pasażerowie. I mają rację. ZTM wystawia ich do wiatru, jako powód podając m.in. trudną sytuację kadrową w PKM-ach, które na ich zlecenie realizują kursy.
Czy będzie lepiej? Receptą ma być właśnie ogłoszony nowy przetarg na obsługę 17 linii w 16 miejscowościach. Postępowanie obejmuje co najmniej 25 mln wozokilometrów, do realizacji których potrzebne będzie prawie 40 autobusów. Orientacyjna wartość zamówienia to aż 308 mln zł. Powstaną też dwie nowe metrolinie M12 i M13. To jedno z największych postępowań w kraju. Chodzi o to, by zapewnić połączenia pasażerom
- w Chorzowie
- Dąbrowie Górniczej
- Gliwicach
- Katowicach
- Mikołowie
- Mysłowicach
- Orzeszu
- Rudzińcu
- Siemianowicach Śląskich
- Sosnowcu
- Świętochłowicach
- Tychach
- Wyrach
- Zabrzu.
ZTM. Przetarg na obsługę tras 2022
ZTM podaje trzy główne powody ogłoszenia przetargu.
- Uruchomienie nowych linii autobusowych, w tym linii metropolitalnych. Jak M12, której trasa biegłaby od Katowic przez Mikołów i Łaziska Górne do Wyr. Oraz M13, która połączyłaby Katowice i Mysłowice ze strefą ekonomiczną w Sosnowcu.
- Konieczność zabezpieczenia puli pracy przewozowej na zaplanowane w przyszłym roku zmiany w układzie połączeń – zarówno na Śląsku, jak i Zagłębiu.
- Próba odciążenia gminnych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej z racji ich trudnej sytuacji kadrowej w grupie zawodowej kierowców.
Przewoźnicy mogą składać oferty do 27 stycznia 2023. Kontrakty będą obowiązywać od 1 czerwca 2023 r. przez 8 lat. To jedno z największych postępowań w kraju.
Jak przypomina ZTM, nowe umowy przewozowe już zobowiązują przewoźników do tego, aby z biegiem czasu w autobusach coraz powszechniejsze były takie rozwiązania jak np. monitoring, klimatyzacja, ogrzewanie, WiFi, odpowiednie oświetlenie, alkoblokady, system informacji pasażerskiej, czy też urządzenia przytrzymujące rowery oraz wózki inwalidzkie i dziecięce.