Katowice: Drewniany most na Rawie do rozbiórki
Katowicki MZUiM planuje budowę nowego mostu nad Rawą przy ul. Żelaznej. W miejsce starej, drewnianej konstrukcji ma powstać nowy, żelbetowy most odpowiadający dzisiejszym potrzebom transportowym w tym miejscu.
- Zadanie jest realizowane w ramach funduszy pozyskanych z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, a jego koszt to ponad 3,6 mln złotych.
– Most nad Rawą stojący przy ul. Żelaznej to ostatnia drewniana konstrukcja tego typu w mieście. Nie spełnia on już wymogów dla tego typu obiektu w otoczeniu, które tak dynamicznie się zmienia. W okolicy mostu powstają nowoczesne biurowce, może także zostać wybudowane duże osiedle mieszkaniowe, co zwiększy i tak już coraz intensywniejszy ruch na moście. Dlatego właśnie w tym miejscu musi powstać nowy obiekt z szerszą jezdnią, ścieżką rowerową i wygodnym chodnikiem – mówi Piotr Handwerker, dyrektor katowickiego MZUiM.
Ostatni drewniany most do rozbiórki
W ramach zadania rozebrany zostanie istniejący drewniany most nad Rawą. W jego miejscu zostanie wybudowany nowy, o konstrukcji jednoprzęsłowego sklepienia, ze ścianami bocznymi wykończonymi betonem architektonicznym o fakturze ciosów kamiennych. Na obiekcie zostanie wykonana droga oraz po stronie zachodniej ścieżka pieszo-rowerowa, a po stronie wschodniej chodnik. Przebudowie podlegają również dojazdy do obiektu, gdzie zostanie zlikwidowane zwężenie i na całej długości ulicy będą dwa pasy ruchu. Zostanie także wykonana ścieżka pieszo-rowerowa (strona zachodnia) oraz chodnik (strona wschodnia).
Zmiana organizacji ruchu
W ramach planowanych robót, od 31 sierpnia zostanie wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu polegająca na całkowitym zamknięciu ul. Żelaznej w obrębie prowadzonego zadania. Ruch pieszo-rowerowy będzie mógł odbywać się w sposób ciągły, dzięki wykonanej tymczasowej kładce. Wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu umożliwia również dojazd do budynków z dwóch stron rzeki, ponieważ zamknięcie ulicy będzie obejmowało wyłącznie obręb niezbędny do realizacji zadania.
Zakończenie głównych robót konstrukcyjnych planowane jest na koniec bieżącego roku kalendarzowego. Wtedy także MZUiM planuje przywrócenie normalnego ruchu na moście. Pozostałe prace w pobliżu mostu i roboty wykończeniowe zakończą się w maju 2024 roku.