„Jest gorzej, niż się spodziewaliśmy”. UOKiK skontrolował restauracje. Na liście kilkanaście z woj. śląskiego
UOKiK prezentuje wyniki kontroli w restauracjach w 2021 roku. „Jest gorzej niż się spodziewaliśmy” – czytamy na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Czy wiesz, co dostajesz na talerzu w restauracji? Czy wiesz, jakie masz prawa w restauracji? Sprawdź.
Ser „Fawita” zamiast sera „Feta”, krem dekoracyjny w miejsce bitej śmietany – czy wiesz co dostajesz na talerzu w restauracji?
Z podsumowania działań kontrolnych Inspekcji Handlowej w sezonie turystycznym, podczas których inspektorzy wzięli po lupę lokale gastronomiczne, szczególną uwagę zwracając na rzetelność obsługi konsumentów oraz prawidłowość uwidaczniania cen towarów, potraw i napojów, należy stwierdzić, że:
• w 2021 roku kontrolą objęto łącznie 360 placówek gastronomicznych (w tym 2 stacje paliw prowadzące działalność gastronomiczną i handel detaliczny), z czego w 178 z nich (49,4%) odnotowano nieprawidłowości.
NIEPRAWIDŁOWOŚCI DOTYCZYŁY:
1. nierzetelnej obsługi konsumentów polegającej na:
- zaniżonej pojemności napojów alkoholowych, co skutkowało zapłatą wyższej ceny przez konsumenta (w granicach od 0,70 zł do 13,20 zł) – 9 placówek,
- zaniżonej wadze oferowanych potraw (kupujący płacił od 1,03 zł do 8,43 zł więcej) – 11 placówek,
- użyciu do przygotowania dania innego składnika, niż wymieniony w menu (ryba limanda żółtopłetwa zamiast soli, ser „Fawita” w miejsce sera „Feta”, krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany, sery twarde zamiast parmezanu, sery wędzone zamiast oscypka, baranina zamiast jagnięciny, zamiast szynki parmeńskiej inne szynki surowo wędzone) – w 31 zakładach,
- doliczeniu do rachunku opakowania do produktu, którego konsument faktycznie nie otrzymał –
2 placówki, oraz w 1 zakładzie herbaty, która była składnikiem zapłaconego zestawu, - różnicach na niekorzyść konsumenta między ceną uwidocznioną w jadłospisie, a pobraną w kasie –
w 3 placówkach (ceny alkoholi niższe w jadłospisach niż zakodowane w kasach);
2. nieprzestrzegania przepisów o uwidacznianiu cen, w tym:
- w jadłospisach nie uwidoczniono ilości 6 289 potraw i napojów oferowanych do sprzedaży (22%) – 152 placówki,
- przy 449 rodzajach potraw, wyrobów i towarów oferowanych do sprzedaży w opakowaniach jednostkowych (napoje bezalkoholowe, artykuły mleczarskie) nie uwidoczniono informacji cenowych – 20 placówek,
- nie uwidocznienie cen jednostkowych 714 napojów alkoholowych i bezalkoholowych oraz ilości potraw sprzedawanych na sztuki – 36 placówek,
- w 1 zakładzie w jadłospisach nie uwidoczniono informacji o doliczaniu do rachunków 10% kosztu serwisu.3. nieprzestrzegania przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców (2 przedsiębiorców) – nie zgłoszono do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej faktycznie wykonywanej działalności gospodarczej polegającej na przygotowywaniu i podawaniu posiłków, a w 1 przedsiębiorca nie zgłosił nowego miejsca wykonywania działalności.
- stosowania nielegalizowanych przyrządów pomiarowych przedsiębiorcy posiadali i stosowali narzędzia pomiarowe bez aktualnych cech legalizacji lub używali w kuchniach tzw. „wagi domowe” niepodlegające prawnej kontroli metrologicznej.
- nieprzestrzegania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.Na objętych kontrolą w powyższym zakresie 305 zakładów gastronomicznych, w 45 stwierdzono naruszenie przepisów ustawy, i tak:
- sprzedaż napojów alkoholowych bez zezwolenia w 2 placówkach,
- zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u sprzedawców nie posiadających zezwoleń na sprzedaż hurtową w 4 zakładach,
- nie dokonanie zmian danych w posiadanych zezwoleniach w 2 placówkach,
- w 43 zakładach nie uwidoczniono wymaganych przepisami prawa informacji o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych.
- W 55 kontrolowanych placówkach nie prowadzono sprzedaży napojów alkoholowych.6. nieprzestrzegania przepisów ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych – w 6 zakładach gastronomicznych nie uwidoczniono wymaganych dotyczących zakazu palenia wyrobów tytoniowych.
Nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie przestrzegania ustawy o podatku akcyzowym w 255 kontrolowanych zakładach (w 50 prowadzono wyłącznie sprzedaż piwa, a w 55 nie prowadzono sprzedaży napojów alkoholowych).
Nie wniesiono również zastrzeżeń do stanów sanitarno-porządkowych placówek oraz warunków przechowywania środków spożywczych objętych kontrolą.
O nieprawidłowościach poinformowano inne organy, w tym właściwe urzędy skarbowe, urzędy miar, Inspekcję Sanitarną, Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
Wybierasz się do restauracji? Pamiętaj o kilku zasadach
- zwróć uwagę na czystość w lokalu i to nie tylko w odniesieniu do obrusów, naczyń, czy sztućców, ale i podłogi, elementów wystroju i toalet;
- sprawdź, czy w miejscu ogólnodostępnym – wewnątrz lub na zewnątrz lokalu – umieszczony został cennik. Jest to o tyle ważne, że sprzedawcy kształtują swoje ceny swobodnie – przepisy prawa nie określają cen maksymalnych;
- pamiętaj, że cenniki potraw i napojów muszą zawierać aktualne informacje umożliwiające identyfikację ceny z potrawą lub wyrobem;
- sprawdź, czy cena uwidoczniona na wywieszce, w cenniku lub karcie menu jest zgodna z podaną na paragonie;
- sprawdź, czy do rachunku nie został doliczony produkt, który nie został zamówiony lub napiwek, o którym wcześniej nie informowano;
-
- od osoby, która przyjęła zamówienie, możesz wymagać, by poinformowała Cię o czasie, w którym zamówienie zostanie zrealizowane;
- jeśli zaserwowane danie jest nieświeże, można odstąpić od umowy, a w przypadku gdy należność już została uiszczona wcześniej – można domagać się zwrotu pieniędzy;
- gdy wizyta w lokalu zakończyła się zatruciem pokarmowym należy zgłosić sprawę do stacji sanitarno-epidemiologicznej;
- informacja związana z niewłaściwą, czyli nierzetelną obsługą może być zgłaszana bezpośrednio do właściwego wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej lub do UOKiK. Informacje od konsumentów są zawsze weryfikowane w pierwszej kolejności, nawet w przypadku kontroli planowych inspektorzy Inspekcji Handlowej typują przede wszystkim placówki, których dotyczyły sygnały konsumentów;
- informacja związana z niewłaściwą jakością serwowanych potraw powinna być zgłoszona do bezpośrednio do właściwego wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) lub Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (GIJHARS).pamiętaj, że złożone zamówienie to nic innego, jak zawarcie umowy, a więc klient jest zobowiązany do zapłaty za produkt, natomiast lokal gastronomiczny do wykonania usługi – podania takiego posiłku, jaki został zamówiony;
Restauracje z nieprawidłowościami w woj. śląskim
– KFC na ul. Katowickiej w Mikołowie,
– Nakielny Katowice,
– Subway na ul. Szewczyka w Katowicach,
– Bar PiriiKebab w Tarnowskich Górach,
– Cafe Bar Bistro na ul w. Stwosza w Katowicach,
– Sedlaczek Tarnowskie Góry,
– Strategia Tarnowskie Góry,
– Bar w Pszynie przy ul. Wojska Polskiego 15,
– Kebab przy ul. Drogowców w Częstochowie,
– Restauracja 11 Smaków Lubliniec,
– Karczma Harnaś w Bielsku-Białej,
– AE Coffee Bielsko-Biała,
– La Playa Częstochowa,
– Kmicic Blachownia.