Kategorie

„Jest gorzej, niż się spodziewaliśmy”. UOKiK skontrolował restauracje. Na liście kilkanaście z woj. śląskiego

UOKiK prezentuje wyniki kontroli w restauracjach w 2021 roku. „Jest gorzej niż się spodziewaliśmy” – czytamy na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Czy wiesz, co dostajesz na talerzu w restauracji? Czy wiesz, jakie masz prawa w restauracji? Sprawdź.

 

Ser „Fawita” zamiast sera „Feta”, krem dekoracyjny w miejsce bitej śmietany – czy wiesz co dostajesz na talerzu w restauracji?

Z podsumowania działań kontrolnych Inspekcji Handlowej w sezonie turystycznym, podczas których inspektorzy wzięli po lupę lokale gastronomiczne, szczególną uwagę zwracając na rzetelność obsługi konsumentów oraz prawidłowość uwidaczniania cen towarów, potraw i napojów, należy stwierdzić, że:

• w 2021 roku kontrolą objęto łącznie 360 placówek gastronomicznych (w tym 2 stacje paliw prowadzące działalność gastronomiczną i handel detaliczny), z czego w 178 z nich (49,4%) odnotowano nieprawidłowości.

NIEPRAWIDŁOWOŚCI DOTYCZYŁY:

1. nierzetelnej obsługi konsumentów polegającej na:

  • zaniżonej pojemności napojów alkoholowych, co skutkowało zapłatą wyższej ceny przez konsumenta (w granicach od 0,70 zł do 13,20 zł) – 9 placówek,
  • zaniżonej wadze oferowanych potraw (kupujący płacił od 1,03 zł do 8,43 zł więcej) – 11 placówek,
  • użyciu do przygotowania dania innego składnika, niż wymieniony w menu (ryba limanda żółtopłetwa zamiast soli, ser „Fawita” w miejsce sera „Feta”, krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany, sery twarde zamiast parmezanu, sery wędzone zamiast oscypka, baranina zamiast jagnięciny, zamiast szynki parmeńskiej inne szynki surowo wędzone) – w 31 zakładach,
  • doliczeniu do rachunku opakowania do produktu, którego konsument faktycznie nie otrzymał –
    2 placówki, oraz w 1 zakładzie herbaty, która była składnikiem zapłaconego zestawu,
  • różnicach na niekorzyść konsumenta między ceną uwidocznioną w jadłospisie, a pobraną w kasie –
    w 3 placówkach (ceny alkoholi niższe w jadłospisach niż zakodowane w kasach);

2. nieprzestrzegania przepisów o uwidacznianiu cen, w tym:

  • w jadłospisach nie uwidoczniono ilości 6 289 potraw i napojów oferowanych do sprzedaży (22%) – 152 placówki,
  • przy 449 rodzajach potraw, wyrobów i towarów oferowanych do sprzedaży w opakowaniach jednostkowych (napoje bezalkoholowe, artykuły mleczarskie) nie uwidoczniono informacji cenowych – 20 placówek,
  • nie uwidocznienie cen jednostkowych 714 napojów alkoholowych i bezalkoholowych oraz ilości potraw sprzedawanych na sztuki – 36 placówek,
  • w 1 zakładzie w jadłospisach nie uwidoczniono informacji o doliczaniu do rachunków 10% kosztu serwisu.3. nieprzestrzegania przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców (2 przedsiębiorców) – nie zgłoszono do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej faktycznie wykonywanej działalności gospodarczej polegającej na przygotowywaniu i podawaniu posiłków, a w 1 przedsiębiorca nie zgłosił nowego miejsca wykonywania działalności.
    1. stosowania nielegalizowanych przyrządów pomiarowych przedsiębiorcy posiadali i stosowali narzędzia pomiarowe bez aktualnych cech legalizacji lub używali w kuchniach tzw. „wagi domowe” niepodlegające prawnej kontroli metrologicznej.
    2. nieprzestrzegania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.Na objętych kontrolą w powyższym zakresie 305 zakładów gastronomicznych, w 45 stwierdzono naruszenie przepisów ustawy, i tak:
      • sprzedaż napojów alkoholowych bez zezwolenia w 2 placówkach,
      • zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u sprzedawców nie posiadających zezwoleń na sprzedaż hurtową w 4 zakładach,
      • nie dokonanie zmian danych w posiadanych zezwoleniach w 2 placówkach,
      • w 43 zakładach nie uwidoczniono wymaganych przepisami prawa informacji o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych.
      • W 55 kontrolowanych placówkach nie prowadzono sprzedaży napojów alkoholowych.6. nieprzestrzegania przepisów ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych – w 6 zakładach gastronomicznych nie uwidoczniono wymaganych  dotyczących zakazu palenia wyrobów tytoniowych.

    Nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie przestrzegania ustawy o podatku akcyzowym w 255 kontrolowanych zakładach (w 50 prowadzono wyłącznie sprzedaż piwa, a w 55 nie prowadzono sprzedaży napojów alkoholowych).

    Nie wniesiono również zastrzeżeń do stanów sanitarno-porządkowych placówek oraz warunków przechowywania środków spożywczych objętych kontrolą.

    O nieprawidłowościach poinformowano inne organy, w tym właściwe urzędy skarbowe, urzędy miar, Inspekcję Sanitarną, Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

    Wybierasz się do restauracji? Pamiętaj o kilku zasadach

    • zwróć uwagę na czystość w lokalu i to nie tylko w odniesieniu do obrusów, naczyń, czy sztućców, ale i podłogi, elementów wystroju i toalet;
    • sprawdź, czy w miejscu ogólnodostępnym – wewnątrz lub na zewnątrz lokalu – umieszczony został cennik. Jest to o tyle ważne, że sprzedawcy kształtują swoje ceny swobodnie – przepisy prawa nie określają cen maksymalnych;
    • pamiętaj, że cenniki potraw i napojów muszą zawierać aktualne informacje umożliwiające identyfikację ceny z potrawą lub wyrobem;
    • sprawdź, czy cena uwidoczniona na wywieszce, w cenniku lub karcie menu jest zgodna z podaną na paragonie;
    • sprawdź, czy do rachunku nie został doliczony produkt, który nie został zamówiony lub napiwek, o którym wcześniej nie informowano;
      • od osoby, która przyjęła zamówienie, możesz wymagać, by poinformowała Cię o czasie, w którym zamówienie zostanie zrealizowane;
      • jeśli zaserwowane danie jest nieświeże, można odstąpić od umowy, a w przypadku gdy należność już została uiszczona wcześniej – można domagać się zwrotu pieniędzy;
      • gdy wizyta w lokalu zakończyła się zatruciem pokarmowym należy zgłosić sprawę do stacji sanitarno-epidemiologicznej;
      • informacja związana z niewłaściwą, czyli nierzetelną obsługą może być zgłaszana bezpośrednio do właściwego wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej lub do UOKiK. Informacje od konsumentów są zawsze weryfikowane w pierwszej kolejności, nawet w przypadku kontroli planowych inspektorzy Inspekcji Handlowej typują przede wszystkim placówki, których dotyczyły sygnały konsumentów;
      • informacja związana z niewłaściwą jakością serwowanych potraw powinna być zgłoszona do bezpośrednio do właściwego wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) lub Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (GIJHARS).pamiętaj, że złożone zamówienie to nic innego, jak zawarcie umowy, a więc klient jest zobowiązany do zapłaty za produkt, natomiast lokal gastronomiczny do wykonania usługi – podania takiego posiłku, jaki został zamówiony;

      Restauracje z nieprawidłowościami w woj. śląskim

      – KFC na ul. Katowickiej w Mikołowie,

      – Nakielny Katowice,

      – Subway na ul. Szewczyka w Katowicach,

      – Bar PiriiKebab w Tarnowskich Górach,

      – Cafe Bar Bistro na ul w. Stwosza w Katowicach,

      – Sedlaczek Tarnowskie Góry,

      – Strategia Tarnowskie Góry,

      – Bar w Pszynie przy ul. Wojska Polskiego 15,

      – Kebab przy ul. Drogowców w Częstochowie,

      – Restauracja 11 Smaków Lubliniec,

      – Karczma Harnaś w Bielsku-Białej,

      – AE Coffee Bielsko-Biała,

      – La Playa Częstochowa,

      – Kmicic Blachownia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button