Jak przyśpieszyć jazdę tramwajów? GZM przeprowadzi pomiary
Blokowanie torowiska tramwajowego przez źle zaparkowane samochody, postój przed sygnalizacją świetlną, wydłużona obsługa przystanków czy oddziaływanie układu drogowego, to tylko kilka czynników, które mają wpływ na czas przejazdu tramwajów w miastach Metropolii. Aby to zmienić, i wykorzystać maksymalnie potencjał sieci tramwajowej, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia rozpoczyna właśnie pomiary na najważniejszych trasach tramwajowych w Metropolii. Na początku analizie poddane zostaną m.in.: linie tramwajowe nr 6 i 7. Badania odbywają się we współpracy z Miejskim Zarządem Dróg i Mostów w Bytomiu.
Detektyw wszech czasów powraca!!! COLUMBO od lipca w TVS!
– Bytom ma szeroko rozwiniętą infrastrukturę tramwajową, która łączy nasze miasto z największymi miastami Metropolii takimi, jak: Katowice, Zabrze, Chorzów czy Ruda Śląska. Usprawnienie przejazdu tramwajów z pewnością wpłynie na atrakcyjność tego środka komunikacji, z którego chętnie korzystają mieszkańcy naszego miasta – mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda.
Badania na liniach tramwajowych nr 6 i 7
Przypomnijmy, że linie nr 6 i 7 łączą Bytom z Katowicami. Popularna „szóstka” łączy Bytom z Chorzowem i Katowicami, zaś linia nr 7 – ze Świętochłowicami, Chorzowem Batorym, centrum Katowic i dzielnicą Zawodzie. Są to jedne z najdłuższych linii tramwajowych w Metropolii, z których codziennie korzystają tysiące mieszkańców regionu dojeżdżających do pracy, szkoły czy na zakupy. Bardzo często zdarza się, że tramwaje jadą wolniej i dłużej niż autobusy. Ich opóźnienia spowodowane są wieloma czynnikami – ogólnym układem dróg, zbyt długimi postojami przed sygnalizacją świetlną, sporym problemem jest również to, że nie wszędzie torowiska tramwajowe są odseparowane od jezdni, co w przypadku źle zaparkowanego samochodu powoduje zablokowanie torowiska. Tylko przez pierwsze 100 dni 2021 roku ruch tramwajów z tego powodu został wstrzymany 42 razy, podczas, gdy przez cały 2020 rok – 68. Każde takie zdarzenie, to opóźnienia, które trwają od kilku do kilkunastu minut, ale jedno z najbardziej uciążliwych, do którego doszło w Katowicach na placu Miarki, trwało prawie 80 minut.
– Przyspieszenie czasu przejazdu tramwajów, to jedno z podejmowanych przez nas działań, aby usprawnić podróżowanie po Metropolii – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – Wynika to z faktu, że na transport szynowy patrzymy szeroko. To znaczy, że ważne jest dla nas nie tylko rozwijanie oferty kolejowej, ale równie istotne jest usprawnienie funkcjonowania tramwajów. Komunikacja miejska oparta na szynie, to właśnie ten element systemu, który może realnie usprawnić nasze codzienne podróże – dodaje Kazimierz Karolczak.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, chcąc optymalnie wykorzystać możliwości, jakie daje sieć tramwajowa, od 20 lipca rozpoczyna pomiary na całej trasie m.in.: linii tramwajowych nr 6 i 7. Pomiary będą uwzględniać rejestrację video, ocenę stanu faktycznego oraz określenie przyczyn występowania ewentualnych opóźnień lub przyśpieszeń na trasie przejazdu tramwaju.
Na podstawie przeprowadzonych badań opracowana zostanie wielowariantowa koncepcja rozwiązań i optymalizacji ruchu tramwajowego. Koncepcja uwzględni kilka poziomów rozwiązań – od najtańszych i możliwych do wdrożenia szybko, do optymalnych – wymagających gruntownej przebudowy dróg i skrzyżowań.
– Z dotychczas przeprowadzonych przez nas obserwacji wynika, że nie wykorzystujemy w pełni potencjału naszej sieci z różnych powodów. Dlatego chcemy przeprowadzić analizę i sprawdzić, co możemy zrobić, aby ten czas przejazdu tramwajów skrócić – mówi Paweł Krzyżak, zastępca dyrektora Departamentu Projektów i Inwestycji.
Badania, które pozwolą zwiększyć konkurencyjność tramwajów
Warto dodać, że jednym z celów przeprowadzanych badań ma być podniesienie konkurencyjności tego środka transportu względem samochodu oraz autobusu. Dlatego też już teraz jednym z planowanych rozwiązań, które mogą zmniejszyć czas przejazdu jest zaprogramowanie sygnalizacji świetlnej tak, aby tworzyła zieloną falę dla tramwajów. Badania, które będą przeprowadzane, mają właśnie określić, w jakich miejscach będzie to możliwe, co z pewnością będzie miało wpływ na czas przejazdu tramwaju.
Badania na zlecenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii będzie realizowała firma Stadtraum Polska Sp. z o.o., która w pierwszym etapie przygotuje szczegółową analizę na podstawie wizji w terenie na skrzyżowaniach z ruchem tramwajowym. Ponadto dokona także inwentaryzacji linii tramwajowych, przeanalizuje lokalizację przystanków, wykona pomocnicze pomiary ruchu, przeprowadzi obserwację zachowań uczestników ruchu oraz dokona analizy problemów, występujących na liniach komunikacyjnych. Wykonawca zapozna się z problematyką optymalnego sterowania sygnalizacją świetlną i organizacją ruchu w rejonie skrzyżowań. Jego zadaniem będzie również wskazanie miejsc newralgicznych, problematycznych węzłów i ciągów komunikacyjnych wraz ze wskazaniem występujących problemów oraz rozwiązań dla tych problemów.
W drugim etapie prac dla wybranych korytarzy linii nr 6 i 7, przygotowane zostaną symulacje ruchu stanu obecnie istniejącego i docelowego, uwzględniającego wielowariantową koncepcję priorytetyzacji tramwajowej. Zostaną one następnie wykorzystane do wykonania analizy porównawczej, w ramach której ocenione zostaną efekty przyspieszenia komunikacji tramwajowej na wspomnianych wyżej liniach tramwajowych.
Badania realizowane na liniach tramwajowych nr 6 i 7 potrwają do 30 lipca.
Czekali na zabójcę na pogrzebie. Pochowano ofiary zabójstwa w Borowcach [WIDEO]
Kibice mogą się się srogo zdziwić. Ruch Chorzów w nowym sezonie zagra w czeskiej i słowackiej lidze!
Nawet 250 km/h. Tyle może jechać pociąg do Jastrzębia-Zdroju. Umowa na linię podpisana
źr. UM Bytom