Kasjer może nie wydać grosika? UOKiK stawia sprawę jasno
Kiedy ostatnio usłyszałeś od kasjera w sklepie: „Czy mogę być winna grosika?”. To powszechna praktyka, a niewielu klientów wie, że prawo stoi tutaj całkowicie po stronie sprzedawcy.
Pytanie o brak wydania grosika czy dwóch jest w pełni grzecznościowe i chociaż zwykle wynika z troski o zadowolenie klienta, to kasjer wcale nie musi o tym informować. Teoretycznie sprzedawca nie ma obowiązku wydania klientowi reszty – informuje biuro prasowe Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK dodaje, że to klient powinien mieć odliczoną kwotę na zakupy. Kodeks cywilny zobowiązuje sprzedawcę do wydania zakupionego towaru, ale na klientów także nakłada obowiązek zapłaty wskazanej ceny i odebrania towaru.
Żaden z przepisów Kodeksu cywilnego czy handlowego nie zobowiązuje sprzedawcy do wydania reszty przy płatnościach gotówką. To kupujący zobowiązany jest do posiadania wyliczonej kwoty za zakupiony towar, a odmowa niewydania grosza reszty może zakończyć się unieważnieniem transakcji i odmową wydania towaru.
Wystarczy tutaj proste uzasadnienie: „Klient nie wyraził zgody na niewydanie grosika” i anulowanie transakcji stanie się w pełni legalne.
Źródło: UOKiK