Jak odwołać się od decyzji ubezpieczyciela?
Otrzymałeś decyzję ubezpieczyciela, która kompletnie Cię nie satysfakcjonuje? Zaniżone odszkodowania lub całkowite odmowy wypłaty to jeden z najczęstszych problemów, z jakimi borykają się poszkodowani w całej Polsce.
Jak sobie z tym poradzić? Dokładną instrukcję postępowania znajdziesz poniżej. Zapraszamy do lektury!
Kiedy i w jakiego typu okolicznościach warto odwołać się od decyzji ubezpieczyciela?
Taki krok jest uzasadniony w kilku kluczowych sytuacjach. Po pierwsze – gdy ubezpieczyciel poinformował Cię o odmowie wypłaty (i to pomimo tego, że masz dowody zasadności swojego roszczenia). Po drugie – gdy owszem – odszkodowanie zostało przyznane, aczkolwiek jego kwota jest mocno zaniżona i nie pokrywa rzeczywistych kosztów naprawy szkody.
Zakwestionowanie takiej decyzji może także być zasadne w takich przypadkach, jak chociażby:
- błędna kwalifikacja zdarzenia,
- nieuwzględnienie wszystkich zgłoszonych elementów szkody,
- nieuzasadnione potrącenie amortyzacji.
Jak to zrobić? W jaki sposób przygotować skuteczne odwołanie?
Będzie to wymagało odpowiedniego przygotowania.
- Podaj swoje dane osobowe wraz z numerem szkody.
- Wyraźnie zaznacz, że pismo stanowi odwołanie od konkretnej decyzji (podaj jej numer i datę wydania).
- Jasno sformułuj swoje żądanie. Określ oczekiwaną kwotę lub wskaż konkretne działanie ubezpieczyciela.
W swoim uzasadnieniu bardzo szczegółowo wyjaśnij, dlaczego decyzja jest nieprawidłowa. Możesz wskazać, chociażby na konkretne błędy w wyliczeniach lub interpretacji zdarzeń, a także – powołać się na odpowiednie zapisy OWU czy przepisy prawa.
Pomocne będą również materiały, które wzmocnią Twoją argumentację. Mogą nimi być: zdjęcia szkody, kosztorysy napraw, a nawet opinie rzeczoznawców. Pamiętaj: podważenie stanowiska ubezpieczyciela musi zostać popartenaprawdę mocną argumentacją.
Nie każdy umie albo wie, jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela. Jeśli chcesz mieć pewność, że zostanie sporządzone profesjonalnie – rozważ skorzystanie z usług profesjonalnej kancelarii odszkodowawczej.
Jakie dokumenty trzeba przedstawić?
Kluczową rolę odgrywa w tej materii niezależna ekspertyza rzeczoznawcy. Równie istotne są alternatywne kosztorysy naprawy – najlepiej uzyskane z profesjonalnych warsztatów czy serwisów. Jeśli mowa o szkodach materialnych – istotną rolę odgrywa dokumentacja fotograficzna. Dopilnuj, aby została wykonana z różnych perspektyw – najlepiej ze wskazaniem dat. Z kolei przy szkodach osobowych warto załączyć kompletną dokumentację medyczną, w tym opinie lekarzy specjalistów.
Dokumenty, które wzmocnią i zwiększą skuteczność Twojego odwołania, to:
- niezależne ekspertyzy rzeczoznawców,
- alternatywne kosztorysy naprawy,
- szczegółowa dokumentacja fotograficzna,
- kompletna dokumentacja medyczna (przy szkodach osobowych),
- faktury potwierdzające poniesione koszty,
- oświadczenia świadków zdarzenia.
Jak i gdzie złożyć odwołanie?
Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela możesz złożyć na kilka sposobów. Jednak z doświadczenia wiemy, że najbezpieczniejszą i najbardziej sprawdzoną metodą jest list polecony – za potwierdzeniem odbioru. W ten sposób zyskasz niepodważalny dowód jego doręczenia – wraz z dokładną datą.
Alternatywne metody to: poczta elektroniczna, specjalne formularze reklamacyjne na stronach www, osobiste złożenie dokumentów w oddziale ubezpieczyciela.
Do kiedy? Jakie są terminy na złożenie dokumentów?
Standardowy termin na złożenie odwołania od decyzji ubezpieczyciela wynosi 30 dni od otrzymania niekorzystnej decyzji. Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe mogą jednak stosować inne terminy, dlatego zawsze sprawdź informacje zawarte w otrzymanej decyzji lub w OWU.
Niezależnie od procedury reklamacyjnej, istnieje ogólny termin przedawnienia roszczeń. Dla znakomitej większości szkód komunikacyjnych są to 3 lata (począwszy od dnia wystąpienia danego zdarzenia).
Co dalej? Co dzieje się po złożeniu odwołania?
Ubezpieczyciel ma prawny obowiązek rozpatrzyć je w ciągu 30 dni od daty wpływu. W szczególnie skomplikowanych przypadkach może dojść do wydłużenia tego terminu. Jednak instytucja musi Cię o tym poinformować – wskazując też przyczyny takiego opóźnienia. Taka odpowiedź powinna być udzielona na piśmie lub – jeśli tak uzgodniono – na innym trwałym nośniku. Ubezpieczyciel może:
Potrzebujesz wsparcia, dzięki któremu sprawnie przejdziesz cały ten proces?
Skorzystaj z pomocy ekspertów kancelarii odszkodowawczej KRO24 z Katowic. To doświadczeni specjaliści od uzyskiwania odszkodowań, którzy chętnie zajmą się Twoją sprawą – “od A do Z”.
Zwiększam sprzedaż tekstem.
Mateusz Winkler profesjonalny copywriter.
źródło: artykuł partnera, materiał sponsorowany